Jump to content

Mast har seget på seilbåt


smi86

Recommended Posts

Hei.

Jeg har skaffet meg en gammel seilbåt men har null kunnskap om seilbåt.

Har oppdaget at mast og taket hvor masten står har seget 3-4 cm, og ser at treplate som mast skal stå på også har en god glipe.

Lurer på hvordan man kan ordne dette(jekke opp og feste plata?)

Hva er konsekvensen av å ikke gjøre noe?

Hva kan grunnen være for at dette har skjedd?

Har ikke merket at noe er galt når jeg seiler.

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett å tolke bildene, kan du beskrive litt det du ser? Kan problemet ligge i bunnen, altså der mastestøtta hviler mot bunnen av båten? 

Vant og stag på en seilbåt skal strammes hardt. Resultatet av å stramme riggen på denne båten et at du presser masta nedover og du oppnår dermed ikke stram rigg. Seiling ned slakk rigg kan føre til mastehavari (mastebrekk). 

Sjekk vant på en båt i nærheten så får du en ide om hvor stramt det skal være. 

 

Link to post
Share on other sites

Hei lazyjack

Har ikke sett at noe ser unormalt ut i bunnen (er fersk når det kommer til seilbåt så kan ikke si sikkert hvordan det skal se ut)

Slik jeg har forstått det er det taket som skal holde masten, men det ser ut som forsterkning i taket har gått fra hverandre.

Takk for tips om å sjekke en av båtene i nærheten for en sammenligning.

Link to post
Share on other sites

Her er det jo en støtte under masten som ser ut til å være intakt. Så her er trolig hele skroget litt deformert, dvs. at vantespenningen trolig har "løftet" skutesidene litt og presset bunnen ned. Dette er ikke helt uvanlig på enkeltlaminatbåter , hvis riggen strammes opp hardt. Jeg hadde det på en Omega 30, hvor en tydelig så at skutesidene ble "innhule"  ved vantene.

 

Jeg tror det beste er å slakke av vantene, jekke opp dekket, og forlenge mastestøtten. Så bør du gjerne se på om innfestingen av vantene kan forsterkes, gjerne forankres noe lenger ned i skroget. Eventuelt også forsterke skroget i området under mastestøtten, 

 

Det hadde hjulpet med bilder vantinnfesting innvendig og utvendig.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Så her er trolig hele skroget litt deformert,

Men når jeg ser på bildet fra utsiden, kan det også se ut som om det bare er sokkelen til mastefoten som har "sunket gjennom"? Hvis du ser i området 22-24cm på tommestokken ser det ut til å gå tydelig "nedoverbakke"? 

Ellers; lukter det litt gammel reparasjon her? Det er påført noe tetningsmasse på utsiden ser det ut som, og hva er de to svarte gummimattene man ser på bildene fra innsiden?

Link to post
Share on other sites

Denne stangen inni båten som støtter opp mast, hva står den på? 

 

Det var vel @Bjørn Løvjomås som måtte gjøre en jobb med sin store seilbåt? For mastestøtten stod ned på en kloss med treverk som hadde begynt å råtne?

 

Så kanskje du skal se på innfestning mot bunnen. Hvis det er råttent treverk der vil ko mastestøtten kunne synke ned, og det igjen gjøre AG mastefot synker ned etc?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Så kanskje du skal se på innfestning mot bunnen. Hvis det er råttent treverk der vil ko mastestøtten kunne synke ned, og det igjen gjøre AG mastefot synker ned etc?

 

Jeg ville ha begynt der. Og om alt ser OK ut der, ville jeg ha jekket opp og lagt inn en ekstra finerplate eller to på toppen av mastestøtten. Du ser jo tydelig på klossen oppunder dekk at den er for lavt nede. Husk å slakke stagene først da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

 

Jeg ville ha begynt der. Og om alt ser OK ut der, ville jeg ha jekket opp og lagt inn en ekstra finerplate eller to på toppen av mastestøtten. Du ser jo tydelig på klossen oppunder dekk at den er for lavt nede. Husk å slakke stagene først da!

Enig, men jeg hadde lyst å se om vantene kan ha løftet dekket/ruffen. Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig med den skrogformen, men det er greit å  sjekke. 

 

 

Link to post
Share on other sites

smi86 skrev for 2 timer siden:

Hei legger ut noen flere bilder.

Ser det kan ha vært et forsøk på noe fiks i bunnen av mast støtten. Da jeg tok vekk fugemasse kunne det se ut som den har sunket litt.PXL_20231009_180315944.jpg.cfc0e21b7a65753d01948054c4b27cb5.jpg

 

 

Se der ja! Tipper du har en våt og råtten trestokk inni der. Her har du en jobb å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den typen røstjern er vel styrkemessig OK, men de er vanskelige å få tette, fordi man ikke får forspent den delen som er festet i treskottet. Så da blir det litt bevegelse, som krever myk tetningsmasse ( Mine røstjern har strekkfisker også under dekk, slik at de kan forspennes). 

 

Et skikkelig anlegg for mastestøtten nede bør være kurant å få til. Jeg tror jeg hadde valgt en aluminiumskonstruksjon.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...