Jump to content

Honda BF 50 Effekt


Jenka

Recommended Posts

Tror ikke Honda er noe "latere" enn andre motorer. Kommer jo an på hvor stor båt du skal ha denne på. Hadde en BF 60 i  flere sesonger, og den er i alle fall  sprek som bare det.

Link to post
Share on other sites

BF60 er en 1000ccm mens BF 50 er 800ccm Det er difor jeg lurer på erfaring rundt denne motoren. Skal være verdens mest solgte motor så det er nok god sort ellers.

Link to post
Share on other sites

4-taktere kan føles en del latere enn 2-takt men de har nok de hestene som er oppgitt. Det er vel mer snakk om hvor godt motoren passer til båten, altså om motoren er rikelig stor nok eller helt i grenseland... Er den i grenseland vil den føles lat samme hvilken motor det er... Honda er vel noe av det sikreste en kan kjøpe, i alle fall i øvre sjiktet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

4-takt med relativt lavt sylindervolum vil naturligvis kunne føles litt lat på en tung/tung lastet båt. Slik er det bare.

Frykter man det såkjøper man en større motor i kubikk (uansett merke).

 

Men jeg hadde Honda BF50 (97-modell) på en eldre og relativt tung Mørebas 17. Det funket jo det, og motoren veide ikke mere enn 2-takterne som båten opprinnelige var designet for.

 

Men ble naturligvis betydelig sterkere (men ikke så fryktelig mye raskere) da jeg byttet til en Suzuki DF70 på 1300 kubikk (5-6 år senere ble den 1600 kubikk samt lettere).

Men det kostet jo litt, og den var tung (den gangen).

Sånn sett har det skjedd en del de siste 20 årene. Mere kubikk og/eller lavere vekt.

 

P1010023.JPG.4d5e7a1ae419290bddef99d596bd23d2.JPG

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi var på foreldretur med fotballgjengen på Sula og hadde utleiebåter der. Vi hadde to båter. En med Evinrude og en med Honda.  Jeg var ganske raskt bort til den med grått motordeksel ja tilfeldigvis! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...