Jump to content

Måle kompresjon på Yanmar 2GM20F?


Lazyjack

Recommended Posts

5nacks skrev 43 minutter siden:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/kompresjonstester/kompresjonstester-diesel-2000041147

 

Følger med en haug med adaptere, et av de passer. Er du usikker så tar du med dysa til biltema og sjekker før du kjøper ;) 

Ser bra ut men jeg må prøve å finne et rimeligere alternativ for å teste en enkelt gang. Det er ikke hvert år jeg har behov for å teste komp på en dieselmotor🙄

Link to post

En enkel testmetode er å rigge til en nippel for trykkluft i dysehullet. Med trykk fra kompressor vil du høre hvor luften lekker ut. I veivhus, innsug eller eksos. Det vil gi en god indikasjon på evt feil, selv om du ikke får vite nøyaktig kompresjon. Det er jo lekkasjene du vil finne, sånn at du kan gjøre noe med dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 1 time siden:

En enkel testmetode er å rigge til en nippel for trykkluft i dysehullet. Med trykk fra kompressor vil du høre hvor luften lekker ut. I veivhus, innsug eller eksos. Det vil gi en god indikasjon på evt feil, selv om du ikke får vite nøyaktig kompresjon. Det er jo lekkasjene du vil finne, sånn at du kan gjøre noe med dem...

Takk, denne metoden hadde jeg helt glemt. Jeg har det som trengs så det burde la seg gjøre. 

Link to post

Dette er jo det som kalle sylinderlekkasjetest. Hvis du vil teste kompresjonen uten å kjøpe kompresjonstester, så er det sikkert mulig å rigge til en "redneck løsning" på det også. Det er jo ikke noe annet enn en adapter,  en slange med en ventil, og et manometer. Lager du deg en adapter som du kan skru fast med pinneskruene til dysene, så setter du på et manometer i andre enden. Kan være lurt på ha på en dreneringsventil også slik at du kan slippe ut trykket før du skrur av adapteren. 

Link to post
Komodo skrev Just now:

Dette er jo det som kalle sylinderlekkasjetest. 

 

For å kjøre en full sylinderlekkasjetest trenger du også et instrument som gir deg lekkasje i prosent. Jeg skisserte en mer "redneck" løsning, som i alle fall gir deg info om problemet er en brent eksosventil eller slappe stempelringer. Men du får jo ikke noen tall ut av en slik test da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har nå laget nippel for å sette trykk på sylinderen for lekkasjetester. Støpejernsringen er den originale som holder dyse holderen på plass, gummi pakningene er for å tette mot bunnen av kobberhylsa i motoren. Kjøper stetoskop på BT for å lytte i innsug, eksos og bunnpanne.

Denne vil ikke kunne brukes for kompresjonstest da trykket nok vil kunne sprenge plaststykket som skal ned i dyseåpningen. Messingfittingsene er vel heller ikke trygge for kompresjonstrykk på rundt 25 kg/cm2
Men for lekkasjetest med rundt 10 kg/ cm2 vil det være OK. Og er det lite lekkasje så er vel kompresjonen OK.

IMG_20231010_212946.jpg

Link to post
J-Å skrev for 3 timer siden:

Det blir interessant å se hva du kommer fram til. Hva er symptomene?

 

Jeg bruker av og til en tresylindret GM, som er litt tungstartet. Jeg har inntrykk av at disse motorene har veldig marginal kompresjon for kaldstart (uten gløding). Så dårlig kompresjon på en sylinder  viser seg gjerne ved at de ikke går på den sylinderen ved kald oppstart. 

Ja, det er oppstart som er problemet. Ved kaldstart tar det tid før begge sylindrene kommer i gang og det kreves derfor flere forsøk for å få den i gang. Ved varm motor kommer den med en gang og den går også fint under vanlig drift. 

Link to post
Roger jo skrev 33 minutter siden:

Mener du bør  ta av Oljepåfyllingslokket når du tester.

 

Hva med å løsne på vipparmene så alle 4 ventilene er stengt?

 

Trykket i sumpen tar veivhusventilasjonen seg av. Men det kan uansett være greit å ha lokket av for å lytte etter lekkasjer.

 

Med 8-10 bar går stempelet rett i bunn og ventilene er lukket. Så vippearmene kan få være i fred. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Lazyjack skrev 4 minutter siden:

Tenker å tørne motor til stempel er på topp og begge ventilene på aktuell sylinder er helt lukket. Treffer jeg akkurat vil stempelet bli stående. 

 

Det kan du godt gjøre. Men det er ikke nødvendig.

 

Jeg lagde til noe tilsvarende for å skifte ventiltetninger for en del år siden. Trykk i sylinder, av med ventilfjærer, bytt tetninger og montere igjen. Da var selvsagt vippearmsbrygga av, så da var ikke stilling noe å tenke på. Men stempelet går ganske naturlig til bunns når du får trykk på. Ingen vits å kjempe mot det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 52 minutter siden:

 

Det kan du godt gjøre. Men det er ikke nødvendig.

 

Jeg lagde til noe tilsvarende for å skifte ventiltetninger for en del år siden. Trykk i sylinder, av med ventilfjærer, bytt tetninger og montere igjen. Da var selvsagt vippearmsbrygga av, så da var ikke stilling noe å tenke på. Men stempelet går ganske naturlig til bunns når du får trykk på. Ingen vits å kjempe mot det. 

Tviler på at stempelet går ned om jeg treffer akkurat TDC. 

Moment er jo kraft * vei og er vei=0 så hjelper det lite at kraften øker aldri så mye.  Det blir jo som å prøve å starte en gammel semidiesel med luftstart  med stempelet på topp, det går ikke. Ser ingen grunn til at teorien ikke også stemmer i praksis men det vil jo vise seg🙄

Link to post
Lazyjack skrev 8 minutter siden:

Tviler på at stempelet går ned om jeg treffer akkurat TDC. 

 

Neida, treffer du akkurat så blir det stående. Men jeg ville ikke ha bekymret med så mye over det. Ta av toppdekselet, så følger du lett med på hva ventilene gjør. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Lazyjack skrev for 15 timer siden:

Messingfittingsene er vel heller ikke trygge for kompresjonstrykk på rundt 25 kg/cm2

Jo, det går nok bra. Jeg ville gjort en test med å bytte ut luftnippelen med et manometer som går til f.eks. 30-50 bar. Dette vil jo ikke eksplodere, kun lekke litt luft i værste fall. 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Jo, det går nok bra. Jeg ville gjort en test med å bytte ut luftnippelen med et manometer som går til f.eks. 30-50 bar. Dette vil jo ikke eksplodere, kun lekke litt luft i værste fall. 

Vet du om det finnes rimelige manometer med rørgjenger som tåler rundt 30bar? Hvis ikke må jeg til TESS og få dem til å sette sammen overgang(er)? 

Link to post
Lazyjack skrev 1 time siden:

Vet du om det finnes rimelige manometer med rørgjenger som tåler rundt 30bar?

Billigste jeg fant i farta var dette, men det går til 300 bar, så det blir litt unøyaktig avlesning. Det bør helst ikke gå til mer enn 100 bar.

https://www.olbrygging.no/kegland/102552/manometer-high-pressure-0-4500-psi-for-co2-regulator-med-1-4-npt-gjenger ...

 

Sikkert mange som har noe slikt liggende og slenge i garasjen (jeg f.eks. ...), men det er jo det å få tak i det på kort varsel. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Billigste jeg fant i farta var dette, men det går til 300 bar, så det blir litt unøyaktig avlesning. Det bør helst ikke gå til mer enn 100 bar.

https://www.olbrygging.no/kegland/102552/manometer-high-pressure-0-4500-psi-for-co2-regulator-med-1-4-npt-gjenger ...

 

Sikkert mange som har noe slikt liggende og slenge i garasjen (jeg f.eks. ...), men det er jo det å få tak i det på kort varsel. 

👍

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...