Jump to content

Gåen starter Volvo Penta Aq211 - hvordan feilsøke?


Hogner

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Windy 22S med en gammel Volvo Penta AQ211 som jeg har problemer med.

Båten har ikke vært i bruk på en måneds tid, og den skal nå på land i morgen.

 

Når jeg dro ned i båten i går for å klargjøre litt til transportetappen til opptaksstedet, så er det null liv i motoren, og jeg mistenker at kanskje starteren har tatt kvelden.

Det kommer kun et lite klikk, ingenting annet, og det er ingenting på motoren som sviver når jeg vrir om tenningen.

Jeg tok med meg batteriet hjem i natt for å lade det, og slik sett være sikker på at det er nok strøm.

 

I tillegg syns jeg det luktet litt svidd gummi i motorrommet, og at det var litt svak røyk der, med det var uansett veldig lite og litt dårlig lys ute, så jeg klarte ikke se noe åpenbart.

jeg kjente litt på den sorte batterikabelen som kommer fra startbatteriet inn mot motoren, og syns den var litt varm, og at en del av isolasjonen var litt sprø, men vet ikke om dette kan ha noen sammenheng?

 

Vurderer å bytte ut motoren i vinter etter å ha brukt masse penger på den de siste 2-3 årene på ulike reparasjoner, så er lite interessert i å koste på den masse penger nå, og hovedmålet nå er bare å få startet den, og få kjørt den til opptak, så får jeg pønske ut resten etterpå.

 

Men jeg regner med at hvis det er starteren som er kaputt, så er det vel kun 2 alternativer igjen, og det er bytte starter, eller å slepe den til området hvor den skal tas opp?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjenner ikke til laderen dessverre, kun en lader som jeg lånte av en kamerat, og det var ingen form for display eller noe slik som viste spenning etc. Batteriet i seg var nytt ved sesongstart i fjor og er av denne typen: Startbatteri EFB, 12 V, 110 Ah - Biltema.no

Jeg vet at dynamoen i båten har vært hanglete, med varierende ladespenning siste del av sesongen, men dersom batteriet skulle vært helt tomt, hvor lang tid vil det ta å lade det opp igjen?

For ordens skyld så testet jeg lensepumpe etc for å se at det var noe strøm, og det fungerte som normalt, men hvor mye liv det er i batteriet vet jeg ikke utover det dessverre.

Link to post
Share on other sites

Hogner skrev for 1 time siden:

Jeg vet at dynamoen i båten har vært hanglete, med varierende ladespenning siste del av sesongen, men dersom batteriet skulle vært helt tomt, hvor lang tid vil det ta å lade det opp igjen?

 

Det kommer jo litt an på laderen. Er den på 4A trenger du vel snaut fem døgn. Men om batteriet er helt tomt så kan du ha tatt livet av det, batterier tåler dårlig å stå uten strøm. 

 

Sjekk at du har god kontakt mellom kabel og starter, er det dårlig kontakt her får du lett litt varmgang i kabel pluss at starter ikke klarer å dra rundt.  

 

For enkelhets skyld, lån deg et batteri og prøv igjen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Regner med at det er chevrolet smallblock du har.

Ta med et par startkabler, slik at du kobler batteriet direkte til starteren.
Prøv å starte på vanlig måte.

Det er ofte jordingspunktet på motoren som ikke har det bra, samt at kablene er i minste laget.
Mye motstand og svakt batteri, kan ofte gi det lite tilfredsstillende klikket, og den manglende lyden av V8 bulderet.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill!

Får en elektrikerkompis til å fikse ny jordingskabel (?) fra batteri til motor i dag kveld, og da måler han samtidig spenningen på batteriet, så får vi se om det er noe liv å hente i den gamle motoren. Tar med et ladet startbatteri i tilfelle det som er i båten har takket for seg.

Har for så vidt ikke vært noen problemer med starteren tidligere i sommer, så litt underlig om den plutselig bare skulle konke, så jeg håper det er en kombinasjon av dårlig jording, og batteri med lav spenning.

Link to post
Share on other sites

Hogner skrev 9 minutter siden:

så jeg håper det er en kombinasjon av dårlig jording, og batteri med lav spenning

 . . .  eller dårlig kontakt i startrele. Hender av og til. Sjekkes ved å gi strøm direkte til innslagsreleet og til startmotor. Siste gangen det hendte meg var det et mellomrele foran innslagsreleet som sviktet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
pappa_wolf skrev On 3.10.2023 at 9.05:

Regner med at det er chevrolet smallblock du har.

Ta med et par startkabler, slik at du kobler batteriet direkte til starteren.
Prøv å starte på vanlig måte.

Det er ofte jordingspunktet på motoren som ikke har det bra, samt at kablene er i minste laget.
Mye motstand og svakt batteri, kan ofte gi det lite tilfredsstillende klikket, og den manglende lyden av V8 bulderet.

 

Har nå byttet minuskanelen fra batteriet som er festet på baksiden av motorblokka, og ladet opp batteriet så det viste drøyt 13v på målingene, men det hjalp ingenting dessverre.

 

Tenkte å teste det å koble batteriet direkte til starteren, men usikker på hvor klemmene på startkablene skal festes? 
 

kjenner at jeg begynner å gi opp hele dritmotoret, men må på en eller annen måte få kjørt noe frostvæske gjennom faderskapet, så får jeg bekymre meg for resten til våren, eller få bytta hele motoren eventuelt til noe nyere..

Link to post
Share on other sites

Hogner skrev for 3 timer siden:

Tenkte å teste det å koble batteriet direkte til starteren, men usikker på hvor klemmene på startkablene skal festes? 

Minus kobler du til der du nevner på motorblokka. Pluss kan du (på eget ansvar) prøve å koble til  alle tre tilkoblingene på innslagsreleet på starteren samtidig (to store og en mindre). Men vær obs på litt gnistring, og at motoren kan starte umiddelbart.

Link to post
Share on other sites

Hogner skrev On 1.10.2023 at 10.51:

tillegg syns jeg det luktet litt svidd gummi i motorrommet, og at det var litt svak røyk der, med det var uansett veldig lite og litt dårlig lys ute, så jeg klarte ikke se noe åpenbart.

Det er lurt å tørne motoren en runde  for hand, for å se at deg ikke sitter fast. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 54 minutter siden:

Det er lurt å tørne motoren en runde  for hand, for å se at deg ikke sitter fast. 

Hvordan kan jeg gjøre det? Roterte litt på det øverste «drivhjulet» som holder reimene til dynamoen, servopumpa og vannpumpa(?) men da roterer ikke «drivhjulet» nedenfor på fronten av motoren, altså der hvor sjøvannspumpa sitter. Begynner å lure litt på om noe kan ha satt seg skikkelig, men litt underlig, for det fungerte som

normalt siste båtturen inn til båtplassen på sensommeren..

Link to post
Share on other sites

 

Det er ikke store jobben og skru ut starteren heller. Antagelig er det den som ikke virker lenger.
Sitter med to skruer og noen ledninger på starter.
Da kan du enkelt teste starteren eller bruke en skrutrekker på svinghjulet til å rotere motoren.
Dog hadde jeg feilsøkt først med en prøvelampe men egentlig samme det bare du kommer i gang da klokka tikker mot vinter.

 

Link to post
Share on other sites

Hogner skrev for 13 timer siden:

Hvordan kan jeg gjøre det? Begynner å lure litt på om noe kan ha satt seg skikkelig..

 

99,9 & av alle motorer som ikke drar rundt, skyldes dårlig tilkoblet batteri. Rengjør og ettertrekk poler og alle koblingspunkter. Greit å begynne med dette, før du starter full overhaling av motor.

 

Må skille mellom feil på motor og startmotor, startkrets.

Motor kan normalt dras rundt med skralleverktøy festet på remskive på veivaksel. 

Alternativt kan du ta ut starter, slik at startkrans på svinghjul blir tigjengelig.

Der kan du bruke et stort skrujern el.l for å movere svinghjul og motor.

Eventuelt ta av topplokk og slå stempel ned med trekubbe og slegge.

 

Ofte er det startrele som ikke legger ordentlig kontakt, eller børster som henger. Slå på startmotor og rele med hammer.

Starter kan du teste ute av motoren.

 

Anbefaler ikke å kjøre batteristrøm direkte på starter  montert på motor, forbi rele.

Blir nesten som å legge en skiftenøkkel mellom pluss og minus på batteriet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hogner skrev for 12 timer siden:

Hvordan kan jeg gjøre det? Roterte litt på det øverste «drivhjulet» som holder reimene til dynamoen, servopumpa og vannpumpa(?) men da roterer ikke «drivhjulet» nedenfor på fronten av motoren,

OBS svaret uten å oppdatere.

Det er en mutter i senter på  «drivhjulet» bruk en  pipe og latmsnsarm eller en stjernenøkkel til å tørne med. det er det  «drivhjulet» som driver  vannpumpa og dynamoen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 22 minutter siden:

Det er ikke alltid en kommer til der.

 

Da sliter en med å justerer  ventiler, er det mulig:::

 

Da må en gjøre som  " selveste Greven " sier .

 

Alternativt kan du ta ut starter, slik at startkrans på svinghjul blir tigjengelig.

Der kan du bruke et stort skrujern el.l for å movere svinghjul og motor.

Kan være like godt og få sjekket starteren i benk.

 

Er motoren letttørnt kan en trykk inn reimen samtidig som en tørner på  drivhjulet for hand.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...