Jump to content

Hvilken slange brukes på lensepumpa?


lnjk

Recommended Posts

Kommer til å montere ny lensepumpe som har inn/utløpsstuss av plast.

Ser for meg at slike stusser ikke tåler så stramme slangeklemmer og lurer

på om toalettslange kan være egnet?
De er, hvis jeg ikke husker feil, ganske myke og klarer kanskje en sugehøyde på ca 1m?

-Stussene er 38mm utvendig så stiv slange vil gi stor bøyradius.

 

Et annet spørsmål, kan jeg bruke strøm fra batterilader direkte uten å gå om batteri?
Laderen tror jeg kan brukes på forbrukere opp til 15A og pumpa er på 6A.

-Trekker 12v likestrømsmotorer mye i startøyeblikket?

 

(Pumpe Albin waste water diaphragm 12v 32l)

Link to post
Share on other sites

Glem septikslange, de er unødig stive og dyre. Sjekk Maritim eller andre seriøse båtbutikker så få du myke slanger med armering som er bedre egnet.

 

En gammel batterilader med tilstrekkelig ladestrøm vil kunne drive pumpa di men moderne intelligente ladere vil nok lure på hva slag batteri de har blitt satt til å lade :headbang:

 

 

Link to post
Share on other sites

https://ahoy.no/vvs-strom/vvs/rordeler/slangeklemmer/slange-pvc-stalarmert-kort-3-m
 

disse slangene er myke men knekker ikke. Billige og godt egnet. Hadde ikke vært bekymret for å stramme en slangeklemme på en plastnippel.

 

skjønner ikke hvorfor du skal koble pumpen rett på laderen, skal den ikke brukes på sjøen?

 

jeg har koblet begge mine lensepumper med fast spenning før hovedbryter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville koblet pumpen til batteriet og heller satt laderen på batteriet. Som @Lazyjack er inne på, er det ikke gitt at laderen vil gi strøm til en pumpe når den ikke registrerer noe spenning, med mindre laderen er så "dum" at den i praksis er en strømforsyning. Du kan jo teste dette før du monterer, men jeg ville ikke hatt for høye forhåpninger.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 47 minutter siden:

https://ahoy.no/vvs-strom/vvs/rordeler/slangeklemmer/slange-pvc-stalarmert-kort-3-m
 

disse slangene er myke men knekker ikke. Billige og godt egnet. Hadde ikke vært bekymret for å stramme en slangeklemme på en plastnippel.

 

skjønner ikke hvorfor du skal koble pumpen rett på laderen, skal den ikke brukes på sjøen?

 

Det bør være rustfritt stål i spiralen da korrosjon kan spise seg innover og ødelegge denne.

 

Antar at TS ønsker å teste pumpa uten å ha batteri tilgjengelig. Men har han bilbatteri og startkabler (eller andre kabler) så kan det brukes.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 10 minutter siden:

Det bør være rustfritt stål i spiralen da korrosjon kan spise seg innover og ødelegge denne.

 

Antar at TS ønsker å teste pumpa uten å ha batteri tilgjengelig. Men har han bilbatteri og startkabler (eller andre kabler) så kan det brukes.

Det er ikke rustfritt stål. Men det holder da mangemange år, de er jo innkapslet. Har disse både til sjøvannssiden på motor og lenseslanger uten problem. Ruster litt ytterst hvor man kapper men det eter seg ikke gjennom hele slangen i min levetid.
 

har også brukt denne fra biltema, er nylonarmering tror jeg. Noe stivere, spesielt i 1.5»

 

https://www.biltema.no/fritid/hage/pumper/sugeslange-10-m-2000034870

Link to post
Share on other sites

Planen er å høytrykkspyle hele båten innvendig og la pumpa ligge på dekk.

Båtprosjektet jeg har å gå til om dagene er helt tom og fri for alskens utstyr.

Båten står på land. Det er ikke nygle i den, derfor må jeg pumpe ut under/etter spyling.

 

Må få meg batteri, men går det f eks seks/åtte år til båten er klar, så er batteriet allerede blitt gammelt. Har ingen plan om å få den snart ferdig, har en annen båt liggende ute hele året.

Kan selvfølgelig låne bilens batteri hvis ikke laderen fungerer uten.

 

Pvc slangen det linkes til har jeg brukt endel.
Synes de blir litt hardere med årene.


 


 

Link to post
Share on other sites

lnjk skrev for 11 timer siden:

Det er en C-tec lader. Kjøpt for ca 10 år siden tipper jeg.

Finner ikke modellen på nettet nå så den er trolig utgått.

 

står det supply under ett av kontrollysene så leverer den ut 12v uansett slik att du kan kjøre pumpa direkte.

Mener å huske att denne funksjonen er på alle ctek sine ladere fra og med 10A

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...