Jump to content

Volvo Penta MD5B: koble starter?

Beachbuggy

Recommended Posts

Har en VP stående i verkstedrommet, pusset og fikset.  Nå tror jeg det skal være mulig å få startet den. MEN!: hvordan kobler jeg starter?  Føler meg trygg på at det er opp til flere her som kan bistå.  Det er koblingspkt klokka 12 kl 15 og kl 18.  Ser for meg at det er bare å koble - til blokka og + på en eller flere av de 3 koblingspunktene på starter.

Plana er å ta den ut på plena, koble på hageslangen, så får vi se om den fyrer....

IMG_4128.jpeg

Klokken 12 som du beskriver er hoved pluss som kommer fra batteri. klokken 1500 er et pluss signal som aktiverer innslaget på starteren. klokken 1800 er allerede koblet med slisse som går inn i starteren. Jording skal den få gjennom kroppen når den er skrudd på blokken. Dette gjelder altså at du har jordet blokken eller lignende til batteri. 

Beachbuggy skrev for 1 time siden:

Dynamo (SEV Marchal) har kontaktene  B+, D-, 61, D1, DF

OK, da er dynamo minus koblet til batteriet gjennom gods.  Hvis du da kobler B+ til batteriet, så hindrer du ihvertfall at det oppstår overspenninger som knekker diodene (ikke veldig sannsynlig uansett).  Men den trenger litt mer for å lade. Ladelampe til 61 (D+) ihvertfall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...