Jump to content

Måle kompresjon på Yanmar 2GM20F?

Lazyjack

Recommended Posts

Komodo skrev for 10 timer siden:

Den bør funke bra. Da er det bare for @Lazyjack å ta kjøreturen :thumbsup: Alternativet er å ta en tur innom nærmeste Tess eller Hydroscan butikk.

Takk for tilbudet men det ble til at jeg kjøpte et sett for kompresjonstest av dieselmotorer på Finn. Kjekt å ha eller kanskje jeg legger det ut igjen på Finn når jeg har fått testet kompresjonen både tørt og vått. Deretter blir det lekkasjetest, tipper det en ventil eller tre som er utette og som fører til treg start. 

Lazyjack skrev On 13.10.2023 at 23.04:

tipper det en ventil eller tre som er utette og som fører til treg start. 

Det er som regel det. Men det er greit å teste før man demonterer, så man har noe å sammenligne med. 

Kompresjonsmåleren får du sikkert pengene igjen for når du selger den etterpå. Jeg for min del hadde nok ikke klart å kvitte meg med den. Men sånn er nå jeg...;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Lazyjack skrev 6 minutter siden:

Har laget dette men så har manometeret i settet en mindre hurtigkobling.

Hvis du kjenner noen som har tilgang på dreiebenk så er det der løselig. Du trenger ei muffe med forskjellige gjenger i hver ende. Ene enden skal passe på en av gjengene på adaptderen din, den andre skal passe på en av koblingene som følger med i settet. Fittingsen din har standard rørgjenger, det kan man lage med tapp. Hva slags gjenger det er på koblingene aner jeg ikke, men dersom det er vanskelig å finne tapp kan alle stigninger slås i benk.

Komodo skrev 1 minutt siden:

Hvis du kjenner noen som har tilgang på dreiebenk så er det der løselig. Du trenger ei muffe med forskjellige gjenger i hver ende. Ene enden skal passe på en av gjengene på adaptderen din, den andre skal passe på en av koblingene som følger med i settet. Fittingsen din har standard rørgjenger, det kan man lage med tapp. Hva slags gjenger det er på koblingene aner jeg ikke, men dersom det er vanskelig å finne tapp kan alle stigninger slås i benk.

Jeg har ikke lenger egen dreiebenk,  der kunne jeg lage det meste og også slå hvilke gjenger jeg trengte. 

Nå er det historie så jeg får se hva jeg får til 👍😀

Lazyjack skrev 4 minutter siden:

Jeg har ikke lenger egen dreiebenk,  der kunne jeg lage det meste og også slå hvilke gjenger jeg trengte. 

Ok, da skjønner jeg i alle fall at du ser løsningene :smiley:  Men kanskje du kjenner noen som kan hjelpe deg med å lage ei muffe? ikke den helt store jobben... 

Har du sjekket at det ikke lar seg gjøre å bygge sammen noe som funker? Ser for meg f.eks adapteren øverst til høyre, den blanke konen i midten og T stykket for feste som noe som kan funke f.eks? Litt vanskelig å se for seg uten å ha toppen foran seg, men et slikt sett skal jo være rimelig universalt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

image.png.60dcf0c19cb94c95eb1b471bb7e30c4e.png

Se der ja. Da ser vi jo at dette er relativt kurante metriske fingjenger som du kan lage med  tapp. Med litt måling kan du sjekke om du kan bore opp og gjenge opp ei muffe, eller om du må sveise sammen to muffer. Uansett ikke håpløst dette med en liten smule kreativitet.

Det som forvirrer meg mest er at  adapterne til høyre i esken, som jo er ment å skulle brukes i dysehullene, alle har gjenger. På de motorene jeg har vært borti har det ikke vært dyseholdere med gjenger. Dysene har kun vært holdt nede av bolter. 

Jeg kan nok bruke den øverste av de fire adapterne ved å kappe av gjengepartiet og dreie plant kuttkanten men da har jeg jo ødelagt settet som jeg tenker å selge igjen. Jeg er jo også redd for å skade kobberhylsa i topplokket. 

Lazyjack skrev 21 minutter siden:

Snakker akkurat med Vestfold Elektrodiesel som overhale dysene mine. De sa jeg iIKKE måtte dele dysa slik du foreslår da det vil kunne endre åpningstrykket som jo akkurat er justert. 

OK! Jeg gikk ut fra at det var shimsede dyser, ikke justerbare. Da er nok løsningen å lage en adapter som tilsvarer denne hylsa. Eventuelt å få tak i en gammel dyse du kan slakte. Den gang jeg måtte til med dette hadde jeg heldigvis et ekstra sett med dyser, så da var det bare å demontere en av de dårligste og bruke den som adapter. Fikk lånt meg en dysetester også, så da var det lett å få satt alt opp korrekt før montering igjen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...