Jump to content

Vinterlagring av seilbåt for dummies


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har gått over fra motorbåt til seilbåt og trenger litt hjelp men ulike ting vi må gjøre innfor vinter.

Båten skal ligge i bobbelhavn på østlandet. Men hvordan får man av seilerne? Er rulleseil framme men ikke på storseilet. Hva mer skal vi tenkte på og gjøre?

Motoren har jeg nok kontroll på men alt annet veldig lite.

 

Takksam for tips

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilerne går vel i land selv, men seilene ja:

 

Vanligvis er det en utvidelse av sporet i masten rett over bommen, med en eller annen form for sperre, som fjernes for å få ut sleidene.

 

Fokken ruller du bare ut, løsner fallet og drar den ned. Den største taukveilen er vanligvis fallet til rullefokken.

 

Ellers er det vel greit å ha minimum et bomtelt, så ikke cockpit fylles med snø

 

Og så er det lurt å feste fallene slik at de går fritt fra blokkene, og ikke ligger inntil masten.

Link to post
Share on other sites

Går det greit @Hulda? Jeg har akkurat "parkert" for sesongen i påvente av opptak. Har en plan om å ta av seilene ila uken dersom vinden syntes det er greit slik jeg gjorde ifjor.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at de jeg kjenner av seilere sier at seilene MÅ av for å ikke få mugg/sopp/etc. Men hva vet jeg. Jeg er helt fersk jeg også.

 

Til trådstarter: Hos meg drar vi forseilet ut, slipper det og tar ut spiler underveis når vi slipper det ned, demonterer sjakler, og sikrer den dingsen som skal til topps med tau før vi drar den opp igjen. På storseilet drar vi det ut, trekker ut spiler, slipper det ned gradvis og tar ut flere spiler. Løsner uthalet, hekter det løs inne i masta, forsøker å brette det på dekk (vanskelig:smiley:), til sist løsner en sjakkel i toppen. Også den inne i masta. Sikrer dingsen inne i masta med et lite tau og drar den til topps igjen. Har bare gjort dette en gang.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Etter å ha hengt på båten i rundt 20 år faller de ikke inn under 'hvite seil over Nordsjøen går'. Før i tiden plukket man av seilene for at de ikke skulle råtne. Seil råtner ikke lenger. Genoaen var av for en del år tilbake for å få påsydd ny uv-beskyttelse. Naboene på hver side av meg lar seilene henge på. Han ene er ihuga regattaseiler med et 52 fot surfebrett. Han andre har vanlig rullemast. Andre igjen plukker seilene av, bretter dem pent sammen og lagrer dem tørt og oppvarmet gjennom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Så "ihuga regattaseiler med 52-foter" er i din bok det samme som "fornuftig person med fokus på å få seilene til å vare så lenge som mulig", og feks ikke "en med nok penger som enten ikke gidder å ta de ned eller vil ha en unnskyldning for å bytte dem snart".  :giggle:
Regattaseil på 52-foter er så stort og tungt at jeg godt skjønner at han ikke tar det av hvis han har en god unnskyldning. Jeg tar av mine hvert år. Jeg vet ikke hvor mye lenger de eventuelt lever av den grunn, men det blir i hvert fall mindre mugg/jordslag. Og så føles det godt, og jeg får inspisert seilene litt ekstra.
Etter at mobilkranen tok den elektriske vindpilen klatrer jeg også opp hver høst for å ta ned begge pilene, og opp igjen hver vår for å sette dem på. Litt styr, men også fint å ta en inspeksjon.

Mulig jeg lar alt henge når jeg føler meg for gammel, samt kjøper rulleseil, elektriske vinsjer osv. Alt til sin tid :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...