Jump to content

Vinterlagring - tett eller luftig?


Alias_Knagg

Recommended Posts

Ja da var snekka på land igjen, spylt og skrapet, og presenningen på plass. Fornøyd med resultatet i år, presenningen møtes ganske pent kant-i kant både foran og bak.

 

Men så begynner jeg å tenke. Burde det vært tettere, eller kanskje mere luftig?


Jeg har tørket litt møkk, eller var det svertesopp, fra innsiden av skroget hver vår, uten at det er noe problem i seg selv, men alt holder seg jo litt bedre med mindre fuktighet.

 

Kunne være artig å høre hvordan folket her tenker på dette. Blir det mere eller mindre fuktighet inne i "teltet" om presenningen lukkes tett?

 

image.png.c06b7ee8e06f71d9be41b071e89d6fa9.png

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Helt tett = må ha avfukter/ fuktabsorpsjon

 

Åpent nok = stort sett ok, men har på Sørlandet opplevd sopp/ skimmer allikevel

 

Jeg lagrer med akterkabinen lukket med alle båtens puter inni, og har avfukter der for å holde det tørt.

 

Resten står åpent med stoooor åpning bak og mindre åpning foran.

 

Allikevel kommer det litt skimmer eller sorte prikker noen steder i båten.

 

I akterkabinen kommer det aldri noe.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det låter veldig fornuftig.

Jeg antar at det skal veldig lite gjennomtrekk til før en avfukter blir helt meningsløs, og vinden som dytter og drar i presenningen vil jo føre til utskifting av luften nesten samme hvor tett det er snørt.

 

Argumentet for å gjøre det tett er "difhuseffekten". Det at varmere luft = lavere relativ fuktighet.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Selv om luftingen er åpen er det god effekt av avfukter.

Da antar jeg du snakker om en elektrisk avfukter og ikke en av disse kjemiske sakene?
 

Det slår meg at en solcelledrevet vifte kunne være en bra løsning om man ikke har strøm.


Om det var meg som bodde i telt, så vet jeg at at jeg ville stenge for nattefukten og så lufte om dagen :-)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Det er diskutert opp og ned i mente i andre tråder omkring avfukting.  Saltbaserte "fuktslukere" gir bare mening dersom man greier å holde det nærmest hermetisk lukket.  Elektrisk luftavfukter vil kunne gi noe mening selv om det er litt luftutskiftning.  Men hva om man ikke har strøm tilgjengelig ... skal det være mest mulig åpent eller mest mulig lukket?  En ting man i allefall må være oppmerksom på er at det ofte kommer fukt opp fra bakken.  Har man "åpent" gulv og telt over, så kan det raskt medføre en del innestengt fukt og høyere fuktighet inne i teltet enn på utsiden.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 13 minutter siden:

Stor forskjell om du bor i båten

Hehe, ja så klart. Beboere var ikke del av tankeeksperimentet :-)

 

Godt poeng med det at fukt kommer "opp av bakken" også.
Kanskje man egentlig kunne fått bra effekt, simpelt hen med en "svart skorstein" av noe slag som bare lufter når det blir tilstrekkelig temperaturforskjell mellom inne og ute..

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har avfukter på strøm bør du ha gjennomtrekk.

I tillegg er det bra å få vekk alt fett for å unngå mugg/sopp. Alle flater der du tar med hendene ol vaskes med sterk såpe.

Grønnsåpe er bannlyst. Legger igjen et fettlag som lett kan mugle. Klorvann dreper det som er på gang allerede.

Mons

Link to post
Share on other sites

Sant det med fett, ja.  Alkohol er effektivt på å løse opp fett, det fordamper fort, trenger ikke skylles vekk og lemner ikke igjen "såperester".  Etanol får man kjøpt relativt billig fra biltema - https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/rodsprit-2000021819

 

Aceton er også ganske effektivt på å fjerne fett, den løser også opp enkelte typer plastprodukter.  For allminnelig rengjøring er det sikkert best å holde seg til rødsprit.

 

Jeg greide å sparke over en dunk med olivenolje så den gikk i dørken, aj aj ... tørket vekk så godt jeg kunne med tørkepapir, men det var jo fortsatt en solid "film" igjen, og dørken var jo også farlig glatt.  Vasket over med mikrofiberklut og etanol, og fikk raskt vekk alt sammen.

 

Ikke bruk etanol for å vaske teakdekk.  Enkelte typer nating løser seg opp slik at man ender opp med å spre svartmaling utover teakdekket, og i tillegg er det sikkert ikke godt for teak'en.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke en slik og en relativt tett presenning?

image.png.4bfb0f45742de5044b6c16169da1e9fe.png

 

Eller noe slikt med en tilbakeslagsventil.

 

image.png.899551de3a574cce2c2bfe1681a59bd1.png

 

Den vil ventilere ut varm luft som tar meg seg fukt på dagtid, og stå stille på natten og holde den fuktige natteluften ute.

 

Montere den i et rør som henger under møne-stanga og stikker ut på enden.

 

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke helt troa på at en slik solcelledreven vifte vil gjøre noe særlig fra eller til, men det kan godt tenkes jeg tar feil :-)  Dersom man har et relativt tett telt, så er det vel fort slik at absolutt luftfuktighet vil være høyere inne enn ute når sola skinner på teltet, og da er det vel smart å lufte ut.

 

Skal man gjøre det skikkelig avansert, kan man ha et lite batteri, solcellepanel, sensorer ute og inne på temp og luftfuktighet, og noen algoritmer (HomeAssistant er fint å benytte til dette formålet) til å finne ut om viftene skal gå eller ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg har hengt 2  50-60cm (diameter) rør på den lange toppstanga. Det sikrer litt gjennomlufting. I tillegg har jeg 2 presenninger på utsiden av hverandre. Jeg  legger også laken på putene ute, det funker bra.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Alias_Knagg skrev On 9.10.2023 at 13.23:

 

Kunne være artig å høre hvordan folket her tenker på dette. Blir det mere eller mindre fuktighet inne i "teltet" om presenningen lukkes tett?

 

image.png.c06b7ee8e06f71d9be41b071e89d6fa9.png

 

Min erfaring med trebåt lagret på tilsvarende måte var at det var lufting som gjaldt. Hadde et stativ (hjemmelaget) som gjorde at pressening hang ca 20-30cm ut fra båtsiden hele veien rundt, også i endene. Samtidig var endene lukket så det ikke kunne komme snø eller regn inn. Pressening dekket ned til ca. båtens vannlinje. Ingen tekstiler ble oppbevart ombord. Alle dørker og luker ble åpnet for maksimal "gjennomtrekk". Fungerte i 40 år uten problemer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 10.10.2023 at 21.19:

dersom RF utenfor tekkingen ligger på 70-80% over lengre tid

Det er greit å huske på ja!

Men premisset her at at strøm ikke er tilgjengelig, så man må bare gjøre så godt man kan og leve med det.

Det beste man kan håpe på med enkle midler, er vel å "fange" det laveste fuktnivået som forekommer naturlig.

 

Og så kan man forsøke å unngå å dumme seg ut da!

Man kan jo komme til å lage fukt-felle, og f.eks. fange fukt som stiger fra bakken, og kondenserer det ned i båten sin!

 

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Link to post
Share on other sites

On 10/13/2023 at 1:22 PM, Alias_Knagg said:

Man kan jo komme til å lage fukt-felle, og f.eks. fange fukt som stiger fra bakken, og kondenserer det ned i båten sin!

 

Fort gjort. 

 

Jeg så en seilbåt på land i Lisboa, hvor eier hadde brukt massevis av tape og plast for å "beskytte" undersiden av båten mot fukt ifbm noe reperasjonsarbeider. Resultatet var jo forutsigbart, på dagtid seg fuktigheten opp fra bakken og la seg som kondens på innsiden av plasten. Riktignok dryppet det ikke inn i båten, men det var ingen tvil om at RF på innsiden av plasten var betydelig høyere enn på utsiden.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...