Jump to content

Bærbar satelittelefon


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har gått og fundert på å kjøpe meg en bærbar satelittelefon. Skal først og fremst brukes når vi befinner oss i områder der VHF og mobil ikke har tilstrekkelig dekning - dvs langt til havs eller på fjellet.

 

Eriksson har en sak som heter R290. Ser ganske enkel ut og prisen er grei nok. Den går til vanlig på GMS 900 systemet - men skifter over til satelitt når det ikke er mobildekning.

Bilde

er det noen som har erfaring med slike satelittelefoner?

Link to post
Share on other sites

Akkurat denne telefonen har jeg prøvd å bruke litt,kan ikke si at jeg ble fornøyd med resultatet.........

 

Min erfaring med den var at den datt ut og mistst satelittene hele tiden,ble kjøpt inn i jobb sammenheng,men kunne like godt latt være..

Mulig det bare gjaldt denne tlf som vi hadde,men jeg hadde aldri kjøpt den privat ivertfall..

 

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Inmarsats BGAN system lanseres i løpet av ettervinteren. I tillegg til vanlig tale kan du surfe på nettet med 500Kb/s. Airtime på tale skal vistnok ligge på 1USD/min.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med den var at den datt ut og mistst satelittene hele tiden, ...

Det kan kanskej skyldes satellittnettverket Globalstar like mye som telefonen. Mye av Norge ligger i utkanten av dekningsområdet.

Inmarsats BGAN system lanseres i løpet av ettervinteren. I tillegg til vanlig tale kan du surfe på nettet med 500Kb/s.

Inmarsat BGAN er spennende. Jeg ser ut til å ha fått med en Nera WorldPro 1000 på budsjettet for neste år. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt Telit SAT-550 endel og har egentlig ikke noe negativt å si om den. Har dog kun brukt den på sjøen. Den veksler fint mellom GSM og Globalstar satellittene. Den bruker av og til litt lang tid på å finne satellitter i auto modus, sikkert pga at den tar inn svake GSM signaler "nærme" land. Setter man den i satellitt modus er det ingen problem så lenge en har fri sikt til satellitten.

Den store fordelen med denne telefonen og Global star nettverket er at man kan bruke sitt vanlige simkort fra Telenor eller Netcom og ringeprisen er ca 13 kr min. nesten det samme som å ringe fra UK til Norge med mobil hvis man velger feil operatør i UK.

Kan kobles til pc for data overføring også, men jeg har ikke prøvd det.

se http://www.neratek.no for mere info

Link to post
Share on other sites

13 kr/min høres jo forferdelig dyrt ut. Er satelitttelefonene like dyr i innkjøp som i bruk?

13 kr min er ikke så dyrt hvis man sammen ligner priser med andre løsninger. Iridum er kanskje noe billigere, men der har man abonnements priser. Det hele kommer egentlig an på hvor mye en bruker telefonen. Er det kun et par ganger om sommeren når en er ute i bår er det liten vits å ha et helårs abonement på en satellitt tjeneste, mens bruker man det "hver dag" er det noe helt annet.

På globalstar nettverket bruker man kun det simkortet og abonnementet en har fra før, altså ikke noe ekstra abonnement er påkrevd. Som jeg også skrev tidligere koster det over 12 kr min å ringe til norge med mobil i uk med feil levrandør, så i forhold til vanlig mobil i utlandet, er det ikke så galt

ang prisen på telefon er det kanskje en grunn til at Ericsson er en del rimeligere ref innlegget til Frank v, liten vits å kjøpe den når det fungerer dårlig.

Link to post
Share on other sites

denne tlf. selges for ca. 8000kr

ericsson en del rimeligere

Eriksson har jeg tilbud på på 6000 kroner, hvilket jeg synes er en overkommelig pris. Men ikke om den er så dårlig som Frank v skrev i første svar her. er det andre som har enbefalinger? Prisleiet opp til 10.000 kroner er greit i forhold til den bruken vi ser for oss

 

Og ut i fra dette bildet ser det ut til at Globestar er et system som dekker våre behov - vi holder oss stort sett syd for MidtNorge

Bilde

Link to post
Share on other sites

Eriksson har jeg tilbud på på 6000 kroner, hvilket jeg synes er en overkommelig pris. Men ikke om den er så dårlig som Frank v skrev i første svar her. er det andre som har enbefalinger? Prisleiet opp til 10.000 kroner er greit i forhold til den bruken vi ser for oss

Både Thuraya, Globalstar og Iridium er bassert på foreldet teknologi i forhold til BGAN systemet som lanseres ila. vinteren

Link to post
Share on other sites

Både Thuraya, Globalstar og Iridium er bassert på foreldet teknologi i forhold til BGAN systemet som lanseres ila. vinteren

BGAN er jo ikke akkurat noe man putter i lomma. BGAN er slik jeg har fortått det, en "nettforbindelse" der man kjøper en terminal ("bredbåndsmodem") og tilkobler pc og telefonhåndsett. og man betaler per MB ca 60-70 kr per i dag. Men det kommer sikkert (har kommet?) egne telefoner som går rett på satellitten. per i dag er det slik jeg ser det, Iridium og globalstar telefoner som er alternativene når man skal på fjellet eller ha med i båt.
Link to post
Share on other sites

Takk for alle råd og tips så langt :yesnod:

Hittil har jeg kommet frem til to alternative telefoner

SonyEriksson R290 - 6000 kroner

Telit SAT-550 - 8500 kroner hos AS Norske Telektron

Noen som kjenner til andre apparater under 10.000 kroner?

 

Telefoner for Iridium systemet har jeg ikke funnet - noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

Var hos Nera for to uker siden og så de siste bgan telefonene dies, kan desverre ikke huske hvordan de så ut da det ikke var derfor jeg var der, men de skal ikke være store sakene. Pris og dato vet jeg heller ikke.

 

UMTS kommer jo ganske raskt nå også for oss som ferdes rundt på kysten...

Link to post
Share on other sites

UMTS kommer jo ganske raskt nå også for oss som ferdes rundt på kysten...

Nåvel, UMTS gir nok dårligere dekning langs kysten enn GSM. Glem det. Nye NMT derimot, har større rekkevidde og brukbar båndbredde på dataoverføringer.

 

Med hensyn til dekningskartet til Globalstar så er det verd å huske på at dype norske daler og fjordarmer ikke er nevneverdig satellittvennlige.

 

Hva gjelder BGAN så vet jeg ikke om jeg vil avskrive Iridium, Globalstar og Thuraya som foreldet. Om jeg ikke husker helt feil så bruker vel BGAN antenner som må rettes inn mot satellitt, og på båter betyr det gyrostabilisert plattform. Det driver dessverre prisen, vekten og størrelsen litt opp.

Link to post
Share on other sites

Har fundert mye rundt dette i og med at jeg befinner meg i huttiheita fra tid til annen.

 

Den Ericssonen ble vel sist produsert i 2000, ble den ikke?

 

Har ramla ned på Thuraya. Den nye terminalen som kommer om noen måneder er ganske bra. Tre-bånd GSMtelefon med SMS, MMS, Java og hele greia i tillegg til GPS og satellitt transceiver. Funker som mobiltelefon med abbonement hos Telenor med mitt gamle SIMkort. Apparatet er på størrelse med Ericsson 610.

Thuraya abbonenemant hos Telenor koster US$ 40.- i startup cost, og US$ 23.- i månedlig avgift. Data/fax koster US$ 6.-/mnd. Samtale Thuraya-Thuraya koster US$ 0.75/min og Thuraya-PSTN US$ 1.57/min. Satellittdelen må brukes en gang i året for å unngå ny startup cost.

Steikje fin telefon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har fundert mye rundt dette i og med at jeg befinner meg i huttiheita fra tid til annen.

 

Den Ericssonen ble vel sist produsert i 2000, ble den ikke?

 

Har ramla ned på Thuraya. Den nye terminalen som kommer om noen måneder er ganske bra. Tre-bånd GSMtelefon med SMS, MMS, Java og hele greia i tillegg til GPS og satellitt transceiver. Funker som mobiltelefon med abbonement hos Telenor med mitt gamle SIMkort. Apparatet er på størrelse med Ericsson 610.

Thuraya abbonenemant hos Telenor koster US$ 40.- i startup cost, og US$ 23.- i månedlig avgift. Data/fax koster US$ 6.-/mnd. Samtale Thuraya-Thuraya koster US$ 0.75/min og Thuraya-PSTN US$ 1.57/min. Satellittdelen må brukes en gang i året for å unngå ny startup cost.

Steikje fin telefon.

Jeg lurer også på om ikke R290 er gått ut av produksjon - jeg sjekker det med forhandler

 

hvilken Thuraya modell er det du tenker på? Jeg har funnet 3 modeller - en er ny - den under

Bilde

eller er det denne?

Bilde

 

eller den siste

Bilde

 

Jeg har prøvd å finne noe info om Thuraya på Telenor.no, men finner ingen ting på web. Har du link eller info?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle råd og tips så langt :yesnod:

Hittil har jeg kommet frem til to alternative telefoner

SonyEriksson R290 - 6000 kroner

Telit SAT-550 - 8500 kroner hos AS Norske Telektron

Noen som kjenner til andre apparater under 10.000 kroner?

 

Telefoner for Iridium systemet har jeg ikke funnet - noen som har tips?

Har vært nevnt i en tidligere tråd, men gjentas her: Iridium telefoner forhandles av Radio Holland Norge (Tidligere Skanti Radio)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den nye, lille, modellen med kamera, fargeskjerm, Java o.l. er forsinket og vil ikke komme på markedet før til høsten.

Så det ble den her.

 

Bilde

 

Svært bra talekvalitet over satelitt. Mye bedre enn Inmarsat-M.

Overdøves riktignok av baugthrustere og ankerwincher.

Men slike duppeditter for almuen har man jo ikke i båten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ettersom jeg nevnte "Nye NMT" tidligere i denne tråden så tenkte jeg å bidra med en klikkbar lenke til Nordisk mobiltelefon som har overtatt de gamle NMT-frekvensene for å bruek dem til et nytt digitalt system. Det som kan være av særlig interesse for båtfolket er dekningen på sjøen, men etter hvert blir det nok bedre deknin til fjells også. Dekningskart (NB! 2 MB PDF) er fra høsten 2005, og det er sikkert bygget ut litt mer til lanseringen denne våren.

Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat svar på Bittelitens opprinnelige spørsmål, men relatert likevel: Hva med strømforbruket på disse håndholdte telefonene når de opererer i sattelitt-modus. Vil de ikke, i alle fall under bruk (sending), bruke mer strøm enn hva vi er vant til fra dagens GSM-telefoner?

 

(Skjønner selvsagt at det ikke er noe problem f.eks i båt, men på en hytte uten strøm, f.eks....)

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...