Askeladdp80w Startet 28.September.2023 Del på Facebook Startet 28.September.2023 Hei, Har en Askeladden P80 med Suzuki 250hk 2018 modell. Vurderer å bytte ut 2 stk 100ah forbruksbatterier med et stk 100ah litiumbatteri. Bør jeg også installere dc-dc lader mellom startbatteriet og forbruksbanken? Hva kan skje hvis jeg ikke gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Hør med leverandøren av motoren. Utfordringen med lifepo4 batterier er at de tar til seg mye mer strøm på kort tid enn et agm batteri. Når motor går på lavt turtall kan dynamo overopphetes dersom den ikke er beskyttet mot det. Dcdc forhindrer det og batteriet blir ladet til ideell spenning, men du kan sannsynligvis lade raskere uten om dynamo tåler det. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.September.2023 Del på Facebook Svart 28.September.2023 Jeg hadde installert DC-DC. Men det er kanskje like viktig å ha egnet landstrømlader. Hvis du ikke installerer DC-DC så anbefaler jeg å følge med litt på strøm og spenning med et tangamperemeter. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Du bør ha en lader som har to utganger. Om man har en 30A DCDC lader og en landstrømslader på 20A vi du få ganske teite ladekurver. Du bør også koble DCDC slik at den ikke er aktiv før du starter motoren. Da får du ladet startbatteriet opp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Swingswong skrev 41 minutter siden: Du bør ha en lader som har to utganger. På mange av laderene med to eller tre utganger er ikke disse uavhengige, slik at en ikke kan ha forskjellig "float"- eller "storage"- spenning på de forskjellige batteriene. På noen ladere kan man ikke engang ha ett batteri i "bulk" og ett i "float". Så jeg har gått over til to separate ladere. Startbatteriet klarer seg gjerne med en veldig liten lader. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladdp80w Svart 2.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2023 Takk for informativt svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.