Grand Banks jr Svart 11.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2023 Krimart skrev 1 time siden: lager en ring fra kjølen opp langs sidene og under masten Mulig jeg er treg, men dette forstod jeg ikke helt. Hva mener du at båteier skal gjøre rent konkret? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
J-Å Svart 11.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2023 Krimart skrev for 2 timer siden: Som andre har svart er ikke dette uvanlig, det er vantene som har «dratt» opp siden og for å fikse dette må du lage en forsterkning som lager en ring fra kjølen opp langs sidene og under masten. Det holder ikke bare med mastestøtten. Men røstjernene er jo festet til et skott. Det stiver ganske mye, selv om det er en døråpning. Vil ikke det ha samme funksjon som den "ringen" du foreslår? Jeg ser ikke de store deformasjonene ute ved vantene. Jeg søkte litt etter bilder av andre Eygthene 24, og der ser det ut til at mastestøtten er integrert i tverrskottet. Så jeg lurer på om noe av skottet er fjernet og erstattet med en støtte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2023 Det blir vel en del tidsbruk og kostnader på å få dette i tipp-topp stand, og båten er jo ganske gammel og liten. Er det verd innsatsen? Det er selvfølgelig et subjektivt spørsmål. Ellers, om båten var solgt "som den er" til en pris hvor man skulle kunne forvente at båten var i god stand, og selger burde vite om at det var betydelige problemer med riggen men har unnlatt å informere om det, så kan man ha rettigheter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 12.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2023 Mange store og dyre løsninger her ser jeg. Men siden det hele tydelig skyldes en råtten stokk under mastestøtta, er det ikke bare å kutte rent og plastre inn en ny stokk? Den gamle har vel vart i 30-40 år allerede så da vil nok en ny holde like lenge. Det er ingen vits å lage seg utgifter på gammel båt, det er mer enn nok med de som kommer uansett. Jeg ville ha plastret inn en ny trestokk, jekket det hele på plass og fått båten i bruk igjen. Og det ville bare ha kostet noen hundrelapper. Man trenger ikke gjøre ting unødvendig komplisert.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
smi86 Svart 12.Oktober.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2023 Tenker jeg prøver å jekke opp og legge inn en ny stokk og forsterke taket litt. Prøver å holde kostnadene nede, så er det jo litt gøy å lære seg litt fiks på båten. Dette var en godt brukt båt med en gi bort pris. Jeg legger ut noen bilder av det som blir gjort av reperasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2023 Grand Banks jr skrev On 11.10.2023 at 22.43: Mulig jeg er treg, men dette forstod jeg ikke helt. Hva mener du at båteier skal gjøre rent konkret? For å motvirke at masten siger, og vantene "trekker" skrogsiden oppover må flere ting på plass. For det første må man forsterke området mellom mast og røstjern slik at det ikke komprimeres og bøyes oppover mot skutesiden. Dette kan høres ved å sette inn en metallbjelke eller lage en komposittbjelke. Samtidig må man sørge for god fordeling av kraften fra røstjernene ned til kjølen, slik at man ikke får deformasjoner der heller. På den måten danner man en "ring" der kreftene ikke gjør at skrog og dekk deformeres. Bildet under viser et eksempel (på en racingbåt riktignok, så fult så kraftig behøver vel ikke en turbåt være). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2023 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2023 Vil ikke skottet som allerede er der gjøre samme nytten som denne "ringen"? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.