Jump to content

Batteribank dieselmotor


vinyler59

Recommended Posts

Hva bruker folket her inne til sin 200-220 hk dieselmotor av batterier?

I min båt står det 4 relativt små batterier, fra 62 Ah til 72 Ah. Idag, selv med to nylada batterier, var det ikke nok til å starte motoren

når et av dem andre to var nede på 12 volt. Selv om jeg kobler fra alle batteriene med to batterinøkler, virker det som at batteriene blir ladet ut.

Kan jeg ikke ha et startbatteri bare til start, og så et annet til alt annet?

IMG_20230927_110830751.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å se helheten i el systemet ditt. Litt mer info hadde vært fint. Hvilken motor og hvilke type/spec på batterier. hvilken Hovedstrømsbryter opplegg..  På min båt med 300hk påhenger er dette veldig ryddig med tre brytere og egen crossover, sånn at man er sikker på at man har strøm på startbatteriet under forbruk uten landstrøm eller motor i gang. Har også skillerele. En selfølge er likevel at batteriene er i orden!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

vinyler59 skrev for 1 time siden:

Kan jeg ikke ha et startbatteri bare til start, og så et annet til alt annet?

Det høres ut som om det har vært tuklet med det elektriske i denne båten av folk som ikke bør holde på med strøm.

 

Og jo, du kan ha et eget batteri til start. Ikke bare det, du bør absolutt ha det slik! Et batteri til start, og to eller flere (avhengig av behov) til diverse forbruk når motoren ikke er i gang. Dette kaller vil for startbank og forbruksbank. Hvor store de to bankene skal være avhenger av mange faktorer. En annen diskusjon er hvordan du skal skille disse to bankene fra hverandre slik at du alltid har strøm til start. 

 

Men alt dette er det jo skrevet side opp og side ned om her på forumet i alle år, så du kan med fordel lese litt i de gamle trådene. Begynn gjerne med denne. Her finner du også enkle skjemaer og forklaring på hvordan du kan skille start og forbruk på forskjellige måter. Men tråden er gammel, og det har tilkommet flere alternativer med ny elektronikk.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Å er det trangt, så anbefales feks Optima Red top på 55ah/75ah.

De fleste dieselmotorere på 200-220hk vil starte fint med et Optima red top på 55ah. Disse er designet til å dra tunge motorer igang. Kan ikke sammenlignes med et biltema på samme størrelse, men koster også litt mer da.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

vinyler59 skrev for 3 timer siden:

 

Kan jeg ikke ha et startbatteri bare til start, og så et annet til alt annet?

IMG_20230927_110830751.jpg

Det kan du.

Fordel for deg med litt mer informativ overskrift. Kanskje røpe type båt og motor.

Som Komodo skriver, sjekk tidligere tråder. Det er nok her inne til å bli elektriker.

Huldas startbatteri er på 225 Ah og CCA >1000 A.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp solgt båten med 77hk diesel. Hadde 1 startbatteri på 62ah og 2 x 100ah til forbruk. Hadde da en venner som sto på 1 når jeg startet. Satte så venderen på 1+2 når jeg kjørte for å lade alle 3 batteriene (var visst koblet sånn) og satte venderen på 2 (forbruk) når jeg feks lå på svai.

 

I den nye båten har jeg en D4-260hk. Men der er det bare 2 store batterier på 100ah. Det ene start og det andre forbruk. Her skal jeg ha eget start batteri på 60-70ah i tillegg, så de to andre blir brukt som forbruk. Vi bruker en del kjøleskap og liker å ha litt ekstra strøm til alt mulig. Eget startbatteri er et must. Men er motoren din tregstartet så vil den kreve ekstra mye strøm. Stor diesel suger mye strøm hvis du må kinne 5 sekunder mer enn normalt.

 

Hvor ofte bruker du båten? Jeg kan skrive under på at strøm forsvinner så lenge kabler er koblet til polene. Men, ser det er en del ledninger der. Sikker på at det ikke er utstyr som er koblet rett på batteriet uten om nevnte brytere? USB-lading, lensepumpe etc?

Link to post
Share on other sites

Du har antagelig ikke gløding på D-tronic 250 hk motoren (hvis det ikke er ettermontert da), så for sommerbruk krever oppstart ikke allverdens kapasitet av batteriet. Disse motorene skal vanligvis være lettstartet.

Men batteriet må naturligvis være nok oppladet og/eller ha overkapasitet.

 

I installasjonsmanualen fra 1997 står det anbefalt batteri med 750 CCA (950 MCA) startstrøm, og det kan selv litt mindre batterier levere. Iallefall når de er relativt nye/oppladet.

Av en eller annen grunn oppgir de også at batteriet skal ha 180 Ah kapasitet (mulig at de tenkte at dette ikke var et rent startbatteri), men ordinære startbatterier på 90-100 Ah leverer fint nødvendig startstrøm.

 

Nå om dagen oppgis gjerne startstrøm i EN, og da blir kravet ifølge konverteringstabellen 680 EN (link under her).

Rundt 95-100 Ah startbatteri bør du nok ha, av konvensjonell type. Og evt. større for vinterbruk.

 

Flere av Biltemas 72 Ah startbatterier kan levere 720 EN, men prisforskjellen opp til 95 Ah er ikke stor, og de leverer 760 EN, altså grei overkapasitet. Ikke lurt å spare der.

Det blir vesentlig høyere startstrøm hvis du går opp til AGM-batterier, men da bortimot dobles prisen.

 

Fun fact: I min BMW X5 3.0 diesel har jeg et originalt 105 Ah AGM batteri som har stått i bilen siden den var ny i april 2013. Batteriet fungerer fortsatt utmerket.

 

https://battery-service.com/support/cca/

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 27.9.2023 at 14.05:

Å er det trangt, så anbefales feks Optima Red top på 55ah/75ah.

De fleste dieselmotorere på 200-220hk vil starte fint med et Optima red top på 55ah. Disse er designet til å dra tunge motorer igang. Kan ikke sammenlignes med et biltema på samme størrelse, men koster også litt mer da.

 

200-220 hk kan være så mangt. F.eks. VP D3-220 som er en liten 2,4 liters diesel, eller det kan være en grovbygd og litt mere saktegående 5-6 liters motor som naturlig nok krever større startstrøm å dra i gang. Eller som i dette tilfellet en 4,2 liters motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

 

200-220 hk kan være så mangt. F.eks. VP D3-220 som er en liten 2,4 liters diesel, eller det kan være en grovbygd og litt mere saktegående 5-6 liters motor som naturlig nok krever større startstrøm å dra i gang. Eller som i dette tilfellet en 4,2 liters motor.

Jeg har et optima red top til start. Den drar rundt min 5.9 liters rekkesekser uten problem, hele året. Så det burde være gode greier til trådstarter.

 

så kan du jo dimensjonere forbruk etter plass og behov. Jeg har et 230ah til forbruk. 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 1 time siden:

Jeg har et optima red top til start. Den drar rundt min 5.9 liters rekkesekser uten problem, hele året. Så det burde være gode greier til trådstarter.

 

så kan du jo dimensjonere forbruk etter plass og behov. Jeg har et 230ah til forbruk. 

 

Ja det vil funke greit. Koster noe mere da :saint: Men i båt er ofte plass viktig. Ingen direkte lettvektere disse heller.

 

optima.jpg.18ec8e6cd3504daa9cddc64d87b1df82.jpg

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Jeg har et optima red top til start. Den drar rundt min 5.9 liters rekkesekser uten problem, hele året. Så det burde være gode greier til trådstarter.

 

så kan du jo dimensjonere forbruk etter plass og behov. Jeg har et 230ah til forbruk. 

 

Ble litt skeptisk til Optima når jeg så denne :giggle:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...