Jump to content

Starttips: Sabb 2g

Sjøspeidern

Recommended Posts

Hei, jeg skal snart kjøre en livbåt med en gammel Sabb 2g motor, den har elektrisk start.
Jeg lurer på om noen har gode råd til startprosedyre. typ hvor mye gass, når jeg må ta ned dekompresjonshendelen og litt av hvert

Alle råd mottas med store takk

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" 

Dekompresjonshendelen er mer for bruk ved håndstart, med mindre det er veldig kaldt. Hvis gløding er montert, gløde noen sekunder, gi halv gass/regulering (eller mer), og snurr starteren for så dra av på gassen/regulatoren etterpå.

Hvis veldig kaldt, og ikke gløding, er det startsiggarettholdere på siden som kan skrus ut, da kan du enten sprøyte inn en skvett motorolje i hvert hull (og selvsagt skru i holderne etterpå før oppstart), eller bruke startsigaretter (hvis du får tak i slikt). Motorolja fører til høyere kompresjon og antenner lettere enn diesel når det er kaldt.

Skjermbilde fra manualen under, selv har jeg sjelden gitt fullt ved oppstart ved normale sen vår/sommer/tidlig høst-temperaturer, heller halvt, men det kan variere fra motor til motor hva som må til. Det rister jo gjerne en del om turtallet får bygge seg opp og du ikke får dratt av med en gang?

IMG_7786.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...