Jump to content

Seile Tanumshede - Oslo uten erfaring

dast

Recommended Posts

Det lengste vi kom oss mens vi hadde liten båt (29 fot, i Oslofjorden, den gang med fungerende motor) var Resö, jeg minnes at etappene var mye lengre med liten båt.  Resö er forøvrig ikke så veldig langt fra Grebbestad.  Grebbestad er forøvrig nærmeste systembolag om man ikke ønsker å ta omveien innom Strömstad.  Det var en påsketur, det blåste kuling, da vi kom inn i havna i Resö sluttet plutselig motoren å virke.  Som nevnt, å komme seg inn og fortøye i en havn, det kan man bare glemme dersom man er helt fersk i seilbåt og motoren ikke fungerer.  (Bortsett fra i Havstenssund, der er det mulig - i allefall i oktober).  På en eller annen mirakuløs måte greide vi å få berget situasjonen, bare for å høre en svenske kommentere noe slikt som: "Nej, där får ni inta ligga!"  Vi var søkk bløte og kalde etter seilasen, og prøvde å få start på dieselvarmeren - men den blåste uforbrent diesel inn i kahytten, så det var bare å gi opp!  Det var den dagen vi bestemte oss for å kjøpe en større og bedre båt.  Men nok om det.  Hvis det ikke fremkom implisitt fra utsagnene mine over, skulle man gå for en slik tur, så må man ha GOD TID!  Og spesielt dersom man ikke finner noen løsning på motorproblematikken.  Jeg husker ikke hvor lang tid jeg brukte på turen fra Tromsø til Langfjordhamn i Loppa kommune, Finnmark, egentlig en ganske kort tur ... tror det var tre uker tur/retur, da med en 24-fots båt uten fungerende motor.  Mangler man motor, og det er vindstille, så sliter man.  Jeg var heldigvis ikke alene på den turen.  Den båten het "GOD TID"!

Folk er forskjellige.  Jeg har mange ganger nevnt at det aldri er langt til nærmeste sted man kan hvile for anker dersom man skulle ta seg en slik tur.  Uten fungerende motor, og uten kompetanse på seiling, så er man helt avhengig av å kunne ankre opp for å hvile på en slik tur.  Da er det selvfølgelig også en forutsetning at man føler seg komfortabel med å sove ombord i båten.  I forrige båt (29 fot, smal sak) så gikk det dårlig med frue og barn ombord, da var det tilnærmet utelukket å overnatte i båten uten tilgang til landstrøm og vifteovn.

Jeg står fast ved at dette er en tur som er fullt mulig, gitt at man faktisk har lyst til å ta en slik tur.  Som nevnt, jeg startet med en 24-fots båt, helt uten annen erfaring enn én times opplæring i seilføring av en venn.  Det er i såpass moderne tid at jeg hadde GPS tilgjengelig, men eneste glede jeg hadde av det var om jeg leste av koordinatene og plottet de inn på papirkartet.  Jeg husker en vinterkveld hvor jeg skulle motvind gjennom et sund (mellom Kvaløya og Ringvassøya i Troms) - med dagens teknologi så er det ikke noe trangt sund, men med kun papirkart og fyrlykter tilgjengelig måtte jeg krysse med et par minutters mellomrom for å være helt sikker på å ikke gå på grunn - såpass mye jobb at jeg måtte få av alt av yttertøy, og enda det var vinter svettet jeg!  Men jeg kom meg da fremover. Jovisst går det an å komme seg fremover i en trang skjærgård, med eller uten motor, selv om man er "grønnskolling".  I allefall i en liten båt!

Er man derimot i det minste tvil på om man faktisk har lyst til å ta denne turen, så er jeg enig i "hylekoret" som hevder dette: fiks biltransport!  Ta i allefall ikke turen alene om du er i tvil.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Forøvrig, jeg hadde alltid jolle med meg.  Med jolle har man mulighet til å strekke bena på land, selv om man ikke kommer seg inn i en havn.  Med jolle har man alltids en "fluktmulighet".  Med jolle kan man taue moderskipet dersom det skulle være helt vindstille.  Det kom en artikkel i nettavisen en gang jeg fossrodde mot strømmen med seilbåten på slep en veldig tidlig morgen. :-)

I oktober i Sverige, uten våtdrakt, SUP eller jolle, og uten fungerende motor, så er man i realiteten ganske fastlåst på båten.  Det er kanskje noe å tenke på, dersom man skulle ta seg en slik tur.

Jolle (evt. flåte) bør absolutt være med. Ikke minst på grunn av sikkerhet. I en ukjent båt er det større risiko for brann og lekkasjer. Jeg var en gang med på å hente en 22 foter fra Mandal til Bergen. Der var det et primus type kokeapparat som måtte forvarmes med sprit. "Kokken" hadde ikke kompetanse på dette. Plutselig var det full fyr under dekk midt på natten. En ting er brannen, men man blir jo også totalt blendet. Det gikk heldigvis bra, vi hadde sørget for brannslukningapparater både inne og ute, og vi hadde også en flåte klar (som vi slapp å bruke). 

dast skrev for 7 timer siden:

Siste utvei her er å slepe den til en annen brygge og utsette alt rabalderet, men det er mange timers reise og arbeid for kun å utsette forflytningen til Norge.

Jeg tror det er lurt å utsette alt rabalderet. Hvis du knapt har tid til å kjøre ned og flytte båten, null seilerfaring, null kontroll over status på båt, så har du ikke tid, erfaring til å seile den til Oslo uten motor for å løfte den på bil og kjøre den til Eidsvoll. Vi vet ikke hva du tjener på din ‘day job’, evt om du har fire uker fri mellom hver offshoretur, men du må regne to uker fra du setter nesa sydover før du er hjemme igjen, hvis alt går bra. Høststormer, vindstille, korte dager, kaldt og surt, mekke påhenger osv.

Tobixen var jo ‘kjør på’, men brukt endel innlegg på å forklare hvorfor ikke. Nok en tråd hvor trådstarter sender ut spørsmål og ikke logger på igjen, får se om hen kommer på lufta.

Flytedrakt, av den typen hvor man kan ligge noen timer i vannet uten å fryse så veldig mye, er også noe man bør vurdere.  Så lenge man holder seg noenlunde nært land er det antageligvis tilstrekkelig til at man har gode muligheter til å overleve i tilfelle brann, selv om man hverken har jolle eller redningsflåte.

11 minutes ago, Code0 said:

Tobixen var jo ‘kjør på’, men brukt endel innlegg på å forklare hvorfor ikke.

Vel, jeg hadde en del forbehold allerede i første innlegg, og en av dem var å ha med nok drivstoff, implisitt at man får løst motorproblemet.  For å kunne "kjøre på", må man ha motor :-)

Dersom man ikke får løst motorproblematikken, så er det en det en del ekstra forutsetninger som må på plass, særlig det med at man må ha god tid.  Så har jeg tenkt meg om og kommet opp med noen flere forutsetninger underveis.  En av de viktigste er at man faktisk har lyst til å ta en slik tur.  Dersom man gruer seg til turen allerede før start og ikke er godt nok forberedt, så kan det nok fort bli et mareritt.

Det er mye som kan gå galt på første turen med en gammel brukt båt, men jeg siterer stadig Jarle ... liten båt, små problemer, stor båt, store problemer ... hvis seilene er OK og tauverket er OK, og man vet allerede ved start at motoren ikke fungerer, så er det begrenset hvor mye som kan gå galt :-)

11 minutes ago, Code0 said:

Nok en tråd hvor trådstarter sender ut spørsmål og ikke logger på igjen, får se om hen kommer på lufta.

Ja, jeg tenkte litt det samme.

Ser ut som en Havsfidra 20? Om det stemmer er det en latterlig stabil båt. Du kan fint sette på en 6hk påhengsmotor og putre den nordover. Sjekk værmeldinga og hild deg i havn om det blåser hvis du ikke kan seile. Har du litt tid går det fint om du bare fiser nord på dager med under 5 ms vind. 

Den går fint i 5 knop med en langstammet 6hk og et motorfeste fra Biltema. Det går fint å komme til fra innsiden for å bore og feste bolter. Jeg gjorde det på vannet med min. 

Om jeg tar feil på båttype får du ignorere denne posten?

20220804_1725432.jpg.ef04a848a94fcbb73bd5878594f72cef.jpgIMG_20220801_0913003392.jpg.e7c1bd0be6a0aaed7ce92af115677a51.jpg

For å låne og omskrive et visdomsord fra flyverden;

Det er langt bedre å være på land og ønske at man var på sjøen, enn å være på sjøen og ønske at man var på land. 

En seilbåt med usikker tilstand på rigg og seil og en motor som ikke fungerer er ikke sjødyktig. Jeg hadde ikke krysset Oslofjorden med den. Den bør aldri seiles slik tilstanden er nå. Ta den på henger og få den hjem. 

Hulda skrev for 1 time siden:

Det kan se ut som du har rett når det gjelder type båt. Seilte en sommer sammen med en som hadde en Storfidra. De hadde vært Østersjøen, Vestkusten og Danmark rundt med den båten. Begge er vel regnet for å være sjøsterke båter.

Hadde en noen år før den fikk videre liv hos en ung seileraspirant. Jeg pleier å omtale den som en 40 fots havseiler vasket på 90 grader og krympet;) så en sånn 25 fots versjon til salgs i Asker inåe eller i fjor. Flotte båter. Fins litt info på internett university om man er interessert. 

9 hours ago, Havelle said:

For å låne og omskrive et visdomsord fra flyverden;

Det er langt bedre å være på land og ønske at man var på sjøen, enn å være på sjøen og ønske at man var på land. 

Det er sant - derav viktigheten av å sjekke værmeldingen grundig før man kaster loss.

9 hours ago, Havelle said:

En seilbåt med usikker tilstand på rigg og seil og en motor som ikke fungerer er ikke sjødyktig. Jeg hadde ikke krysset Oslofjorden med den. Den bør aldri seiles slik tilstanden er nå. Ta den på henger og få den hjem. 

Jeg er av den oppfatning at det er lite som kan gå galt på en 20-fots langkjølet gammel seilbåt, dette later til å være en robust konstruksjon. 

Har man forseil, storseil, bom, jolle og godt anker med mye tau, så har man redundans så det holder.  Skulle ett seil finne på å revne, så kan man forhåpentligvis holde kontrollen på båten lenge nok til at Sjöräddningen rekker å komme frem før det andre også revner.

Mastehavari er vel den største risikoen, men på en såpass liten båt blir det ikke så veldig store krefter på riggen ... dersom ting ser greit ut, så bør det holde hele veien til Oslo under fortusetning av at værmeldingen er høvelig god.  Små båter, små problemer ... store båter, store problemer. :-)

Jeg kunne godt ha blitt med på en slik tur om jeg hadde hatt tid og om jeg hadde vært i Oslofjorden og ikke i Middelhavet :-)

Mine første sesonger som "seiler" var med mye læring og lite vett. Sett tilbake er det mange av turene jeg ikke hadde turt å ta med den eller den båten, eller med herlig uvitenhet. Det er lett å sitte 20 år etterpå med bedre vett og økonomi og klubbe ned ungdommelig pågangsmot. Enig i at sesongen ikke er optimal, og at dette kanskje er et prosjekt som kommer til å lande med det første. 

Denne båten her er veldig liten, og veldig stødig. Om det ikke blåser veldig mye skal det godt gjøres å ta livet av seg selv på den turen det er snakk om her. 

Uansett morsomme disse trådene som vokser seg milelange uten bidrag fra trådstarter:)

20 minutes ago, willmasta said:

Mine første sesonger som "seiler" var med mye læring og lite vett.

Jeg har selv beskrevet min første periode med vendinger som "alt som kunne gjøres galt, ble gjort galt" og "bratt lærekurve".  Det gikk tidvis hardt utover båten, og det ble et par assistanseoppdrag på redningsskøyta, men det var aldri så galt at liv og helse stod på spill.

Med en båt av denne typen og nok pågangsmot kan man komme seg langt - men dersom man i utgangspunktet ikke er motivert til å ta en slik tur, bør man nok la være :-)

Litt av poenget er jo at det ikke bare er ens eget liv og helse man risikerer hvis man setter ut med en tanke om «at hvis dette ikke går, så kommer noen å redder meg». Man risikerer redningsfolkene, og man risikerer dem som må vente fordi redningsfolkene er på unødvendig oppdrag for deg. 

Redningstjenestene er der for å redde deg når uhellet er ute, ikke når sannsynligheten tar deg igjen. 

tobixen skrev On 5.10.2023 at 12.14:

Men ellers ... what could possibly go wrong? :-)

Hehe. Eller sagt på en annen måte; det kan jo så fort gå bra. Men plutselig ikke ...

Husker en sommer for noen år siden, fin bris og i godt dagslys midt i fellesferien, på vei til Väderöarna nordfra. Observerte noe merkelig manøvrering vest for Torsö, og så i kikkerten;  Liten båt, genoa i timeglass, storseilet halvveis oppe med fastkilt fall, hekkankeret ute og skummende påhengervisp på høyt turtall. Hele farkosten sirklende i en slags evig runddans diktert av den ikke så heldige "konfigurasjonen" og vindretningen. VIste seg å være en eldre kar på vei hjem fra Tyskland med nyinnkjøpt båt. Lot seg litt motvillig slepe inn i havna  på Storö for en hvil. Men han dro videre nordover samme ettermiddag. Snakk om pågangsmot!. 

Midt i fellesferien med båter over alt og lys de fleste av døgnets 24 timer så ... what could possibly go wrong, ja. Men på høsten, mørkt, få andre båter, mye vind? Ville neppe gått bra. I gårkveld var værmeldingen 20ms i kastene her i Kungälv. Altså inne på land.

Enten få med noen som kan seile på turen, eller spander landtransport hele veien. Pga. være kan man heller ikke forutsette at turen tar så og så lang tid, man kan sette av en uke, men man kan godt bli liggende værfast hvor som helst, når som helst og så lenge som helst.

willmasta skrev for 21 timer siden:

Denne båten her er veldig liten, og veldig stødig. Om det ikke blåser veldig mye skal det godt gjøres å ta livet av seg selv på den turen det er snakk om her. 

Selv om overlevelsesprognosene er sånn og slik er det ikke spesielt hyggelig å måtte legge ut i drittvær for å rekke fram før høstferien er over eller hva slags tidsrom man har satt av til seilasen. Man må ha en plan B om plan A ikke kan gjennomføres på en måte som er eller føles trygg.

quantumduck skrev On 7.10.2023 at 12.01:

Selv om overlevelsesprognosene er sånn og slik er det ikke spesielt hyggelig å måtte legge ut i drittvær for å rekke fram før høstferien er over eller hva slags tidsrom man har satt av til seilasen. Man må ha en plan B om plan A ikke kan gjennomføres på en måte som er eller føles trygg.

Derfor jeg skriver at det bør gå en grense lenge før 10 m/s vind før man drar ut på tur med seg utgangspunkt som er beskrevet. 

willmasta skrev for 11 timer siden:

Derfor jeg skriver at det bør gå en grense lenge før 10 m/s vind før man drar ut på tur med seg utgangspunkt som er beskrevet. 

Riktig. Som igjen fører til at turen kan bli langvarig. Desto sikrere tur, desto lengre varer den, give or take... Derav lurt med en plan B som letter på trykket. 

Det virker som om TS har mistet interessen for denne tråden? Kanskje båten allerede har kommet seg til Eidsvoll? Uansett, så har det neppe noe for seg å tygge videre på denne saken. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
7 hours ago, quantumduck said:

Riktig. Som igjen fører til at turen kan bli langvarig. Desto sikrere tur, desto lengre varer den, give or take... Derav lurt med en plan B som letter på trykket. 

Jeg skrev at GOD TID er en forutsetning - men det er klart, man kan jo potensielt løpe en risiko for at man blir liggende ukesvis for anker i påvente av et værvindu.  (Jeg ble liggende med hele familien i flere dager i covid-tiden - ironisk nok utenfor karantenestasjonen ved Göteborg - i påvente av et bedre værvindu for å seile mot København.  Vi hadde sikkert vært nødt til å dra inn til sivilisasjonen for å bunkre proviant etc om det hadde tatt lengre tid ...)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...