Jump to content

Hjelp til hvordan man tar av seilerne føre vintern kommer.


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har kjøpt oss seilbåt og er helt nye på det. Vi skal ha båten i bobbelhavn og tenker ta av seilerne før å forvare de tørt inne i vinter.

Men vi trenger litt hjelp på hvordan man gjør det. Er det noen i Østfold/Oslo som skal ta ned sine seil så kommer vi gjerne og se på og lær oss. Eller om noen kan forklare det 

enkelt før oss dummies i seilbåt :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Slik pleier jeg å gjøre det:

Seilene bør være tørre, ikke vent for lenge utover høsten, evt må du tørke dem når du får dem i hus.

Velg en dag med lite vind!. Båten bør så klart ligge med baugen mot vinden.

Rull ut forseilet og gi ut på fallet. Enklest om man er to, så står en i baugen og en ved skøtehjørnet, og man drar seilet ned på dekk. Det skal legges i store folder (zikkzakk), og ikke brettes hardt i kantene.

Når alt er nede ruller jeg seilet bakover og tar på noen seisinger for å holde det samlet. Ned i seilsekken og opp på loftet.

En ting som er lurt er at fallet må kobles av rulla øverst på seilet, slik at denne ikke dras oppover at fallet, da kan det være vanskelig å få rulla ned igjen.

Jeg lar alltid sjakler sitte igjen på riggen, dvs ikke på seilet, enklere å vite hvor du har det.

Storseilet er det samme. Fjerner lazyjacks først. Tar ut spiler etterhvert. 

Sjekk seilene for skader mens du holder på, så kan du få fikset dette før neste sesong. Nye lus kan trengs?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid nødvendig å ta ut spilene i storseilet (unntatt vertikalspilet rullestorseil). Det spørs hvordan det skal transporteres og lagres. Jeg pleier å sette på surringer mens seilet ligger løst i lazybag med spilene i, så slipper jeg det ned på dekk ved å slakke lazyjacks på en side. Er vi to, så tar vi gjerne av lazybag med seilet i.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...