Jump to content

Norske Sjø endrer premier og vilkår fra 1. januar


Syvert

Recommended Posts

Hei Baatplassfolket :flag:

Siden Norske Sjø har fått pepper så det holder i flere tråder her på Baatplassen, håper jeg at jeg får lov til å informere om at Norske Sjø har foretatt vesentlige endringer i premier og vilkår fra 1. januar 2006. Som noen av dere vil legge merke til, har vi også tatt hensyn til mange av de argumenter og den kritikk som har kommet her på Baatplassen.

Etter at Norske Sjø måtte reorganiseres i februar fordi samarbeidet med Hellevik Insurance Brokers ble avsluttet, har det vært nedlagt et omfattende arbeid for å få ”skuta” på rett kjøl igjen. De siste forhandlingene med Lloyds i London ble avsluttet forrige helg. Vi håper at endringene vil bli godt mottatt blant medlemmene i Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund.

De som måtte våre interessert i mer informasjon kan jo gå inn på www.knbf.no

Hilsen Syvert :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei, om kalkulatoren er oppdatert begynner det å komme seg....men;

 

Saktegående relativt risikofri gammel solid lørje av en Stålbåt som er noe av det dere virkelig satser på av hva jeg har lest tidligere. Stjeles svært sjelden, synker ikke ofte, solid, kjedelig, saktegående og sikker gammel balje. Ikke kjent for de store tragediene og grunnstøtinger bare kiler:

 

Norske Sjø; 5625 + 300 for medlemskap i KNBF = 5925

 

Vesta ; 4500

 

Vi blir nok i Vesta inntil videre mener Mor som er Finansminister!!!

Link to post
Share on other sites

Som noen av dere vil legge merke til, har vi også tatt hensyn til mange av de argumenter og den kritikk som har kommet her på Baatplassen.

Hyggelig. :smiley:

 

Vilkårsendringene er jeg positiv til. Det er sikkert noen som kommer til å murre litt over at ikke aluminium seilbåter er lavtariff. Endringen for vinterbruk er det nok flere enn meg som liker på Båtplassen.no. Bonus for 3 skadefrie år er bare hyggelig. Et forslag til framtidige justeringer er å gi litt rabatt for D5L også, men det kan kanskje vente til vi har fått obligatorisk båtførerbevis. :wink: Bonus for moden alder er også bra, selv om jeg nok kjenner noen i den alderen som kjøper båt som hovedsakelig brukes av familiens unge og viltre. :rolleyes:

 

Jeg ser fram til å kjøre en oppdatert kalkulator i januar.

Link to post
Share on other sites

Tjaaaa? 9800,- for min båt. Det er omlag kr 2000,- dyrere enn hva jeg nå betaler i Gjensidige. På den annen side, jeg har en egenandel på kr 25000,- Norske Sjø har kanskje lavere egenandelssatser? Fant ikke ut av det på kalkulatoren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noen forandring. Det er vel oss med trauste, saktegående båter som skal betale morroa nå da vel.

Kraftig premiereduksjon for båter med hastighet fra 20 - 25 kn og 30 - 35 kn

Det er godt at vi fra nyttår kan skifte selskap når man vil.

Jeg tror også jeg får et problem med å forsvare kolektivt KNBF medlemskapet i foreningen uten å kunne bruke Norske Sjø som et av argumenta.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er de nye satsene som ligger inne i kalkulatoren hos Norske Sjø? De var dobbelt (!) så dyre som mitt nåværende selskap på min båt. Da blir det litt vanskelig å skjønne at det skal være båtfolkets eget selskap. Men det er vel alltid sånn at noen kommer heldig ut og andre ikke....

Link to post
Share on other sites

Ut i fra det som står på Norske Sjø sine nett sider tolker jeg det slik at vilkårene og premiekalkulatoren er endret, hvis dette er tilfellet har jeg fortsatt en del rimligere forsikring i mitt nåværende selskap.

Dette er å finne på Norske Sjø sine sider:

 

Etter at Norske Sjø måtte reorganiseres i februar fordi samarbeidet med Hellevik Insurance Brokers ble avsluttet, har det vært nedlagt et omfattende arbeid for å få ”skuta” på rett kjøl igjen. De siste forhandlingene med Lloyds i London ble avsluttet forrige helg. Fra og med 1. januar 2006 blir det gjennomført vesentlige endringer i premier og vilkår som vi håper vil bli godt mottatt blant medlemmene i Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund.

 

De nye vilkårene og premiekalkulator finner du her

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

...Norske Sjø? De var dobbelt (!) så dyre som mitt nåværende selskap på min båt. Da blir det litt vanskelig å skjønne at det skal være båtfolkets eget selskap. Men det er vel alltid sånn at noen kommer heldig ut og andre ikke....

Dette med båtforsikring virker en smule tombola-aktig. Sjekket 5 selskap for et år siden og da kom Norske Sjø best ut. Andre selskap var opptil 3 ganger så dyre. Pantaenius lå svært så nær Norske Sjø, husker ikke om de var en hundrelapp høyere eller lavere..... Iflg NS kalkulatoren ser det ut til at premien har sunket litt for min båt :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette ser da lovende ut for meg i allefall... fikk da et meget gunstig overslag på denne kalkulatoren for Stauden... Regner med at jeg blir medlem både i KNBF og forsikrign i Norsk sjø om dette holder seg utpå nyåret...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette ser faktisk lovande ut. Men kalkulatoren er ikkje heilt oppdatert. T.d. er ikkje tillegget på 25 prosent for vinterbruk fjerna. Heller ikkje rabattar er tekne med (for alder og medlemskap i Rednsk./Sjøassistanse).

 

Etter det eg har funne ut er eigenandelane i Norske Sjø i utgangsunktet kr 2000. På sjøskade 1 prosent av forsikringsum og ved ansvarskade kr 2500. Kjem dette til å gjelda også i framtida?

 

Skader om vinteren og regattaskader får tydelegvis dobbel eigenandel, men blir det endringar i sjølve grunnsatsane?

 

Håpar Syvert snart tek seg ein tur innom igjen, sjølv om han heilt sikkert har teke seg ein velfortent juleferie.

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Regner med at kalkulatoren ikke er oppdatert. Syvert kan nok svare på det.

Uansett kom jeg billig ut av det.

Hei Baatplassfolket :flag:

I gleden over at jeg kunne komme med den gode nyheten (for noen, men åpenbart ikke for alle), var jeg nok litt for kjapp i avtrekket med å henvise til premiekalkulatoren. Forhandlingene ble med Lloyds ble avsluttet like før jul, så det tar nok noen dager før webmaster får oppdatert premiekalkulatoren. Han vil nok gjerne ha litt fri i julehelgen han også.

Nyt romjulen folkens, på sjøen eller på land!

Hilsen Syvert :santcheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Baatplassfolket

I gleden over at jeg kunne komme med den gode nyheten (for noen, men åpenbart ikke for alle), var jeg nok litt for kjapp i avtrekket med å henvise til premiekalkulatoren. Forhandlingene ble med Lloyds ble avsluttet like før jul, så det tar nok noen dager før webmaster får oppdatert premiekalkulatoren. Han vil nok gjerne ha litt fri i julehelgen han også.

Nyt romjulen folkens, på sjøen eller på land!

Hilsen Syvert

Vi ser med spenning fram til resultatet. Hulda ville fått en grunnpris 40% høyere hos Norske Sjø enn hos if... Tillegg for bruk hele året sparker forholdet ytterligere i negativ retning for Norske Sjø.

 

Dette viser vel i grunnen at forsikring er meget fleksible saker. Personlig legger jeg større vekt på forsikringsgivers opptreden etter eventuelt uhell enn på den årlige premien. Hvis jeg kan spare 4000 kroner i året på en forsikring, vil dette gi 40 000 i løpet av 10 år. Selv den innsparingen av premiebeløp over så lang tid anser jeg for vekslepenger i det som kan bli skadeoppgjøret ved et eventuelt uhell. if... har ved et par anledninger i løpet av de siste 35 årene vist seg som en meget seriøs "samarbeidspartner".

Link to post
Share on other sites

janb: "....Heller ikkje rabattar er tekne med (for alder og medlemskap i Rednsk./Sjøassistanse). "

 

Serious??

 

Hvilken aldersrabatt mener du?

Og som jeg har nevnt i en annen streng: Skal du ha forsikringsrabatt for et medlemskap?? Gjør DET deg til et bedre forsikringsobjekt??

Dessuten finner jeg det logisk at premien er høyere hvis båten brukes HELE året...

Eller er jeg helt på åker´n IGJEN??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvilken aldersrabatt mener du?

Se info hos KNBF:

"10. Hvis eier/forsikringstaker er over 50år gis 10% rabatt på premien"

 

Det er nok samme logikk og beregninger som ligger til grunn her som for de selskapene som krever høyere premier av yngre forsikringstagere. Det hjelper selvsagt lite dersom for mange 50-åringer sponser forsikringen, om ikke de sponser hele båten, til avkommet.

 

Dessuten finner jeg det logisk at premien er høyere hvis båten brukes HELE året...

Eller er jeg helt på åker´n IGJEN??

Du er nesten ute på jordet. De nye betingelsene er mer nyanserte enn som så:

"3. Det er ikke lenger 25% tillegg for vinterbruk, men skader om vinteren gir dobbel egenandel"

 

Vanligvis vil et forsikringsselskap tilby en premierabatt i bytte mot høyere egenandel fordi forsikringstageren tar en større del av risikoen selv. Norske sjø har laget en variant hvor de bytter ut premieøkning med større egenandel om vinteren. Det er etter mitt syn en god løsning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...