Jump to content

Mercury 150hk 2018 ødelagt stabilisator reklamasjon

Flipper640D-C

Recommended Posts

Hei! 
Gir det et forsøk her på forumet. 

Båtmotor 2018, kjøpt juni 2023, total gangtid 78 timer. Kjørt 20 timer sommer 2023. Reklamasjon utgått 8/8-2023. 

Problemstilling: verksted informerer om ødelagt motor «stabilisator» Husker ikke eksakt hva mekaniker mente. Men den som forhindrer risting i motor. «Motor kan ikke brukes, hvis ikke denne feilen rettes opp» (har ikke fått opplyst om kostnad, men virker dyrt) Mekaniker mente også at det kunne være en garanti sak, hvis alle årlige servicer var fulgt. 

Tidligere eier hadde «vinterkonservering+ bytte av impeller» utført høst 2022. Service fulgt alle tidligere år (utenom 2022..da selger hadde kun hatt 2 timer med gangtid i 2022). Merk: annet verksted enn der jeg har båt pr i dag. 
Selger informerte skriftlig i salgsannonsen om «årlig service fulgt, ingen feil og mangler» Har skriftlig bevis på dette. 
Har ikke egen motorforsikring, kun full-kasko i Storebrand. (Så utelukker rettigheter her.)

Spørsmålet er da følgende:

1. Virker det som om jeg har en god sak for å få dekt reperasjon på reklamasjon?

2. Bør jeg kreve kompensasjon eller forlik av selger, hvis avslag på reklamasjon? 

-og evt hvordan bør jeg gå frem? 

Defekt balanseaksel?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 54 minutter siden:

Defekt balanseaksel?

Denne motoren har vel ikke balanseaksler?

Flipper640D-C skrev for 1 time siden:

Problemstilling: verksted informerer om ødelagt motor «stabilisator» Husker ikke eksakt hva mekaniker mente. Men den som forhindrer risting i motor.

Teerex nevner at dette kan være balanseaksel. Jeg trodde ikke denne motoren hadde det, men jeg er ikke helt sikker. Det du derimot med sikkerhet har er to vulkede gummidempere som er en del av opphenget mellom motorens midtre del (adapterplata) og braketten som er skrudd i akterspeilet. Det første du bør gjøre er å få klarhet i hva som er defekt, deretter må du få en pris på å utbedre feilen. 

Men siden reklamasjonstiden har gått ut kan du vel uansett skyte ei hvit pil etter å få dekning på den måten. Dersom selger ikke visste om dette kan du nok ikke kreve noe av ham heller. 

Hvor mange timer har denne motoren på nakken?

Komodo skrev 11 minutter siden:

Denne motoren har vel ikke balanseaksler?

Teerex nevner at dette kan være balanseaksel. Jeg trodde ikke denne motoren hadde det, men jeg er ikke helt sikker.

Joda den har faktisk det :smiley: Men 115-hesteren har det ikke.

https://www.ebay.com/itm/404045941646

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 24 minutter siden:

Joda den har faktisk det :smiley: Men 115-hesteren har det ikke.

https://www.ebay.com/itm/404045941646

Se der ja, det forandrer saken! Da holder jeg også en knapp på den :thumbsup:

Det neste jeg er nysgjerrig på er hva forrige eier evt. kan ha forsømt av vedlikehold som gjør at balanseakselen har tatt kvelden. Tar det for gitt at det er lagrene som er temaet, og at de får smøring av motorens oljesystem på lik linje med veivlager osv. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...