Jump to content

400TA-310 Peninsular. Sort røyk å max 2800rpm.


Chrhansen

Recommended Posts

Har kjøpt meg et vinterprosjekt som jeg fikk meget billig. Båten er en maxum 2800. Det er en 2001 modell som virker til og være i bra stand, men har litt motorkluss. Motor starter lett, går fint og ruser lett opp når den er frikoblet uten noen form for røyk. Har nå tatt opp båten på henger å har den utenfor huset. Var litt hvite rur på propell å drev, men ikke no voldsomt. 

 

Problemet er at når den begynner å få bra last å båten skal opp i plan, begynner den å ryke mye sort, dette starter ved ca 2300 rpm. Ved ca 2700-2800 rpm ca så vil den ikke mer og nåla danser litt opp å ned i turtall.  

 

Har så langt sjekket turbo på begge sider, og her så det bra ut. Renset ladeluftkjøler og trykktestet, Var noe sot å gammel morro, men ikke noe jeg tror skal være nok til å gi problemer? Fant forøvrig en m10 festebolt som manglet på undersiden av ladeluftkjøleren som resulterer i at det lekker luft rett ut gjennom bolthullet, kan dette være problemet? Vil tro den store turboen skal greie og levere nok luft til å få båten i plan selv om det er et 8-9mm hull? 

 

Har nå begynt demontering av dyser for å trykk teste disse også selv om jeg har liten tro at det er noe med de. De var ny for 2 år siden fikk jeg oppgitt. Skal få tatt en kompresjons test samtidig på motor. Er også inne på tanken om å bare få overhalt dieselpumpen i samme slengen, men skal høre på pris først. Den ble overhalt i 2021 ifølge forrige eier. 

 

Noen som har noe ideer rundt dette? Tenker spesielt angående om det hullet i ladeluftkjøleren kan være synderen ? 

 

Takker for alle innspill 

Link to post
Share on other sites

Chrhansen skrev 5 minutter siden:

Fant forøvrig en m10 festebolt som manglet på undersiden av ladeluftkjøleren som resulterer i at det lekker luft rett ut gjennom bolthullet, kan dette være problemet?

Et M10 hull slipper ut MYE luft, fix dette og ta en ny prøvetur så er du nok et godt stykke nærmere...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dyser burde vel gå et par tusen timer. Pumpen rundt 4000 timer. Hvor mange timer har motoren? Svart røyk er for lite luft relatert til innsprøytet diesel. Som SveinHA, fiks luftlekkasjen først.

Link to post
Share on other sites

Har fått fikset hullet, men får ikke testet før båten skal ut igjen i midten av Mars da problemet kun oppstår under belastning. Motoren har forøvrig kun 246 timer. Har sjekket eksos siden av turbo, så meget bra ut.

Var ute og fiklet litt idag også, fant da ut at veivhusfilteret var ganske tett i gammel olje graps...

 

Greit å få litt innspill på ting som bør sjekkes når jeg først har båten rett utenfor i huset. En del enklere å skru en på havna 😁

Link to post
Share on other sites

En motor som ikke har mer enn 250 timer på telleren er som ny. Nå er ikke disse V8'erne utpregede slitemotorer når det blir tatt ut høye effekter. Bytt olje hver sesong eller 120 timer, det som kommer først.

Link to post
Share on other sites

Tipper du har funnet feilen.

En kamerat har en Audi som plutselig begynte å spy ut kraftig sort røyk under akselerasjon tidligere i høst.
Tilfeldighetene ville det slik att jeg bare dager i forveien hadde fått en røykmaskin i posten.

Diagnosen ble kjapt stilt....steinsprut i intercooler og det hullet var mye mindre enn hullet ditt.
Ny intercooler montert og røyken ga seg

Link to post
Share on other sites

  • 7 months later...

Update: etter mye hodebry fant jeg tilslutt feilen. Luftbobler i dieselen. Sprekk i stigerøret på dieseltanken. Takker for innspill 🤗 går som en drøm nå, cruiser fint på 22 knop ved 2800 rpm

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...