Jump to content

Valg av plug-in landstrømsystem


StigTore

Recommended Posts

230V systemet i bruktbåten jeg kjøpte for kort tid siden er i svært dårlig stand, så jeg har besluttet å bytte ut hele sulamitten.

Jeg ser etter plug-in system som ikke trenger elektriker, og som ikke sprenger lommeboken.

Og som er å oppdrive fra en ok butikk fysisk eller digitalt.

 

Har sett både på Defa og Ratio, og begge virker ok, men Ratio er litt billigere for de kravene jeg og båtforeningen har.

 

Kravene er:

16A, sikkringsboks, lett å utvide med splittere og kontakter, 2.5mm^2 landstrømkabel på minst 12 meter med CEE kontakt (skjøt eller overgang ikke tillatt på båtplassen).

 

Er det noen her som har noen anbefalinger, kommentarer, råd, andre leverandører, e.l. ?

Link to post
Share on other sites

Har kun erfaring med Defa. Monterte deres system i en daycuiser.  Enkelt og greit å montere, bra med utstyr til å utvide med kontakter etc. Fikk også god support fra Defa da jeg ville ha innbyggingskontakter hun/han for å gjøre tilpasninger. 

Systemet fungerte prikkfritt den tiden jeg eide båten.  

Fant ikke noe bedre bilde enn det som er under.20230513_121522.jpg.d18a95e89ea17bbd74e155bc1e010974.jpg

  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

https://www.solhaug.as/produkter/defa-varsling/landstromspakker/landstromspakke-2-defa-inkl-25m-kabel?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI0__Y19vZgQMVlEZBAh35oADOEAAYASAAEgKOVPD_BwE

 

Jeg har denne pakken i båten min, men to ekstra stikk og lader tilkoblet. Fint interegrert sammen med hovedstrømsbrytere

IMG_7266.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev 1 time siden:

Dere som har defa hva har dere gjort med jordingspunkte på sentralen. Dette er noe ratio ikke har og vet selv ikke hvordan jeg skal løse dette?

Mener at jeg koblet dette til negativ pol på batteri.

Står litt om det her

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev for 1 time siden:

Dere som har defa hva har dere gjort med jordingspunkte på sentralen. Dette er noe ratio ikke har og vet selv ikke hvordan jeg skal løse dette?

Hvis Ratio ikke har innebygget ZincSaver, så har vel systemet ikke jord. Kobles altså som ujordet IT. Slik som gamle hus har i vanlige oppholdsrom. Der kun kjeller og våtrom har jordingsforbindelse.

 

Man skal vel ikke klusse med disse plug and play før autorisert elektriker uansett bør ta over.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...