Jump to content

Uproblematisk med ca. 180 m skøyteleidning, 2,5 mm2, 15 2kw motor?

Ask

Recommended Posts

dieselfan skrev for 3 timer siden:

I min ufaglærte verden er det stor forskjell på 16A treg og dagens 15A sikringer så jeg tror ikke det lurt å "runde av" slik jeg oppfatter at du gjør her... ? 

Utmerket, da er vi omtrent like kompetente :-) I ungdommen var jeg kretsmester i 220 V støt.

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Derfor @Ask vil jeg anbefale en prøveblanding slik du vil ha det, for å få fastslått ditt egentlige effektbehov.

Min 2.5mm2 skjøteledning kostet nesten 3000kr, brukt Kipor 2600 ga jeg 4000kr for på Finn... vet hva jeg hadde valgt om du ikke skal støpe en fotballbane :thumbsup:

Hei

Takk for alle svar.

Det er ikkje dumt med ein prøveblanding, men den må skje nær kontakt, og det er ein del jobb å rigga til.

Det er òg eit par veker til eg kjem heim.

Eg har ein Soroto tvangsblandar, eg har kjøpt på finn.

Kva hadde du gjort dieselfan?

Eg heller mest mot generatorløysinga, men det krev ein større generator enn den eg har.

Eg har vurdert å leiga ein generator, men det kostar 450 kr per døgn, og det er oppgitt eit bensinforbruk på tre liter bensin per time.

Samstundes er det jo greitt å sleppa støy frå ein generator.

Ask skrev 9 minutter siden:

Eg har ein Soroto tvangsblandar, eg har kjøpt på finn.

Det er en sabla flott blander. Jeg hadde en Soroto 80 liter i 4 år og brukte den mye, men den malte som en pusekatt når jeg solgte den videre og gikk opp til Baron 120 liter.

Jeg tok dessverre ikke strømforbrukmålinger med Sorotoen... det kunne ha spart deg for mye jalla nå...

Ask skrev 13 minutter siden:

Kva hadde du gjort dieselfan?

Vi vet jo ikke om du har kabelen. Må du kjøpe dyrt, så ville jeg tro at det kommer mange anledninger til å bruke et 2600W aggregat senere også...?

Om du skal blande jordtørr betong trenger du mye strøm...

Om du skal blande våt betong og har mulighet til å "kjøre halvfull" blander, så kan det gå med lang kabel.

@index foreslo å hjelpe blanderen igang, det er et godt poeng på en konvensjonell frifallsblander, men tvangsblanderen til @Ask er kraftig nedgiret og det er i tillegg meget farlig å være i nærheten av de blandearmene, så ikke gjør det versåsnill.

Husk at det eneste Sorotoen din IKKE klarer er å blande med pukk som tilslag...

Du kan bygge den om med gummiluffer, men det tviler jeg på at du orker alt styret med...

Mitt Kipor 2600 bruker ganske nøyaktig 3 L/t når jeg bruker en Hitachi/Hikoki 2500W vinkelsliper med 9" diamantskive til å kutte slisser i granitt.

Ask skrev 36 minutter siden:

Samstundes er det jo greitt å sleppa støy frå ein generator.

Sånne lokale hensyn er selvfølgelig viktige, men den vurderingen kan bare du ta.

Om du sier litt om hvor mye du skal bruke den og til hva så er det så mye lettere å gi deg vettuge råd :smiley:

index skrev for 9 timer siden:

Jeg kan ikke se helt hva problemet med det skulle være. Motoren på en blandemaskin er uansett bare 2kW.

Jeg stusser litt på de 120 litrene da, jeg pleier aldri å ha mer enn 30 liter i min. Men mulig @Ask har en større maskin.

Ikke umulig at aggregatet klarer å drive den om man bare gir trommelen litt starthjelp ved å dra litt manuelt i trommelen. 

Ikke annet enn at ting kan ta fyr dersom det blir en kortslutning og ikke sikringene løser ut. Sikkert en elektriker som kan utdype, kan for lite om det...?

dieselfan skrev 1 time siden:

Det er en sabla flott blander. Jeg hadde en Soroto 80 liter i 4 år og brukte den mye, men den malte som en pusekatt når jeg solgte den videre og gikk opp til Baron 120 liter.

Jeg tok dessverre ikke strømforbrukmålinger med Sorotoen... det kunne ha spart deg for mye jalla nå...

Vi vet jo ikke om du har kabelen. Må du kjøpe dyrt, så ville jeg tro at det kommer mange anledninger til å bruke et 2600W aggregat senere også...?

Om du skal blande jordtørr betong trenger du mye strøm...

Om du skal blande våt betong og har mulighet til å "kjøre halvfull" blander, så kan det gå med lang kabel.

@index foreslo å hjelpe blanderen igang, det er et godt poeng på en konvensjonell frifallsblander, men tvangsblanderen til @Ask er kraftig nedgiret og det er i tillegg meget farlig å være i nærheten av de blandearmene, så ikke gjør det versåsnill.

Husk at det eneste Sorotoen din IKKE klarer er å blande med pukk som tilslag...

Du kan bygge den om med gummiluffer, men det tviler jeg på at du orker alt styret med...

Mitt Kipor 2600 bruker ganske nøyaktig 3 L/t når jeg bruker en Hitachi/Hikoki 2500W vinkelsliper med 9" diamantskive til å kutte slisser i granitt.

Sånne lokale hensyn er selvfølgelig viktige, men den vurderingen kan bare du ta.

Om du sier litt om hvor mye du skal bruke den og til hva så er det så mye lettere å gi deg vettuge råd :smiley:

Takk igjen. 

Eg skal støypa golv, og truleg kai òg. 

Det kan bli fleire prosjekt òg. 

Ask skrev 2 minutter siden:

Takk igjen. 

Hei,

Jeg hadde kjøpt et større aggregat, og heller solgt det når prosjektet er ferdig. En ting er at spenningsfallet blir forholdsvis stort, da vil den trekke mere strøm for og kompensere. En annen fare er at på den lengden kan du risikere at om du skulle få en kortslutning i blanderen eller enden på kabelen så er det ikke sikkert at kortslutningsstrømmen blir stor nok til at sikringen ryker og brann kan oppstå. Kortslutningsstrømmen kan beregnes, men da trengs flere kompliserte faktorer, bl.a. fra e-verket.

Dixie 2100 skrev 18 minutter siden:

Jeg hadde kjøpt et større aggregat, og heller solgt det når prosjektet er ferdig.

Støtter den tanken.

Dixie 2100 skrev 18 minutter siden:

En annen fare er at på den lengden kan du risikere at om du skulle få en kortslutning i blanderen eller enden på kabelen så er det ikke sikkert at kortslutningsstrømmen blir stor nok til at sikringen ryker og brann kan oppstå. Kortslutningsstrømmen kan beregnes, men da trengs flere kompliserte faktorer, bl.a. fra e-verket.

Jeg ville ikke vært så redd for kortslutningsstrømmen for sikringen vil slå ut på det termiske vernet uansett, det tar bare litt lengre tid...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Ask skrev for 1 time siden:

Med de nye opplysningene så endrer jeg anbefaling..

Her blir det mye støping og en sikring som går når du har full blandemaskin er ikke bare morro...

Med full blandemaskin, og du skal starte den etter å ha løpt 400m og fikset sikring, så trenger du virkelig mye strøm for å få den igang igjen... sannsynligvis må du grave ut minst 50% av blandingen for å kunne starte den igjen. 

Med så mye blanding bør du gå for en trygg løsning, jeg ville:

1. Montert bensinmotor, du kan montere ekstra lyddemper/lydfelle for å redusere lydnivået

2. Byttet til større aggregat

3. 3G4mm2 og loddede forbindelser 

Hei.

Takk for alle synspunkt.

Eg heller mot eit større aggregat.

Kor stor bør eit aggregat vera?

Å montera bensinmotor, på tvangsblandaren, er vel ikkje nett "plug and play".

Eg har ein Honda 5,5 hk (trur eg) frå dykkekompressoren.

Den motoren har ikkje vore brukt etter at eg monterte elmotor for 10-12 år sidan.

Ask skrev 17 minutter siden:

Å montera bensinmotor, på tvangsblandaren, er vel ikkje nett "plug and play".

Vil anbefale en bensinmotor med vertikal aksel (som en gressklipper) demontere elmotoren og montere reimskive på akseltappen. en montasjeplate til motoren i 3mm stål eller 5mm alu. Og en reimskive på motoren, så er du igang... Du nevnte en gang når du holdt på med 10XR motoren at du hadde en tusenkunstner som hjalp deg, om han har dreiebenk eller tilgang på, så er dette en enkel sak... ville tatt Komodo ca 1.5time og det er inkl kaffe....

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Med så mye blanding bør du gå for en trygg løsning, jeg ville:

1. Montert bensinmotor, du kan montere ekstra lyddemper/lydfelle for å redusere lydnivået

2. Byttet til større aggregat

3. 3G4mm2 og loddede forbindelser 

:yesnod:

dieselfan skrev for 8 timer siden:

ville tatt Komodo ca 1.5time og det er inkl kaffe....

:giggle: nuvel,...  Nå vet jeg ikke hvordan denne blandemaskinen ser ut, men dersom det er kurant å montere en brakett burde det ikke være uløselig å montere en bensinmotor. Tidsestimatet derimot har jeg ingen formening om. 

Men det blir jo ei bråkebøtte. Fordelen med et større aggregat (enn det du har) er jo at du kan ha en skjøteledning og plassere aggregatet litt vekk fra der du står og jobber. Da kan du også sette opp en provisorisk vegg av f.eks. OSB-plater med steinull eller hva som helst for å skjerme den direkte lyden fra der du står. Det går jo også an å lage ei kasse som kan stå over generatoren. 

2,5mm2 skjøteledning hadde jeg uansett slått fra meg. Skal du bruke skjøteledning tror jeg du bør opp i 4.

Er uenig me de fleste her.... Tror at dette går bra med denne skjøteledningen. 

Eneste utfordringene er ved oppstart av blandemaskinen, men da får man hjelpe den i gang

Fra gammelt av tålte de  fleste 230 volts motorer/apparater gjerne 10% overspenning og 15% undespenning. Mao 205 Volt er OK. På grisegrendte strøk før i tiden var det slett ikke uvanlig med en så lav spenning. Maks effekt du får på motoren er da 1,6 kW, antagelig litt mindre.

Hvorfor man er redd for varmgang på en utrullet skjøteledning skjønner jeg ikke. Det vil jo bare gå 7A i denne

JRK skrev 1 time siden:

Hvorfor man er redd for varmgang på en utrullet skjøteledning skjønner jeg ikke. Det vil jo bare gå 7A i denne

Ja, det lurte jeg også på. 7A og 200V er ikke farlig for ledningen. 

Men nå er det jo en ukjent faktor hva spenningen er hos naboen der han kan plugge seg inn. Uansett, hvis han skal bruke skjøteledning ville jeg gått for 4mm2.

Hvis der finnes et godt utleie-firma så kan alternativet være å leie et passende aggregat den tiden det tar å støpe?

På leiemarkedet finnes kanskje selvdrevne blandemaskiner ?

Mulighet for å få levert ferdigblandet betong ?

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

mateco skrev 46 minutter siden:

Hvis der finnes et godt utleie-firma så kan alternativet være å leie et passende aggregat den tiden det tar å støpe?

Ask skrev On 25.9.2023 at 17.44:

Eg har vurdert å leiga ein generator, men det kostar 450 kr per døgn,

Tolker det slik at det alternativet er forkastet.

Kan du forklare meg hvordan du skal klare å hjelpe denne blanderen igang?

Det er jeg også nysgjerrig på.

Komodo skrev 2 minutter siden:

Kan du forklare meg hvordan du skal klare å hjelpe denne blanderen igang?

Det er jeg også nysgjerrig på.

Jeg er skeptisk fordi jeg vurderer det som svært farlig, og jeg vil ikke være med på å lede noen her inne til å skade seg.

Men, siden disse blanderne er giret ca ned ca 40 ganger, så klarer jeg ikke å bevege akselen med spett på en meter.... 

Er ikke særlig sprek men dette trenger jeg en god forklaring på...

Tror det går bra. Setter du blanderen med åpningen rett opp er den lettere å starte, spesielt hvis den ikke er tom.

Kan hjelpes igang med ei reim som legges halvannen runde rundt trommelen for å trekke i som en startsnor, men det er for tungvint med så mange oppstarter som du får.

Vær nøye med å smøre lager og tenner på blanderen. Det betyr mye.

Mons

dieselfan skrev for 5 timer siden:

Er ikke særlig sprek men dette trenger jeg en god forklaring på...

Det var vel i utgangspunktet snakk om en vanlig blandemaskin, ikke tvangsblander. Og den kan som @mons sier lett hjelpes i gang ved å sette åpningen rett opp. Da går den lett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Ask skrev On 25.9.2023 at 8.31:

Det er ikkje straum i det eine naustet

Er det ikke lurt å sjekke lovligheten  med 180m skjøteledning og hvem tar regningen, hvis noe skjer.

Ser Norgesenergi sier en skjøteledning er max 20m og kan belastet med max 1000w 2,5mm.

Kjøp er aggregat. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...