Jump to content

Spørsmål ang. å bruke seilbåten gjennom vinteren?


Schjell

Recommended Posts

Ser i havna at mange har byrja å ta av forseil og pakke inn skuta i presenning når ho ligg i båsen.

Båten min er bortimot strøken (kjøpte den i år, en veldig velholdt 2012 Hanse 385).

Er det mange her som bruker seilbåten gjennom vinteren og lar være å "preservere" den fram til våren?

Erfaringsmessig så er det mange flotte dager på sjøen om vinteren her i Stavanger så tenkte å bruke båten heile året, men om det er katastrofalt for å beholde en strøken båt så gi gjerne beskjed😅

 

Har også tenkt å få meg nye seil til neste år, er det nokon her som brukar gamle seil om vinteren og hiver på nye flotte om våren? Har lazybag og forseil på rull så er forhåpentligvis ikkje verdens største jobb å bytte, men det veit eg ingenting om endå.

Link to post
Share on other sites

Kos deg med båten på vinteren! Regner med det er mindre fare for frostskader enn på Østlandet, men blir det skikkelig kaldt en periode kan du ha litt varme i motorrommet, eller kjøre gjennom litt miljøvennlig frostvæske i sjøvannskretsen (steng inntak, åpne og fyll på i sjøvannsfilteret med motor igang til det er synlig i eksosen, stopp motoren. Åpne sjøvannsinntaket kort så noe frostvæske renner ned også dit). 
 

Du har sikkert også dusj i cockpit. Denne ville jeg tømt eller fylt med frostvæske, da den ødelegges raskt av frost. Enkleste er å tømme alle tanker, VVB og blåse gjennom alle kraner, men da mister du komforten med rennende og varmt vann (tom varmtvannstank må ikke få strøm til varmeelement, så trekk i tilfelle ut kontakten). Det beste er kanskje å isolere utedusjen og beholde vann inne. Her på Østlandet tømmer jeg alt. 
 

Strøken båt: plast og gelcoat tåler vinteren. Teak med vann og gjentatt frost løsner til slutt. Evt lekkasjer blir større med frost. 
 

Seil: god ide med gamle seil til vinterbruk. 

Link to post
Share on other sites

Det går nok helt greit, spesielt hvis seilene blir "luftet" av og til. Men selvfølgelig blir levetid for sprayhood og lazybag redusert når de står på hele året.

 

Jeg pleier å slakke på lazyjacks og senke bommen så lavt som mulig, for å unngå at det samler seg vann som fryser til is i seilet. 

 

Det kan være greit å beskytte forseilet med et trekk som heises opp. Men et slikt koster jo endel da.

 

Å bytte storseil er veldig enkelt med lazybag, bare å tre ut sleider, løsne sjakler og rev. og stroppe seilet mens det ligger i bagen, så slakke lazyjacks på en side og slippe seilet ned på dekk. Nytt seil motsatt, 

 

 

Link to post
Share on other sites

Generelt sett så slites ting en del fortere dersom båten ikke står tiltekket gjennom vinteren - men det er jo slik med båt generelt sett, det er slitasje- og vedlikeholdskostnader på dem gjennom hele levetiden, skal man få valuta for pengene bør båten være i bruk så mye som mulig!

 

Jeg har ikke dusj i cockpit, alt av vannsystemer og motor er innombords.  Jeg har tradisjonelt hatt båten i vinterhavn med strøm, så da har jeg spredd ut små, billige frostvakter i motorrom og i nærheten av vanninnstallasjoner, satt termostaten til minimum og ellers sørget for å holde alt av dører etc lukket, samt dekke til kraner med håndklær.  Sammen med jevnlig tilsyn har det fungert fint for meg.

 

Vinteren er en fuktig tid.  Innombords har man ofte i snitt lav relativ luftfuktighet, men når det er kaldt ute og man koker tevann, lager mat, vasker opp, puster, etc, så blir det fort til kondens på innsiden av vinduer, kuldebroer (som gjennomgående bolter) og andre dårlig isolerte overflater.  Det er viktig å ha et øye for dette før man får lokale råteskader.

 

Utenombords - "mikroklimaet" varierer jo veldig selv på steder som bare ligger noen kilometer unna, men ofte er det slik i landet her at det aldri helt tørker opp utenombords.  Teakdekk slites en del raskere når det er konstant utsatt for fuktighet og frost.  Dekket bør skrubbes godt om våren, og  man må være særlig oppmerksom på om natingen begynner å glippe.  Får man først vann ned i sprekkene og dette vannet får fryse, så blir slike glipper fort større.  Jeg hadde også  lekkasjer i treverket under teakdekket og måtte til slutt bytte hele teakdekket.  Det var dyrt.  Noe av bakgrunnen her er sikkert at det i utgangspunktet var gjort dårlig grunnarbeid da teakdekket ble lagt ... jeg ville nok før eller senere ha vært nødt til å bytte teakdekket, men jeg er ikke i tvil om at vinterbruk og manglende vedlikehold på oppsprekket nating aksellererte forfallet.

 

Lekkasjer er noe man må være obs på uansett årstid og uansett båttype, lekkasjer finner man ofte rundt skruer og bolter, vinduer, etc - men har man en båt som ikke er tiltekket vinterstid så må man være særlig oppmerksom, lekkasjene tenderer å vokse dersom vann i sprekker får lov til å fryse til is og ekspandere.  Det er også noe man må være særlig obs på dersom båten står i lengre tid uten tilsyn.  Jeg har lest skrekkhistorier om folk som har hatt en lukket båt, ukjente regnvannslekkasjer, og latt båten stå over vinteren med varme påskrudd om bord og kommet tilbake til en ganske muggen båt.

 

Ising er en problematikk som oppstår dersom det er mange minusgrader i lufta og mye bølger/vind.  Sjøsprøyt vil fryse til og feste seg på dekk og rigg.  Dette er farlig, da det medfører at tyngdepunktet på båten stiger.  Dette er først og fremst et problem dersom man er ute på sjøen i dårlig vær, i en beskyttet havn eller uthavn vil det normalt ikke være så mye sjøsprøyt at det blir det problem.

 

Sjøis er neppe noe problem i Stavanger.  Trebåter trenger "ishud" eller et lag med glassfiber på utsatte steder dersom det er fare for sjøis.  Den helt tynne ferske sjøisen er visstnok farligst.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Bor i båten, så kan bare svare for meg selv;  dekker ikke til noe som helst, seil på hele året, lufter av og til om de blir lite brukt. Konservert motor gjør jeg aldri, enklere, bedre og billigere å bruke den gjevnt . Bruker du ting og er oppmerksom på at det er vinter og ting trenger litt ekstra tilsyn og kjærleik,  så går det helt fint. 

Føler du at det ikke går veien så er det bare å konservere som vanlig senere i vinter om du ikke synes det er noe for deg. kanskje litt mer jobb enn å ta det nå, men da har du i allefall svaret klart til neste år :) 

Bare å gi gass :=) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Angående lekkasjer, det kan være steder hvor man normalt ikke har regnvannslekkasjer (til og med ventiler på båten) hvor man plutselig får inn vann når bølger spruter over dekk - men vinterstid, også når båten er dekt av et tykt lag med sørpete våt sne kan vannet presse seg inn på steder hvor det normalt ikke lekker regnvann.  Jeg pleier normalt å koste vekk sne fra båten dersom det er meldt mildvær.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt båt gjennom hele året i 8 år, så er største utfordringen vannpåfylling når vannet i havna skrus av pga frost. Tanken er på 300 liter. Fyller opp fire 20l kanner og triller fire turer frem og tilbake til seilerhuset. Tar meg ca. 1t å fylle tanken. Rutinen er å gjøre dette til en liten treningsøkt midt i uka, så er båten klar for tur til helga 😀 Ellers er det ikke store endringene jeg gjør. Har et system (aqara) som overvåker temp og fuktighet på strategiske plasser i båten. Dette systemet tenker selv og trigger avfukter og frostvakter, samt varsler meg om det er noe som ikke stemmer. Da holder jeg båten frost og fuktfritt med minimalt strømforbruk. Har et sett med "vinterseil" som går på i slutten av november.

Link to post
Share on other sites

Jeg har på lista mi å få installert en "water maker" som produserer drikkevann fra sjøvann, det koster noen kroner og bruker en del energi, men til gjengjeld slipper man å bekymre seg om vannbeholdningen (og dessuten om vannkvalitet, behov for å desinfisere drikkevannstank, etc), ikke minst vinterstid!

 

Når det er sagt, det finnes alltids steder man kan få fylt vann.  Enkelte gjestehavner har "vintervann", alt av båthavner som har båtboere har en eller annen løsning på dette.  Fiskemottak ... planlegger man turene litt og spør her på båtplassen, så finner man en løsning på dette.

 

Stavanger vet jeg ingenting om, men i Oslofjorden finnes det vintervann på Aker Brygge og på Oscarsborg, og i tillegg har det pleid å være en vannslange som renner 24/7 ved Operaen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Fabelaktig mange flotte tips her, tusen hjertelig! Skal lage meg ei sjekkliste med det som blir nevnt her. Ser litt lysare på dette no.

 

Tenker kanskje å legge to kvalitetspresenninger over bommen som eg kan fjerne kjapt slik at kapellet kan ligge i garasjen heime, samt at eg beskytter teaken i cockpiten og sprayhooden litt.

Link to post
Share on other sites

Schjell skrev for 2 timer siden:

Tenker kanskje å legge to kvalitetspresenninger over bommen som eg kan fjerne kjapt slik at kapellet kan ligge i garasjen heime, samt at eg beskytter teaken i cockpiten og sprayhooden litt.

 

Har brukt å legge presenning over bommen for å unngå for mye snø i cockpiten. En vinter lot jeg sprayhooden stå på under presenningen, slik at båten kjapt skulle være sjøklar. I løpet av vinteren ble det slitt hull i sprayhooden der presenningen lå nedpå, ytterst på hver hver side. Siden da har jeg tatt av sprayhooden før presenningen legges over.

Link to post
Share on other sites

Friksjon kan ødelegge mangt over tid, jeg har selv ett nesten utslitt og et helt utslitt ståløyer i bommen, pluss et par huller der cockpitteltet har vært i berøring med bommen.  Kanskje det hjelper å putte en liten fender, en plastpose fylt med plastsøppel eller noe lignende mellom presenning og sprayhood?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på hvor man befinner seg. I Strömstad og Stavanger er det kaos hvis det kommer 10 cm snø. Trekk for å beskytte genoaen: Det er greit hvis det ikke blåser. Jeg kjøpte slikt trekk til Hulda med 17 meter mast over dekk. Mitt trekk var umulig å stramme nok. Det førte til blafring i trekket. Dette vil til slutt slite seilet. Mitt trekk, til flere tusen kroner, gikk i søpla. Etter at hempefestene røk i en kuling. Hulda brukes om vinteren når været passer.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 11 minutter siden:

I Strömstad og Stavanger er det kaos hvis det kommer 10 cm snø.

Jeg skal ikke uttale meg om Strømstad, men 10cm snø i Stavanger er det ingen som løfter på øyenbrynene av en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det første jeg gjør er å tømme dusjen på badeplattformen for vann. Når det blir kaldere tømmer jeg vanntanker og varmtvannsberederen.

Hvis det er en så kald vinter at det begynner å legge seg en del is på sjøen så fyller jeg frostvæske i sjøvannskretsen på motoren.

Link to post
Share on other sites

Bor på mellom tolvte og fjortende året i båt i Stavanger (akkurat det tallet skal jo ikke nevnes for mye så lenge man befinner seg i båt). Hadde et par (alt for lange) vintre med overkant av 40cm snø og ned mot 16-17 på det verste.


Stort sett har det (i alle fall de siste årene) kun vært kortere perioder med maks 15-20cm snø og ned mot minus 10. Siden jeg bor i båten har jeg ikke latt det fryse innvendig, men på dagtid gidder jeg ikke fyre for mye for kråkene heller. Derfor jekker jeg kun temperaturen opp til 20 på kvelden. Når jeg er på jobb holder jeg det frostfritt, men ikke så mye mer heller. Fordelen er at vannet ikke fryser, og motoren trenger ikke vinterkonserveres. Stort sett er vintrene her rundt frysepunktet eller litt over, og sjøen er varm, derfor blir det sjeldent så kaldt at båten ikke klarer holde seg frostfri. 2-3 frostvakter, en i motorrommet, en ved berederen og en i salongen har holdt, med mindre det meldes kaldt over tid.

Link to post
Share on other sites

Ellers består vinterkonserveringen av Hulda å tre bøtter over winchene, slik at de ikke fryser. En 250 W panelovn i motorrommet engasjeres. Samt en vifteovn i salongen. Men er det forskjell på båter. Hulda har mye skrog nedi vannet og båten er mer isolert enn de fleste produksjonsbåter. Slik sett er ikke min måte å gjøre det på noe som nødvendigvis bør kopieres. Hulda har heller ikke sprayhood, det spiller ingen rolle om det kommer ned en halvmeter snø, eller om det blir en halvmeter is. Og seilene er de samme år ut og år inn. 

Link to post
Share on other sites

Har seilbåt ute hele året i Stavanger.

Stenger utedusjen og tar av hodet, men ellers ser jeg værmelding ann, før jeg tømmer for ferskvann og blåser tomt og tar i frostveske på dass systemet etc..

Jeg venter til det er meldt minusgrader ett helt døgn i strekk, noen timer på natta går fint så lenge du ligger i sjøen.

Tar det litt på magefølelsen, men er jeg i tvil så er jeg ikke i tvil.

Rett som det er så inntreffer ikke dette i det hele tatt , og jeg har da vann og toalett åpent hele den fine vintersesongen.

 

Er det meldt mange minus i dagevis så setter jeg på frostvakt i motorrommet, men det er kanskje ett par ganger i ti året.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...