Hogner Startet 1.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2023 Hei. Jeg har en Windy 22S med en gammel Volvo Penta AQ211 som jeg har problemer med. Båten har ikke vært i bruk på en måneds tid, og den skal nå på land i morgen. Når jeg dro ned i båten i går for å klargjøre litt til transportetappen til opptaksstedet, så er det null liv i motoren, og jeg mistenker at kanskje starteren har tatt kvelden. Det kommer kun et lite klikk, ingenting annet, og det er ingenting på motoren som sviver når jeg vrir om tenningen. Jeg tok med meg batteriet hjem i natt for å lade det, og slik sett være sikker på at det er nok strøm. I tillegg syns jeg det luktet litt svidd gummi i motorrommet, og at det var litt svak røyk der, med det var uansett veldig lite og litt dårlig lys ute, så jeg klarte ikke se noe åpenbart. jeg kjente litt på den sorte batterikabelen som kommer fra startbatteriet inn mot motoren, og syns den var litt varm, og at en del av isolasjonen var litt sprø, men vet ikke om dette kan ha noen sammenheng? Vurderer å bytte ut motoren i vinter etter å ha brukt masse penger på den de siste 2-3 årene på ulike reparasjoner, så er lite interessert i å koste på den masse penger nå, og hovedmålet nå er bare å få startet den, og få kjørt den til opptak, så får jeg pønske ut resten etterpå. Men jeg regner med at hvis det er starteren som er kaputt, så er det vel kun 2 alternativer igjen, og det er bytte starter, eller å slepe den til området hvor den skal tas opp? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Hogner skrev for 11 timer siden: Det kommer kun et lite klikk, ingenting annet, Det lille klikket kan komme av for lite strøm på batteriet. Kjenner du batteriladeren du koblet til? Har den viser? Hvis ja, hvor høyt på skalaen gikk viseren? Sitér dette innlegget Link to post
Hogner Svart 2.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2023 Hei. Jeg kjenner ikke til laderen dessverre, kun en lader som jeg lånte av en kamerat, og det var ingen form for display eller noe slik som viste spenning etc. Batteriet i seg var nytt ved sesongstart i fjor og er av denne typen: Startbatteri EFB, 12 V, 110 Ah - Biltema.no Jeg vet at dynamoen i båten har vært hanglete, med varierende ladespenning siste del av sesongen, men dersom batteriet skulle vært helt tomt, hvor lang tid vil det ta å lade det opp igjen? For ordens skyld så testet jeg lensepumpe etc for å se at det var noe strøm, og det fungerte som normalt, men hvor mye liv det er i batteriet vet jeg ikke utover det dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2023 Du kan forsøke med et skrujern rett på kontaktene på starteren. Det er vanligvis to store terminaler og en liten. Forsøk gjerne først å koble sammen den lille og den store som har kabel ut til batteri. Det kan også fungere å koble sammen de to store, men det er en viss risiko for mekanisk skade. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2023 Hogner skrev for 1 time siden: Jeg vet at dynamoen i båten har vært hanglete, med varierende ladespenning siste del av sesongen, men dersom batteriet skulle vært helt tomt, hvor lang tid vil det ta å lade det opp igjen? Det kommer jo litt an på laderen. Er den på 4A trenger du vel snaut fem døgn. Men om batteriet er helt tomt så kan du ha tatt livet av det, batterier tåler dårlig å stå uten strøm. Sjekk at du har god kontakt mellom kabel og starter, er det dårlig kontakt her får du lett litt varmgang i kabel pluss at starter ikke klarer å dra rundt. For enkelhets skyld, lån deg et batteri og prøv igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 3.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2023 Regner med at det er chevrolet smallblock du har. Ta med et par startkabler, slik at du kobler batteriet direkte til starteren. Prøv å starte på vanlig måte. Det er ofte jordingspunktet på motoren som ikke har det bra, samt at kablene er i minste laget. Mye motstand og svakt batteri, kan ofte gi det lite tilfredsstillende klikket, og den manglende lyden av V8 bulderet. Sitér dette innlegget Link to post
Hogner Svart 3.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2023 Takk for mange gode innspill! Får en elektrikerkompis til å fikse ny jordingskabel (?) fra batteri til motor i dag kveld, og da måler han samtidig spenningen på batteriet, så får vi se om det er noe liv å hente i den gamle motoren. Tar med et ladet startbatteri i tilfelle det som er i båten har takket for seg. Har for så vidt ikke vært noen problemer med starteren tidligere i sommer, så litt underlig om den plutselig bare skulle konke, så jeg håper det er en kombinasjon av dårlig jording, og batteri med lav spenning. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2023 Hogner skrev 9 minutter siden: så jeg håper det er en kombinasjon av dårlig jording, og batteri med lav spenning . . . eller dårlig kontakt i startrele. Hender av og til. Sjekkes ved å gi strøm direkte til innslagsreleet og til startmotor. Siste gangen det hendte meg var det et mellomrele foran innslagsreleet som sviktet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hogner Svart 22.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 pappa_wolf skrev On 3.10.2023 at 9.05: Regner med at det er chevrolet smallblock du har. Ta med et par startkabler, slik at du kobler batteriet direkte til starteren. Prøv å starte på vanlig måte. Det er ofte jordingspunktet på motoren som ikke har det bra, samt at kablene er i minste laget. Mye motstand og svakt batteri, kan ofte gi det lite tilfredsstillende klikket, og den manglende lyden av V8 bulderet. Har nå byttet minuskanelen fra batteriet som er festet på baksiden av motorblokka, og ladet opp batteriet så det viste drøyt 13v på målingene, men det hjalp ingenting dessverre. Tenkte å teste det å koble batteriet direkte til starteren, men usikker på hvor klemmene på startkablene skal festes? kjenner at jeg begynner å gi opp hele dritmotoret, men må på en eller annen måte få kjørt noe frostvæske gjennom faderskapet, så får jeg bekymre meg for resten til våren, eller få bytta hele motoren eventuelt til noe nyere.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Hogner skrev for 3 timer siden: Tenkte å teste det å koble batteriet direkte til starteren, men usikker på hvor klemmene på startkablene skal festes? Minus kobler du til der du nevner på motorblokka. Pluss kan du (på eget ansvar) prøve å koble til alle tre tilkoblingene på innslagsreleet på starteren samtidig (to store og en mindre). Men vær obs på litt gnistring, og at motoren kan starte umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Det var en ny variant,ha brannslukningsapparat i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Hogner skrev for 4 timer siden: Tenkte å teste det å koble batteriet direkte til starteren, men usikker på hvor klemmene på startkablene skal festes? https://www.youtube.com/watch?v=Mv0zjxp6654 Om den ikke begynner å dra rundt umiddelbart, så avbryt. Starter kan være defekt eller motor sitte fast. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Hogner skrev On 1.10.2023 at 10.51: tillegg syns jeg det luktet litt svidd gummi i motorrommet, og at det var litt svak røyk der, med det var uansett veldig lite og litt dårlig lys ute, så jeg klarte ikke se noe åpenbart. Det er lurt å tørne motoren en runde for hand, for å se at deg ikke sitter fast. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Normalt så kan man starte ved å koble til den minste terminalen til +12V slik videoen viser ja. Grunnen til at jeg skrev alle tre sammen, er at da får man også startet hvis det er feil på relekontaktene. Sitér dette innlegget Link to post
Hogner Svart 22.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Roger jo skrev 54 minutter siden: Det er lurt å tørne motoren en runde for hand, for å se at deg ikke sitter fast. Hvordan kan jeg gjøre det? Roterte litt på det øverste «drivhjulet» som holder reimene til dynamoen, servopumpa og vannpumpa(?) men da roterer ikke «drivhjulet» nedenfor på fronten av motoren, altså der hvor sjøvannspumpa sitter. Begynner å lure litt på om noe kan ha satt seg skikkelig, men litt underlig, for det fungerte som normalt siste båtturen inn til båtplassen på sensommeren.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2023 Det er ikke store jobben og skru ut starteren heller. Antagelig er det den som ikke virker lenger. Sitter med to skruer og noen ledninger på starter. Da kan du enkelt teste starteren eller bruke en skrutrekker på svinghjulet til å rotere motoren. Dog hadde jeg feilsøkt først med en prøvelampe men egentlig samme det bare du kommer i gang da klokka tikker mot vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 Hogner skrev for 13 timer siden: Hvordan kan jeg gjøre det? Begynner å lure litt på om noe kan ha satt seg skikkelig.. 99,9 & av alle motorer som ikke drar rundt, skyldes dårlig tilkoblet batteri. Rengjør og ettertrekk poler og alle koblingspunkter. Greit å begynne med dette, før du starter full overhaling av motor. Må skille mellom feil på motor og startmotor, startkrets. Motor kan normalt dras rundt med skralleverktøy festet på remskive på veivaksel. Alternativt kan du ta ut starter, slik at startkrans på svinghjul blir tigjengelig. Der kan du bruke et stort skrujern el.l for å movere svinghjul og motor. Eventuelt ta av topplokk og slå stempel ned med trekubbe og slegge. Ofte er det startrele som ikke legger ordentlig kontakt, eller børster som henger. Slå på startmotor og rele med hammer. Starter kan du teste ute av motoren. Anbefaler ikke å kjøre batteristrøm direkte på starter montert på motor, forbi rele. Blir nesten som å legge en skiftenøkkel mellom pluss og minus på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 Hogner skrev for 12 timer siden: Hvordan kan jeg gjøre det? Roterte litt på det øverste «drivhjulet» som holder reimene til dynamoen, servopumpa og vannpumpa(?) men da roterer ikke «drivhjulet» nedenfor på fronten av motoren, OBS svaret uten å oppdatere. Det er en mutter i senter på «drivhjulet» bruk en pipe og latmsnsarm eller en stjernenøkkel til å tørne med. det er det «drivhjulet» som driver vannpumpa og dynamoen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 Roger jo skrev 5 minutter siden: Det er en mutter i senter på «drivhjulet» bruk en pipe og latmsnsarm eller en stjernenøkkel til å tørne med. det er det «drivhjulet» som driver vannpumpa og dynamoen. Det er ikke alltid en kommer til der. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 J-Å skrev 22 minutter siden: Det er ikke alltid en kommer til der. Da sliter en med å justerer ventiler, er det mulig::: Da må en gjøre som " selveste Greven " sier . Alternativt kan du ta ut starter, slik at startkrans på svinghjul blir tigjengelig. Der kan du bruke et stort skrujern el.l for å movere svinghjul og motor. Kan være like godt og få sjekket starteren i benk. Er motoren letttørnt kan en trykk inn reimen samtidig som en tørner på drivhjulet for hand. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mawilu Svart 23.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2023 Skrur du ut tennplugger blir det enklere å tørke motor på reima Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.