PanzerHans Startet 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2023 Jeg har kjøpt en brukt Yamaha 9.9(15) 63v, 2003 (tror jeg). Den tidligere historikken kjenner jeg ikke allverdens utover art den hadde siste service i 2021. Motoren har ujevn gange (hoster) og i tillegg er jeg usikker på om kjølevannet er satt sammen korrekt mot undervannshuset (byttet pakninger der selv). Dette har jeg gjort for å forske og utbedre hostingen: * Helt ny bensin med 1% 2-taktsolje * Tatt ut forgasser, rengjort den og kjørt den i ultralydbad Har ikke skiftet bensinfilter (det står på lista mi). Har ikke sett på reed-ventilene, om de er selvbøyde av forrige eier, og er heller ikke sikker på om det påvirker gangen på tomgang. Motoren går helt fint når den er i fart. Her er video av hostingen og den ujevne gangen: Og her er en video av kjølevannet som jeg er usikker på skal komme ut langs undervannshuset i tillegg til pilotstrålen: Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 7.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2023 Hei. For å ta det enkleste først, kjølevannet skal komme ut fra undervannshuset slik som her når du kjører motoren med klokker. Den hostingen eller nysingen som motoren gjør høres ut som den kutter på en sylinder eller at blandingsforholdet mellom bensin og luft ikke er justert rett. Men mest sannsynlig så har det med tenningen å gjøre. Når ble pluggene skiftet sist? Ta av plugghettene og kontroller at de ikke er irret, og er ok. Kan være gåen plugghette, ledning eller coil som fører til dette problemet. Ta ut tennpluggene og sjekk at det ikke er kommet vann på de som følge av en mulig innvendig kjølevannslekkasje. For å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
PanzerHans Svart 8.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Takk for svar. Pluggene er skiftet sammen med rengjøringen av forgasser. Har forsøkt å justere blandingsskruen (er bare en inn mot reed-ventilene). Skrudd helt inn, og så tatt ut 2.5 omdreininger og jobbet fra det ut og inn (ingen forskjell utover at den dauer om jeg tar i for mye). Kan jeg gjøre noe mer med tenningen utover å sjekke plugghetter? Den tenner jo helt klart rimelig ok da den går klokkerent om jeg gir litt gass. Har forøvrig bestilt repsett til forgasseren med nye pakninger, samt ny membran til bensinpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 8.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2023 Hei Du har gjort en grundig feilsøking helt etter boka. Jeg har hatt denne type motor i over 20 år med gangtid litt over 4000 timer og det er en svært robust motor. De eneste gangene jeg så langt har hatt trøbbel med den har det vært knyttet til bensintilførsel, rusk eller vann i forgasser. Jeg ville prøvd å rense forgasseren en gang til. Siden den går O.K. under fart kan det være at det fortsatt sitter et ørlite støvkorn eller vanndråpe som skaper trøbbel under tomgang. Jeg har god erfaring med å bruke ultralyd kombinert med trykkluft fra kompressor eller boks. Trykkluft på boks med forlenger er et godt hjelpemiddel og lett å komme til med. Biltema selger denne: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/skjermrengjoring/luftspray-260-ml-2000033264 Husk å rengjøre bensinfilteret på motoren og i tanken. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.