Jump to content

Ønsker akustisk alarm når lensepumpe går


Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev 1 time siden:

Jeg ønsker å få akustisk alarm når lensepumpe går. Det er en lensepumpe med integrert nivåvakt. 

Noen som kan foreslå et design? 

Det er vanskelig å ta ut signal fra en slik pumpe. Alternativet er å bruke en egen nivåvokter for alarmen. Denne løsningen blir sikrere fordi den gir alarm ved høy vannstand, uansett om pumpen starter eller ikke.

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/nivavakter/nivavakt-automatisk-2000041287

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 9 minutter siden:

Tenkte mer noe som detekterer at det går strøm i pumpekretsen. For eks. å lage noen tørn på kabelen til pumpa og plassere en reed-kontakt inne i denne spolen. 

Men det kan finnes bedre løsninger.... 

Det du nevner der er antakelig en av de enkleste og beste metodene å løse det på.

Link to post
Share on other sites

Før man monterer alarm, kan det være greit å tenke gjennom hva man vil ha alarm / varsel for. Det er flere muligheter:

1 Alarm hver gang pumpen starter (at pumpen går av og til kan være normal drift på enkelte båter).

2 Alarm ved høyt nivå uavhengig av pumpen (skissert i tidligere innlegg).

3 Alarm hvis vannet stiger selv om pumpen går (stor lekkasje)

Her er det flere muligheter - det er bare å velge!

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 15 minutter siden:

Jeg har en membran pumpe som bråker noe infernalsk, så jeg trenger ikke noe utover det. Men det er kanskje noe slikt du ser etter:

 

https://www.amazon.com/dp/B07P63D47Y/ref=sspa_mw_detail_6?ie=UTF8&psc=1&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwp13NParams

Hadde tenkt noe litt enklere..... 🙄

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Det er vel bare å montere et relé parralelt med strømkretsen til pumpa, som driver en buzzer. Alt du trenger finner du på Biltema.

Hvordan vil du kople det releet når pumpa har intern bryter?

 

@Lazyjack’s eget forslag er nok langt det enkleste og beste. Var den patenten som ble brukt for å lage kjørelys på bilene når det kravet kom. Den kretsen vil heller ikke trekke strøm i ‘av’ stilling. Et elektronisk alternativ er en enkel hall-sensor men det baller fort på seg med komponenter for å drive buzzer, strømforsyning osv. 

Link to post
Share on other sites

Hvis man seriekobler pumpa og et bilhorn så vil det starte samtidig med pumpa. Minuset er tapet ved å ha to forbrukere i serie så man muligens ikke får nok effekt, så det lå isåfall testes.

 

Lydkilden bør vel ha en viss effekt for å slippe gjennom nok strøm gjennom pumpa. Det beste er kanskje en overdimensjonert som gir mye strøm gjennom til pumpa og selv får litt for lite til å gi fullgod lyd så det bare blir sånn passe småduring som man får om man kobler på et for dårlig batteri til noe som uler.

 

Man bør isåfall også ha en bryter koblet parallelt med hornet for å koble ut dette og gi full effekt til pumpa hvis mye vann skal ut og man også vil slippe ulinga og strømforbruket, feks ved stor lekkasje der man må få ut mye vann og samtidig ringe etter hjelp.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Jeg ønsker å få akustisk alarm

 

jeg har hatt 2 slike og bilhorn i over 20 år funker hver gang  og må starte lensepumpa selv.

Har to seksjoner med hver sin alarm på en bryter og to bilhorn. de høres.

bukes bare når vi er underveis.

 

image.png.2b663d383ae176d1af8843f2290a0d77.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 6 timer siden:

Ikke dumt. Den burde kunne gjøre jobben uten tilleggskomponenter, med en liten buzzer som trekker lite strøm!

Ja, det står "open collector", da er det vel bare å koble en buzzer mellom +12V og utgang. Hvis den blir for følsom så kan man vel bare føre noe av strømmen.utenom med en bypass.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har nå mottatt en slik RCM sensor (MD0630STA-C) fra Kina (helt gratis fikk jeg den ikke). Oppkoblet med en summer og en lysdiode på arbeidsbenken fungerer den helt fint, og gir alarm når det går strøm til en simulert pumpe . Jeg skal prøve å få testet den i båten snart. Kanskje det er flere anvendelser. 

 

Jeg har forsåvidt allerede en wifi vannalarm, men jeg kan jo koble en slik til strømdetektoren også, med et réle i stedet for vansensor. Så får jeg melding hver gang pumpen starter,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...