Jump to content

Seile Tanumshede - Oslo uten erfaring


dast

Recommended Posts

Heisann, jeg har overtatt en 20 fots langkjølt seilbåt som står i Tanumshede - men skal fraktes til Eidsvoll 


Bakgrunn:
Den står på en brygge som skal pusses opp, og må dermed fjernes innen 2 uker. Familiemedlem med lastebil avlyste nylig henting, så nå må jeg finne på en plan B på kort varsel. Fått anbud på 25.000 + mva som er mye mer enn båtens verdi, så det er ikke aktuelt. Det jeg vurderer nå er å seile den til Oslo selv, for å redusere fraktkostnadene videre til Eidsvoll. Båten har innenbords motor, som pr nå ikke starter. 

 

Hva jeg lurer på:
- Jeg har null erfaring med å seile, annet enn å selvlære igjennom internett den siste uka. Er det forsvarlig for meg å sette ut på en slik tur uten erfaring?

- Tenker jeg må ha motor for denne turen - så jeg vurderer å installere utenbords. Roret står i veien for sette på motor midtstilt. Hva burde jeg tenke på her?
- eller er det mer fornuftig å få noen til å se på innenbordsmotoren? Dette er planen omsider uansett, men her tenker jeg på prioriteringer for turen.

- Er det noe jeg burde vite/sette meg ekstra godt inn i før jeg setter ut på en slik tur?

 

Siste utvei her er å slepe den til en annen brygge og utsette alt rabalderet, men det er mange timers reise og arbeid for kun å utsette forflytningen til Norge.

384556215_1723045744837294_2017587444064792649_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har seilt før er det nok risky å ta den hjem uten motor!  hadde fått lånt en påhenger om jeg var deg og rigga til. men aner ikke hvor Tanumshede er! hvor mange nautiske mil?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, dast said:

- Jeg har null erfaring med å seile, annet enn å selvlære igjennom internett den siste uka. Er det forsvarlig for meg å sette ut på en slik tur uten erfaring?

 

Med en såpass liten båt - kjør på!  Med forbehold:

 

  • Pass på å ha godt med sjøkart og passe godt på hvorhen du er.   Bruk gjerne mobil til dette om det ikke finnes noe godt navigasjonssystem ombord.
  • Sørg for å ha et godt anker og nok med tau/kjetting (og lær deg hvordan det brukes) - på denne strekningen finnes det massevis av gode ankringssteder hvor man kan droppe anker og slappe av.    Å komme seg inn og ut av gjestehavner opplever jeg (fortsatt) som noe av det som er mest stress med båtlivet.
  • Ha med nok drivstoff, og unngå å gå tom for diesel dersom du får start på innombordsmotoren.  Å få ut luft fra dieselsystemer kan være vanskelig.
  • Pass på værmeldingen (og sjekk ulike modeller/tjenester)!  Du vil ikke være uerfaren og alene ombord dersom det plutselig  blåser opp!  Perioder med torden og/eller plutselig skifte av vindretning kan være skumle - selv om det ikke er meldt vind kan det plutselig komme korte perioder med mye vind!

Min første seilerfaring opparbeidet jeg meg ila henteturen (eneste erfaring jeg hadde før dét var med robåt), da hadde jeg noen som kunne seile med meg - men det var jo vindstille nesten hele veien, så jeg fikk bare en times opplæring.  Nå må det medgies at lærekurven deretter var bratt - men jeg greide meg på et vis :-)

 

Det er enkelte strekninger langs ruta hvor det kan være bølger og røft - det er viktig å være forberedt på disse strekningene, og er man i tvil, så unnagjør disse strekningene i dagslys.  Ja, er det første seiltur, så vil jeg fraråde seiling natterstid.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Strekningen er fin for en nybegynner. Med sønnavind får du vinden i ryggen hele veien. Man kan fint seile en såpass liten båt uten motor, men som Morten sier er det vanskeligere uten. 
 

Ikke uvanlig å montere påhengsbrakett på den ene eller andre siden. En 4 hester med lang stamme burde holde. 
 

Sjekk alt tauverk og at vant og stag er ikke står og slenger. Et anker med kjettingfortom burde du ha med.

 

Edit: og det er ingen skam i å være nybegynner. Spør om hjelp i havna om du er usikker. Folk vil heller hjelpe en nybegynner enn å få en skrape i egen båt 😀

Link to post
Share on other sites

Når man seiler innaskjærs må man jo endre kurs en del ganger, så det kan bli en del behov for å flippe seil frem og tilbake dersom man går for seil, selv om vindretningen generelt sett er god - men navigasjonsmessig tror jeg at de vanskelige strekningene er mellom Tanumshede og Göteborg, når man skal nordover er det så vidt jeg kan huske ingen skikkelig trange partier bortsett fra Havstensund.  Vær litt obs der, dersom vinden kommer vestfra kan det plutselig komme inn mye av den gjennom stredet som går mellom Hälssö og Trossö.

 

Ut fra egne minner fra da jeg var grønnskolling, samt også fra obervasjoner fra gjester jeg har hatt ombord, så er det én tabbe som er vanlig - og det er å prøve å gå for skarpt mot vinden.  Typisk situasjon: man seiler langs land, med vinden litt forfra og og fra babord.  Så legger man gradvis kursen babord, kanskje uten å tenke seg om engang, for å få bedre sikkerhetsmarginer mot land.  Plutselig går det ikke lengre, seilet steiler og man mister all kontroll. Viktig å være obs på dette og krysse (få inn vinden fra styrbord side og seile vekk fra land, selv om det betyr at man må gå litt sørover igjen) i tide - og når man først har mistet kontrollen, ikke stå der fastfrosset som et nek med rorkolten trukket helt til styrbord, eneste måte å få kontrollen på igjen er å legge kursen hardt styrbord rett mot land (uansett hvor skummelt det måtte føles) til man har fått litt fart og litt vind i seilet, for så å krysse mot babord.

 

Ukontrollert jibb er også et fenomen man må vite om før man legger ut som uerfaren seiler.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Grønnskollingen said:

Strekningen er fin for en nybegynner. Med sønnavind får du vinden i ryggen hele veien. Man kan fint seile en såpass liten båt uten motor, men som Morten sier er det vanskeligere uten. 

 

Det vanskeligste er å komme seg inn og ut fra havn.  Særlig inn - uten erfaring og uten motor, glem det!  Ankre opp i nærheten av destinasjonen og få hjelp til å komme deg inn.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg, som beveger meg i området året rundt, er vel ikke enig i at dette er tut og kjør. Det er mange øyer som gir lokalt vindskift i løpet av noen meters seilas. Og det er noen plasser som er nokså beryktet når det gjelder bølger. Personlig ville jeg ikke tatt denne turen på denne årstiden uten en pålitelig motor. Dagen er kort, og du må ha dagslys for ikke å hekte deg fast i tauene til noen tusen dårlig merkede hummerteiner.

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Hulda said:

Jeg, som beveger meg i området året rundt, er vel ikke enig i at dette er tut og kjør.

 

Jeg glemte kanskje det viktigste: å tegne medlemsskap i Redningsselskapet før avgang!  Også er man totalt avhengig av å ha et vindu med god værmelding.  Men ellers ... what could possibly go wrong? :-)

 

For det store flertall av seilere, til og med godt erfarne seilere, så er det ganske utenkelig å gå ut fra havn uten å ha fungerende motor ombord.  Ja, med den båten jeg har i dag så anser jeg motoren som ganske kritisk - det er mye styr for meg å få seilene fra den ene siden til den andre, særlig etter at jeg installerte babystag.  Båten det er snakk om her er imidlertid en ganske liten båt.  Jeg har sant nok ingen erfaring med langkjølte båter, de er kanskje ikke like enkle å krysse med som finnekjølte seilbåter, men en såpass liten båt så er det relativt fort gjort å krysse, selv for en som ikke har erfaring.

 

Så lenge man er forsiktig, tar seg god tid, ankrer opp forsvarlig før solnedgang, sjekker værmeldingen grundig, så bør det gå bra.  Etter min mening.  Risikofritt er det selvfølgelig ikke.  Det er aldri risikofritt å seile.  Skulle noe gå alvorlig galt, så skader man antageligvis båten, en båt som ikke er verd så veldig mye.  Dersom været er relativt godt, så skal det godt gjøres å synke eller miste livet.

 

Med små båter, så føles ting som "mye vind" og "mye bølger" mye mer dramatisk ut enn i en stor båt - men båten tåler som regel mye mer enn mannskapet!

 

Åh, en ting jeg kom til å tenke på - autopilot.  Jeg anser det som kritisk sikkerhetsutstyr dersom man er alene ombord, og særlig dersom man ikke har motor.  Jeg ville aldri lagt ut på en slik tur uten fungerende autopilot.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Husker en som kom nordover en sen høst for noen år siden i nokså mye vind. Kan ikke huske hvem det var. Men ut fra informasjon jeg har fra kompetent hold, var Sjöräddningen i beredskap. Og båten ble fulgt med argusøyne på radar nordover. Uten at båtfører hadde den minste aning om hva som foregikk i kulissene. Så man blir til tider ivaretatt. Men det er ikke noe man kan regne med. Det er ingen garanti.

 

Og selv om jeg har holdt godt utkikk, så har jeg fire ganger hektet bøyer. Tre ganger hadde bøyene grønt eller blått flytetau som var minst 50 meter for langt. Snakket forresten i går med en av de som kjører Kosterfergene. På dagtid plotter de inn fiskebøyene på kartet. Så er gutta ute og trekker teiner, og legger dem noen meter til siden. I mørket eller tåke, så går bøyene uansett i propellene til fergen. Så det er ikke bare vi som har problemer med disse forbannede bøyene. For fergene gir det naturligvis ikke stans i fremdriften. 

 

Jeg ville nok latt båten bli liggende der den ligger, eller tatt kostnaden med å flytte den på landeveien. Titter på Windy: I morgen, fin seilvind med SW 15 m/s i kastene. Lørdag fin seilvind fra NE 5- til 10 m/s i kastene. Søndag ikke seilvind. Mandag WSW 10- til 15 m/s i kastene. Så det er bare å glemme den perioden. TS kan jo risikere å drukne allerede ved Gule Humpen. Eller ved innseilingen til Kosterfjorden. Eller over Sækken. Det er høst. Med mange fine, dog korte, dager, innimellom. Dette prosjektet anser jeg som risikosport.

 

Men nå gidder jeg ikke denne tråden lenger. 

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig mye å spare på å selv seile den inn mot Oslo, en lastebil bruker vel kanskje 4 timer ekstra om de henter i Sverige? Kanskje er det også billigere transportører i Sverige, enn det du må betale hjemme?  Selv ville jeg ikke tatt turen med en båt uten motor. Du risikerer å måtte sette av en uke i tid om du er sånn passe uheldig med været. Selve turen vil med optimale forhold fort ta et døgn effektiv seiltid. Og det er masse situasjoner en som ikke er erfaren kan havne i, både ute på sjøen, og på vei inn og ut av havn. Erfaringsmessig oppdager man også gjerne ting som ikke på på stell med båten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, hanto1 said:

Her er både båten dårlig og trådstarter er uten erfaring. Ikke akkurat en seilas man kan anbefale med ustadig vær og korte dager.

Billig båt langt borte er langtfra billig- Gammelt Jungelord. 

Tenkte litt det samme! skal man kjøpe båt bør man både ha råd til å eie og drifte den, ikke minst hente den.  Fikk selv hentet båt fra Tromsø. Tok den på fraktebåt til Midtnorge. en god del billigere enn bilfrakt, men summen var liten prosentvis kjøpesummen på båt.  I dette tilfellet vil frakten være dyrere enn kjøpesummen på båten!  Ikke for å være gledesdreper, men skulle jeg kjøpt gammel sliten seilbåt, ville jeg kjøpt en i nærområdet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ha gått for transport over land med denne. Enten på lastebil eller tilhenger. Tilstanden til båten ser eller høres ikke tillitsvekkende ut, og da blir dette litt vel risikabelt. 

 

Om prisen på 25000 for transport er reell, så kan du vel egentlig kjøpe en tilsvarende båt i betydelig bedre stand enn dette i nærområdet vil jeg tro. Men før eller siden begynner ting å koste uansett, om du transporterer en 20 foter eller en 30 foter så koster lastebilen mye det samme. Tilsvarende ved istandsettelse av båten, delene koster om lag like mye om båten er billig eller dyr. Så det er ikke sikker at båten er så billig når du omsider får tatt den i bruk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, -morten- said:

Ikke for å være gledesdreper, men skulle jeg kjøpt gammel sliten seilbåt, ville jeg kjøpt en i nærområdet

 

Det er et veldig gyldig poeng.  Det er ikke akkurat mangel på gamle, slitne båter i markedet.  Jeg har riktignok ikke fulgt med, men for en femten år siden kunne man finne ting i gi-bort-spalten på Finn som det var mulig å få noe vettig ut av, dersom man hadde nok tid og kompetanse.

 

Addendum: Det var lite informasjon i orginalinnlegget, men det kan jo tenkes at denne båten innebærer negativ verdi der den ligger nå, at trådstarter uansett ender opp med regningen for flytting og/eller avhending dersom båten blir liggende der den er.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

En annen ting som slo meg, "båten skal til Eidsvoll" står det - da må jo båten uansett transporteres med lastebil.  Tusenlappene ruller fort avgårde, om båten om så bare skulle flyttes noen meter så koster det jo noe å få leid lastebil med sjåfør, og operasjonen med å få løftet båten opp på henger og sikret den tar tid og koster penger.   Så det man kan spare på å seile båten til Oslo ligger ikke på 25 kNOK, men en god del lavere.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, index said:

Tilstanden til båten ser eller høres ikke tillitsvekkende ut, og da blir dette litt vel risikabelt. 

 

Tilstanden vet vi strengt att ingenting om utover at dieseldyret "ikke vil starte", at verdien er anslått til å være en god del lavere enn 25000 ... samt bildet.  Jeg ser at avbildet båt mangler både bom og seil?  Uten bom, seil og motor så heller jeg mot å fraråde ethvert forsøk på å løsne tampene der den ligger, uten å ha slepebåt klar :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Hvis vi for enkelthets skyld sier at dette er en Junker 22, så er den 6,5 meter lang, 2 meter bred og veier ca 1,5 tonn (pluss alt stæsj som har samlet seg i båten de siste 40 årene). Din båt er ikke noe lenger, kanskje litt bredere (men ikke over 2.50 meter), og kanskje litt tyngre.

 

Det er fullt mulig å ta en slik båt på en passende henger bak en kraftig personbil (SUV, truck) som kan trekke 3000+ kilo om du har en fornuftig krybbe å sette den i på hengeren. Problemet blir å få flyttet båten til et sted den kan løftes, og naturlig nok få tak i en passende bil, henger og krybbe. 

 

Men jeg tror jeg heller ville tatt den jobben enn å kaste loss og seile båten hjem så lenge tilstanden er relativt ukjent og du ikke har seilerfaring.

 

Alternativt gå fra avtalen om mulig, og heller kjøpe noe sånt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317243922. (Jada, den er langt unna den også, men det var bare ment som et eksempel på hva man kan få for en rimelig penge om man er litt tålmodig).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Egentlig bør man spørre seg selv ... "har jeg lyst og tid til å seile denne båten fra Grebbestad (?) til Oslofjorden".  Dersom svaret er "ja", så kan det bli en fin tur.  Kysten "innaskjærs" fra Oslo til Göteborg er generelt sett meget vakker.  På grunn av topografien kan det være litt vanskelig å seile innaskjærs, særlig under motvind, men det er stort sett beskyttet farvann, de åpne strekkene med høy sjøgang er stort sett relativt korte, og det er sjeldent langt til nærmeste gode ankringsplass.  Lærerikt blir det garantert.  Selvfølgelig bør man gjøre litt innsats i  å få løst motorproblemer (enten det innebærer å installere en påhengsmotor eller å finne ut av hva som er galt med motoren som står inne), men det er fullt mulig å seile uten motor (jeg gjorde det i et par år med en 24-fots båt i Tromsø, inkludert en tur til Finnmark - og det var mens jeg fortsatt var "grønnskolling").  Selvfølgelig må man ta en risikovurdering, jeg har nevnt noen forutsetninger jeg mener må være på plass (som autopilot, relativt god værmelding, gode kart og kartkunnskap/GPS, bom og seil, godt anker, oppankring når sola går ned, var det noe mer?).  Kanskje det finnes noen som kan bli med på en slik tur (jeg har ikke tid og er for langt unna, dessverre) :-)

 

Dersom svaret på spørsmålet er "nei", så finn ut av transport langs bilveien.  Som andre har nevnt, det bør være mulig å finne noe billigere tilbud enn 25kNOK - og det er kanskje også et alternativ å gi opp hele båten.

 

:-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hulda said:

Husker en som kom nordover en sen høst for noen år siden i nokså mye vind. Kan ikke huske hvem det var. Men ut fra informasjon jeg har fra kompetent hold, var Sjöräddningen i beredskap. Og båten ble fulgt med argusøyne på radar nordover. Uten at båtfører hadde den minste aning om hva som foregikk i kulissene.

 

Det der regner jeg som et stikk til juleferien vår til Göteborg for en god del år siden. 

 

Jeg spurte på forumet om folk ville anbefale dette, og om det var forsvarlig, og alle signaler her var i retning "kast loss og heis seilene!".  Ingen nevnte noen forutsetninger, som f.eks. at jeg bare skulle seile i de få timene av døgnet det er dagslys, samt at jeg bare skulle seile ved moderate vindstyrker.  Enkelte trodde kanskje at dét var en selvfølge.  Men midt i juleferien kommer man seg ikke til Göteborg og tilbake igjen på "kun kort tid", i allefall ikke dersom man ønsker å oppleve noe mer enn å bare seile på de få timene i døgnet det er dagslys og bare mens været er perfekt.

 

Tråden fikk mye oppmerksomhet, så jeg vedlikeholdt den jo med bilder og informasjon underveis.

 

Vi gikk for motor i mørket på returen, så var det noe rusk på dieseltanken, som fikk seg litt juling da vi krysset "Gula Humparna".  Da vi kom inn på litt roligere farvann stoppet plutselig motoren å gå, den fikk ikke diesel mer.  Jeg rakk å oppdatere tråden med at vi hadde motorproblemer før jeg hev meg over seilene.  Det var mørkt, og det var en del rot i cockpit, så jeg brukte alt for lang tid på å få ut seil, og strevde veldig med å både styre båten og stramme seil på samme tid.  Båten var synlig på MarineTraffic.  Vi passerte alt for nært en veldig skummel øy på le side, og vi passerte over en grunne som ville vært for grunn dersom det ikke hadde vært flo og lavtrykk.  I et kort tidsrom - kanskje ti sekunder, kanskjer 30 - var jeg helt sikker på at ting kom til å gå veldig galt, men så hadde jeg plutselig fått seilet stramt nok, den skumle øya var passert, og alt var under kontroll igjen.  I mellomtiden hadde noen rukket å ringe Sjöräddningen.  De kalte oss opp på VHF, og jeg kunne svare at alt var under kontroll.  Vi ankret opp i bukta sydenfor Havstenssund og gjorde mer feilsøking der.

 

Joda, vi gjorde nok en del feilvurderinger.  Risikoen ved nattseilas er vesentlig mye høyere enn risikoen ved dagslysseilas, det skyldes både større sannsynlighet for at noe går galt og at det er vanskeligere med f.eks. bergning når noe først har gått galt.

 

Jeg seiler fortsatt natterstid, av og til er man bare nødt til det, og jeg har også svært gode minner om mørketidsseilas nordpå med kryssing basert på fargene på fyrtårn ... men jeg er blitt litt mer betenkt - derav også rådet mitt om å unngå seilas natterstid.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Neppe mulig å seile innaskjærs fra Tanumshede til Skjærhalden for en nybegynner. Og etter det må man runde Strømtangen. Skulle det blåse er det - med unntak av bak Hvaler - ingen behagelige strekk en nybegynner kan gjenvinne krefter på i en 20 foter mellom Strømstad skjærgård og etter Drøbaksundet.

 

Dette synes jeg ikke er tilrådelig for en uerfaren i en ukjent og motorløs båt. Jeg hadde ikke gjort det selv. I alle fall ikke nå - lange sommerdager med havet fullt av båter som kan hjelpe er en ting. Men nå er dagene kortere og vær og temperatur som kan slite på både humør og krefter og hjelpen lengre unna.

 

Hvis båten uansett må på bil for å fraktes til Eidsvoll er det ikke noe å lure på. Få den på bil der den ligger og ta den hjem med en gang. Bruk vinteren på sjekk og å få i gang motor, og så får du mange gode dager på sjøene når våren igjen viser sitt blide ansikt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Var det deg, ja :-) Ja, ja, forsvarsmakten og sjøredningen hadde deg i siktet. Stort sett fra Måseskär og nordover. 

 

Ellers gikk vi også mye på fyrene om natten den gangen ungene var små. Før DECCA og GPS. Nå er det så mye vindmøller og master nedover kysten at fyrene drukner i landlys og røde blink.

 

For en som ikke kan seile, og i en gammel og delvis defekt båt, blir dette åttetimersøkter på vannet. Og da blir det tre dager fra Tanum til Oslo. Det blir muligens vanskelig uten et landligge eller to innimellom grunnet vindforhold. Dette er et sprøtt prosjekt.

 

TS kan ikke sammenlignes med f.eks. Mads Tofte som for et par uker siden seilte fra Horten til Anholt i en smell med sin Swan 42. En båt som er helt topp. Men før det lå han fem dager i Horten grunnet dårlig vær. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...