Sjøspeidern Startet 25.September.2023 Link til dette innlegget Startet 25.September.2023 Hei, jeg skal snart kjøre en livbåt med en gammel Sabb 2g motor, den har elektrisk start. Jeg lurer på om noen har gode råd til startprosedyre. typ hvor mye gass, når jeg må ta ned dekompresjonshendelen og litt av hvert Alle råd mottas med store takk Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2023 Link til dette innlegget Svart 25.September.2023 Dekompresjonshendelen er mer for bruk ved håndstart, med mindre det er veldig kaldt. Hvis gløding er montert, gløde noen sekunder, gi halv gass/regulering (eller mer), og snurr starteren for så dra av på gassen/regulatoren etterpå. Hvis veldig kaldt, og ikke gløding, er det startsiggarettholdere på siden som kan skrus ut, da kan du enten sprøyte inn en skvett motorolje i hvert hull (og selvsagt skru i holderne etterpå før oppstart), eller bruke startsigaretter (hvis du får tak i slikt). Motorolja fører til høyere kompresjon og antenner lettere enn diesel når det er kaldt. Skjermbilde fra manualen under, selv har jeg sjelden gitt fullt ved oppstart ved normale sen vår/sommer/tidlig høst-temperaturer, heller halvt, men det kan variere fra motor til motor hva som må til. Det rister jo gjerne en del om turtallet får bygge seg opp og du ikke får dratt av med en gang😄 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 26.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Hakkannen skrev for 15 timer siden: Tusen takk for rådene Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Link to post
Hakkannen Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Bare kjekt om det var til hjelp😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.September.2023 Link til dette innlegget Svart 26.September.2023 Er det kalt er stort sett lurt å bruke Dekompresjonshendelen ved start det blir fort noen flere omd og da starter den lettere. https://www.nordsabb.dk/files/gl_root/SABB_Diesel_Type_2G_og_2J_Bruksanvisning_977040.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SemiDiesel77 Svart 27.September.2023 Link til dette innlegget Svart 27.September.2023 Roger jo skrev for 19 timer siden: Er det kalt er stort sett lurt å bruke Dekompresjonshendelen ved start det blir fort noen flere omd og da starter den lettere. https://www.nordsabb.dk/files/gl_root/SABB_Diesel_Type_2G_og_2J_Bruksanvisning_977040.pdf Jeg bruker dekompresjonshendelen selv med elektrisk start, og da starter den enkelt som bare det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.