MR Swe Startet 3.Oktober.2023 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2023 Hei, Vi har kjøpt oss seilbåt og er helt nye på det. Vi skal ha båten i bobbelhavn og tenker ta av seilerne før å forvare de tørt inne i vinter. Men vi trenger litt hjelp på hvordan man gjør det. Er det noen i Østfold/Oslo som skal ta ned sine seil så kommer vi gjerne og se på og lær oss. Eller om noen kan forklare det enkelt før oss dummies i seilbåt :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2023 Hvilke 3 ord er det ikke tillatt å bruke i trådtittel på dette Forumet? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2023 Antar du har forseil på rull men har du også rullestorseil? Og er det mast fra Selden eller andre? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 4.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2023 Dette ligger det en million videoer om på youtube, så om dere tar en kveld der først og så finner en dag med lite/ingen vind og greit vær så fikser dere det helt fint selv :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Code0 Svart 4.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2023 Om det er Bavaria dere har kjøpt så har bavariaklubben mentorordning. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 4.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2023 Er en beneteau 423 clipper. Er rulleseil på forseil og Lazyjack på stor.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2023 Slik pleier jeg å gjøre det: Seilene bør være tørre, ikke vent for lenge utover høsten, evt må du tørke dem når du får dem i hus. Velg en dag med lite vind!. Båten bør så klart ligge med baugen mot vinden. Rull ut forseilet og gi ut på fallet. Enklest om man er to, så står en i baugen og en ved skøtehjørnet, og man drar seilet ned på dekk. Det skal legges i store folder (zikkzakk), og ikke brettes hardt i kantene. Når alt er nede ruller jeg seilet bakover og tar på noen seisinger for å holde det samlet. Ned i seilsekken og opp på loftet. En ting som er lurt er at fallet må kobles av rulla øverst på seilet, slik at denne ikke dras oppover at fallet, da kan det være vanskelig å få rulla ned igjen. Jeg lar alltid sjakler sitte igjen på riggen, dvs ikke på seilet, enklere å vite hvor du har det. Storseilet er det samme. Fjerner lazyjacks først. Tar ut spiler etterhvert. Sjekk seilene for skader mens du holder på, så kan du få fikset dette før neste sesong. Nye lus kan trengs? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
J-Å Svart 4.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2023 Det er ikke alltid nødvendig å ta ut spilene i storseilet (unntatt vertikalspilet rullestorseil). Det spørs hvordan det skal transporteres og lagres. Jeg pleier å sette på surringer mens seilet ligger løst i lazybag med spilene i, så slipper jeg det ned på dekk ved å slakke lazyjacks på en side. Er vi to, så tar vi gjerne av lazybag med seilet i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.