Jump to content

Prosjekt, glassfiber båt til nært bassboat


Bjerkan

Recommended Posts

Heisann! Ble så fiskedilla at jeg fisk lyst på en "sportsfisker båt", men gjerrig og liker å gjøre alt selv, så endte jeg opp med en 13fots jolle.

Den tenkte jeg å ordne/bygge om så mye jeg kan til nært bassboat. 

 

Edit; etter noen svar, så blir dette prosjekt tråd 😄

 

Blir å oppdatere litt etterhvert av ting jeg gjør, evt hvordan jeg gjør det - både for tilbakemeldinger og erfaring. Da dette er første gang jeg gjør noe som helst med båt 😅

 

I dørken på den så er det 4 glassfiber "vegger" som jeg mistenker er for avstiving etc. For å gjøre det enkelt så hadde jeg villet fjerne de, men usikker om det går;

IMG20231002131916.jpg.ad5eb5b4886e1a204aa8e3bb54818997.jpg

 

Vil helst ha 1 sammenhengende platform å gå på der. 

 

Kan disse fjernes, evt legge noen lag med glassfiber over hele i bunn? 

 

Den er ment for 29,5kw, men jeg blir å gå for en maks 80lbs EL-påhengsmotor. 

Redigert av Bjerkan
Endring i type tråd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjerkan skrev 53 minutter siden:

I dørken på den så er det 4 glassfiber "vegger" som jeg mistenker er for avstiving etc. For å gjøre det enkelt så hadde jeg villet fjerne de, men usikker om det går;

En viktig faktor er hvor du skal bruke båten? Lite ferskvann? Åpne havet? 5 drøsne mann i båten?

Link to post
Share on other sites

TåT skrev 22 minutter siden:

Bassboat høres bra ut! 
Som en klok mann skrev engang: det finnes to typer sportsfiskere; de som har båt og de som ønsker seg båt. 

Sett mye på YouTube etc siste 5 ukene(de ukene jag har fisket, etter 15år+ opphold fra barndoms fisken), og likt mye hvordan de er, med castdeck osv 🤩

 

Så nå ska det bygges, og vekten har jeg gått litt bort fra 😅

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange ganger tenkt på en liten trofoil, med en 15-25 suzuki, en stol midt i som kan rotere 360grader, en stor Lowrance skjerm, en motorguide montert i nesa, liggende stangholdere, feste til håven, en vanntank til levende fisk osv osv osv 

 

Perfekt liten fiskebåt, kan sige lydløst rundt etter sjøørreten 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 47 minutter siden:

Jeg har mange ganger tenkt på en liten trofoil, med en 15-25 suzuki, en stol midt i som kan rotere 360grader, en stor Lowrance skjerm, en motorguide montert i nesa, liggende stangholdere, feste til håven, en vanntank til levende fisk osv osv osv 

 

Perfekt liten fiskebåt, kan sige lydløst rundt etter sjøørreten 

Jeg bruker en 13 fots alujolle med 15 hk til det fisket. Jeg liker å stå og kaste, så

egen stol er ikke nødvendig. Foreløpig har jeg ikke el.motor, men det står på ønskelista. Om våren går jeg ofte i land når jeg skal avfiske grunne bukter. Føler jeg er litt mer diskre da. 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev 5 minutter siden:

Jeg bruker en 13 fots alujolle med 15 hk til det fisket. Jeg liker å stå og kaste, så

egen stol er ikke nødvendig. Foreløpig har jeg ikke el.motor, men det står på ønskelista. Om våren går jeg ofte i land når jeg skal avfiske grunne bukter. Føler jeg er litt mer diskre da. 

 

Som fluefisker, står jeg mye. Derfor ønsket om trifoil. Catamaraner også fungerer utmerket til det pga sideveis stabilitet. 

 

Egen stol er til de late stundene med dårlig bitt, transport etapper eller når man bare vil sette ræva nedatt noen minutter 

 

Når jeg skal fiske i bukter, så legger jeg meg gjerne litt på utsia, kaster innover og drar flua ut til marbakken og lar den synke nedover der, fått sinnsykt mye sjøørret på den måten. Fisken ser og hører deg nesten uansett hva du gjør, men båter er de vant til :) 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått kommet godt igang, har jo hele vinteren - men må jo gjøres med en gang 🤭

 

Har nå fått kappet bort alt jeg ikke trenger(tror jeg).

Ordnet med nye poppnagler der det manglet.

Slipt bort maling/gel-topcoat der det er nødvendig. 

Så si ferdig med treverket som blir ramme i kantene, for castdeck, samt "gulvet" i dørken. 

IMG20231011143814.jpg.12ae58a6852b496a50b2480123462cb0.jpg

 

På castdeck så bygger jeg opp med treverk for å ordne grunn fasongen, alt treverk blir smurt inn med polyester før det kommer glassfiber. Bruke det som en hinne rundt. 

 

Den blir veldig stødig slik, kontra som det egentlig var. Med god lagringsplass under castdecket 😁

 

Fikk startet litt med polyester, og glassfiber til poly ble tomt. 

IMG20231011170404.jpg.a8530ae37cc8d04411ac7703e7d3058d.jpg

 

Nå i tenkeboksen for maling etc. 

Har lite med butikker rundt her, så blir for det meste biltema. 

Men jeg skal ha den svart både under og over. 

Siden den ikke skal ligge fast i vann, men maks 3-4dager 3-4 ganger på en sesong, og skal aldri på sjøen. 

 

Er det nokk med 4 strøk svart epoxy primer overalt? Både under og over vannlinjen. 

Link to post
Share on other sites

Ønsker du å oppnå noe annet enn svart farge med svart epoksyprimer?

 

Når båten er innkapslet i polyester og glassfiber, så skal den være vanntett så det holder - så i mitt hode trengs det ikke flere strøk med svart epoksyprimer enn at båten blir svart.  Fire lag høres uansett nok ut.  Uten at jeg har kjempekompetanse på glassfiberbygg :-)

 

Dersom båten skal i ferskvann maks 4 dager i strekk, så er det neppe behov for noe bunnstoff.

 

Applaus for innsatsvilje og pågangsmot :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Bjerkan skrev On 2.10.2023 at 23.07:

Den tenkte jeg å ordne/bygge om så mye jeg kan til nært bassboat. 

Kanskje det hadde vært en ide å legge ut bilde av en bassboat tilsvarende det du ser for deg som sluttresultat slik at du lettere får gode tips på veien dit.

 

Selv har jeg aldri hørt om bassboat, men basert på beskrivelsen i teksten så omfatter jeg det som en slik amerikansk lav fiskebåt med dekk over hele som man stadig ser folk ramler ut av på youtube.

 

Selv synes jeg disse ser noe ustabile ut og nå tolker jeg det til at du kopierer dette, bare med enda høyere dekk og dermed høyere tyngdepunkt og mindre stabilitet.

 

Selv synes jeg det er litt rart at folk foretrekker å stå oppå et slikt dekk istedenfor på dørken i en vanlig båt.

 

Ekstra dekk gjør også båten tyngre å håndtere når den feks skal av og på henger (jeg har selv nettopp tatt 900 kg båt av hengeren og deretter 400 kg båt på samme hengeren, begge deler på land, det går jo det og, men vekta gjør ting litt tyngre enn om det hadde vært feks bare 200 kg).

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 9 timer siden:

Selv synes jeg disse ser noe ustabile ut og nå tolker jeg det til at du kopierer dette, bare med enda høyere dekk og dermed høyere tyngdepunkt og mindre stabilitet.

Du sier noe der altså 🤔 tanken var egentlig å få i en Rana 13/14fot. Men fant ingen i nærheten som passet det jeg så for meg. 

 

Tenker de litt som en Pioner 16 etc. 

 

Så tror faktisk det blir å ta bort hele øvre del av skroget(over skøyten), for så å lage et castdeck litt ned i underdel istede. Mye siden dørken er smal og spiss i front - så blir lite med plass å stå der. 

 

Samt den blir lettere og billigere, og alt i alt mindre jobb med glassfiber. 

 

Takk for retnings hjelp 😁

Link to post
Share on other sites

Bjerkan skrev for 1 time siden:

Så tror faktisk det blir å ta bort hele øvre del av skroget(over skøyten), for så å lage et castdeck litt ned i underdel istede. Mye siden dørken er smal og spiss i front - så blir lite med plass å stå der. 

 

Tenker i samme baner at kastedekket må ned for å få lavere tyngdepunkt.   Selv om sportmann 14 er ganske stabil i forhold til sin størrelse så er det fortsatt en ganske liten båt.   Og i baugen er det lite skrog i vannet som kan gi stabilitet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mens vi likevel snakker om bassboat, har jeg et spørsmål. På endel amerikanske sportsfiskebåter er det montert et slags stag på kanskje en meter eller så, på hver side av påhengeren. Stagene kan heises opp og ned med egen automatikk, og ligger tilsynelatende vannrett bakover når de er nede. Er det noen som vet hvilken funksjon de har? 
 

Gi lyd om dette ikke ga mening, så skal jeg søke opp et bilde eller en filmsnutt. 

Link to post
Share on other sites

TåT skrev 3 minutter siden:

Mens vi likevel snakker om bassboat, har jeg et spørsmål. På endel amerikanske sportsfiskebåter er det montert et slags stag på kanskje en meter eller så, på hver side av påhengeren. Stagene kan heises opp og ned med egen automatikk, og ligger tilsynelatende vannrett bakover når de er nede. Er det noen som vet hvilken funksjon de har? 
 

Gi lyd om dette ikke ga mening, så skal jeg søke opp et bilde eller en filmsnutt. 

https://www.google.no/search?q=bass+boat+motor&client=safari&sca_esv=572890011&hl=nb-no&tbm=vid&prmd=sivn&sxsrf=AM9HkKmvduAMnAylrgVZyBuMLlx5b6_Rkg:1697128502551&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwibl6Gs-PCBAxWEVvEDHXW-BLUQ_AUoA3oECAMQAw&biw=414&bih=715&dpr=2#fpstate=ive&vld=cid:66ecd5b8,vid:f3KAgtJ-82E,st:0

 

Og der fant jeg jaggu svaret! 

Link to post
Share on other sites

Det der så genialt ut @TåT!

Men tror jeg sparer de pengene der til jeg ser behovet(står som regel på litt dypere vann) 😅

 

Blir kanskje å ordne noe for å gjøre den mer stabil som enkelt kan være på utsiden, enkelt festet - dette blir i såfall til sommeren når jeg vet hvor stabil/ustabil den er 😄

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 3.10.2023 at 10.07:

Kjøp en trifoil for stabilitetens skyld (2-3mann på samme side når storfisken kommer opp og skal håves) så googler du bassboat. Hvis ikke du finner inspirasjon da, så vet ikke jeg 

Der er jeg svært enig med Eika. Trifoil er superstabil og enkel å bygge på et kastedekk. Der er FB gruppe med Trifoil som fiskebåt.

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev for 3 timer siden:

Der er jeg svært enig med Eika. Trifoil er superstabil og enkel å bygge på et kastedekk. Der er FB gruppe med Trifoil som fiskebåt.

Så litt på de, de holder seg ganske godt i pris - med god grunn. 

Men de kommer nokk en god del uten for budsjettet, så det får evt bli med årene om denne ikke blir bra nokk 😅

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering 😁

 

Endte med at jeg kappet bort hele øvre del, bortsett fra den bak. 

For så å bygge et castdeck litt neddi, samt styrke opp kanten hele veien rundt med impregnert terrassebord. 

Har nå fått på glassfiber, slipt lett over, så gått over med litt mer polyester for å få alt dekt. IMG20231018172658.jpg.abbfd161df4d2ee67eb69d0092296e62.jpgIMG20231018172648.jpg.e87926910bcd60d4f8d57df29b75ae51.jpg

 

Har kappet bort og rundet kantene der glassfiberen henger uy(er hvit). 

 

Og satt inn bunn plugg. 

 

Den er nå snudd og skal gå over undersiden av skroget, siden det var en del flekker som var veldig tynne, og 2 hull/sprekker 💯

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...