lurvetass Startet 1.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2023 Vi pleier å få noe svarte prikker i båten under vinteropplag. Bruker to lag presenning og har utlufting og fuktslukere. Ikke noe problem ned i kabinen, men opp i cockpit, De vaskes ganske greit vekk på våren med litt klorin i vaskevannet. Kan det hjelpe å vaske med klorin før vinteropplag? Eller kanskje vaske med en tynn oppløsning med soppvask til hus? Noen som har forsøkt? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Jeg mener å huske at noen nevnte vasking med klorin eller salmiakk, både for å drepe liv som måtte være på overflaten, men kanskje mer det å fjerne næring som soppen kan finne. Soppsporene blir vi ikke kvitt. De er i luften hele tiden. Men kan vi fjerne næringen de spiser så blir det ikke sopp. Jeg slenger meg på i denne tråden for å få vite fasiten Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Utlufting + fuktsluker er nok litt som å fyre for kråka. Litt varme hjelper, en frostvakt er ofte nok. Da blir temperatur bittelitt høyere enn ute, og dermed kondenserer ikke utelufta, men det koster jo med strøm gjennom vinteren nå til dags. Var vel 7.50/kWh sist vinter der jeg ligger. Jeg kjører dieselvarmer (som bruker uteluft - viktig) i et døgn med lukene skalket. Det tørker godt ut. Gjør det gjerne en gang Ila opplaget også. Slenger en del bleier type billig/50 kg tenåring rundt omkring på strategiske plasser. Inkl i kjøleskap/fryser som slås av ved sesongslutt. Hadde tidligere frostvakt 2 x 200W på og da var ingen andre tiltak nødvendige. Men dette er sørvestlandet og lukket båt da. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Jeg har utlufting oppe i cockpit og forkabin, men der kan det enten bli små svarte prikker eller et slør av sopp på treverket. Går vekk om våren med salmiakkvann. I akterkabinen har jeg alle puter. Den er helt lukket. Kjører luftavfukter i en uke eller to når jeg lukker kabinen for vinteren. Avfukter tømmer vannet rett i sluk i vasken i akterkabinen. Der blir det ingen sopp/ prikker. Alt er tørt. Bor på Sørlandet på kysten, så her er det veldig fuktig i lange perioder før vinteren kommer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
lurvetass Svart 1.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Fantino skrev for 7 timer siden: Utlufting + fuktsluker er nok litt som å fyre for kråka. Enig i den konklusjonen og fuktslukere er ned i kabinen. Utluftingen er oppe i cockpit. Båten skal opp til uka, men allerede nå som det har vært mye regn og vått vær har de første små prikkene begynt å dukke opp. Derfor vi tenkte det kanskje kan være en metode å forbygge dette litt på. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Moas-ark Svart 1.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2023 Grundig vask nå er nok ikke så dumt. Eddikblanding leser jeg flere bruker, det er bare å Google «vaske med eddik» Ellers gjorde jeg et forsøk for noen år siden der jeg penslet boracol på en del av en ubehandlet finérplate jeg hadde i båten, og det funka. Men det spørs jo litt hvor du får disse prikkene, man skal være forsiktig med biosider og kanskje vask er nok. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
index Svart 2.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2023 En grundig vask og støvsuging før vinteropplag hjelper mye! Har du for eksempel et par brødsmuler på en pute kan jeg garantere deg mugg så det holder akkurat der til våren. Om du får fjernet alle rester av organisk materiell før opplaget er sannsynligheten stor for at du klarer å unngå muggangrep. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.