Jump to content

Hjelp søkes: Feilsøking Yamaha 9.9(15) 63v - 2003 - hosting og kjølevann


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en brukt Yamaha 9.9(15) 63v, 2003 (tror jeg). Den tidligere historikken kjenner jeg ikke allverdens utover art den hadde siste service i 2021.

Motoren har ujevn gange (hoster) og i tillegg er jeg usikker på om kjølevannet er satt sammen korrekt mot undervannshuset (byttet pakninger der selv).

 

Dette har jeg gjort for å forske og utbedre hostingen:

* Helt ny bensin med 1% 2-taktsolje

* Tatt ut forgasser, rengjort den og kjørt den i ultralydbad

 

Har ikke skiftet bensinfilter (det står på lista mi).

Har ikke sett på reed-ventilene, om de er selvbøyde av forrige eier, og er heller ikke sikker på om det påvirker gangen på tomgang.

Motoren går helt fint når den er i fart.

 

Her er video av hostingen og den ujevne gangen: 

 

 

 

 

Og her er en video av kjølevannet som jeg er usikker på skal komme ut langs undervannshuset i tillegg til pilotstrålen: 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

For å ta det enkleste først, kjølevannet skal komme ut fra undervannshuset slik som her når du kjører motoren med klokker.

Den hostingen eller nysingen som motoren gjør høres ut som den kutter på en sylinder eller at blandingsforholdet mellom bensin og luft ikke er justert rett. Men mest sannsynlig så har det med tenningen å gjøre. Når ble pluggene skiftet sist? Ta av plugghettene og kontroller at de ikke er irret, og er ok.  Kan være gåen plugghette, ledning eller coil som fører til dette problemet. Ta ut tennpluggene og sjekk at det ikke er kommet vann på de som følge av en mulig innvendig kjølevannslekkasje. For å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Pluggene er skiftet sammen med rengjøringen av forgasser. 

Har forsøkt å justere blandingsskruen (er bare en inn mot reed-ventilene). Skrudd helt inn, og så tatt ut 2.5 omdreininger og jobbet fra det ut og inn (ingen forskjell utover at den dauer om jeg tar i for mye).

 

Kan jeg gjøre noe mer med tenningen utover å sjekke plugghetter? Den tenner jo helt klart rimelig ok da den går klokkerent om jeg gir litt gass.

 

Har forøvrig bestilt repsett til forgasseren med nye pakninger, samt ny membran til bensinpumpa.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du har gjort en grundig feilsøking helt etter boka. Jeg har hatt denne type motor i over

20 år med gangtid litt over 4000 timer og det er en svært robust motor. De eneste gangene jeg

så langt har hatt trøbbel med den har det vært knyttet til bensintilførsel, rusk eller vann i forgasser.

Jeg ville prøvd å rense forgasseren en gang til. Siden den går O.K. under fart kan det være at det

fortsatt sitter et ørlite støvkorn eller vanndråpe som skaper trøbbel under tomgang. Jeg har god erfaring med å bruke ultralyd kombinert med trykkluft fra kompressor eller boks.

 Trykkluft på boks med forlenger er et godt hjelpemiddel og lett å komme til med.

Biltema selger denne:

 https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/skjermrengjoring/luftspray-260-ml-2000033264

Husk å rengjøre bensinfilteret på motoren og i tanken. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...