Jump to content

Hvem klarer å gjette pris på børster til Sleipner sp55

mawilu

Recommended Posts

8 hours ago, Thomas_h said:

Hvor gammel er din thruster? 

Minst 11 år gammel, og kjørt ganske hardt før jeg begynte å få litt kontroll på båten. Vanskelig båt, jeg har enda ikke full kontroll, men trusterene mine blir ikke rørt før børstene er byttet og alt av kontaktflater er kontrollert og fungerer tilfredsstillende.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Status på min baugpropell: 

Alt ser blankt å fint ut. Kobberet (hva nå enn den delen heter) ser veldig fin ut, av det jeg klarer å se i hvertfall. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de to stiftene som står inntil hverandre er stor forskjell på lengden. Ca 1 cm. Dette er likt på de 3 jeg kan se. Videre trodde jeg det var kun 4 stk på denne SE80-185 12v, men jeg ser 2x4 altså 8 stk. 

Var en annen tråd som lurte på om det var et sett til babord og en til styrbord?? Se bilde under. Kan det tenkes at jeg kan snu disse? Altså bytte de lange med de korte?

20240629_121056.jpg.0fe45194da868b23edf352f213134f3e.jpg

Nå får jeg ikke av denne hetten pga de har limt fast en batterikasse som gjør at den er i veien. 

20240629_121707.jpg.9011a827a7c441f28c5fae639f7b6c47.jpg

Usikker på om denne kommer i veien for å ta ut hele motoren.

20240629_122013.jpg.53065b97315b1cfb3b9817889f17148c.jpg

Ca 2cm klaring til kassen. Kan sikkert få den ut med brekkjern. 

Siste spørsmål i dette innlegget er at jeg har 0.2v kryp mellom minus leder og avkoblet plusleder til thruster. Er det kryp pga børstestøv?

Jaja, blir litt vask å sette sammen igjen. 

Chiefengineer skrev 23 minutter siden:

Ville nå tatt ut denne motoren og gitt den en skikkelig rengjøring under kontrollerte former i bedre omgivelser

Der er vel planen, men ikke akkurat nå mens vi er på båtferie. 

Har skrudd sammen alt og vasket lugaren 3 ganger. Med det ekstra batteriet ble skyvet noe HELT annet i propellen, så rengjøring eller batteri hadde en effekt. 

Jeg hadde en runde med Sleipner for noen år siden der temaet var galvanisk isolasjon og krypstrømmer. Teknisk måtte krabbe til korset og innrømme at motoren ville lekke strøm så lenge den ikke var gullende ren og fri for kullstøv. Mitt anliggende var montering i båter med 'ledende skrog' og risiko for galvanisk tæring. Følgelig, på Hulda, er batteristrøm mellom baugbatteri og Sleipner alltid slått av når utstyret ikke er i bruk.

På senere modeller har Sleipner kommet opp med 'isolasjonssett' som skal isolere motoren galvanisk fra skroget. Uansett vil det betinge at det er tørt og rent i området.

tobixen skrev 47 minutter siden:

Jeg hadde akkurat samme opplevelse da jeg åpnet min motor. Halvparten av børstene er helt oppbrukt.

Var sikkert din tråd jeg leste om det først. Fant du noen gang ut av grunnen? Kunne du i nøden byttet på de? 

Hulda skrev 39 minutter siden:

Teknisk måtte krabbe til korset og innrømme at motoren ville lekke strøm så lenge den ikke var gullende ren og fri for kullstøv

Når jeg leste melding din kom jeg på at jeg har en automatisk isolasjonsbryter mellom batteri og elmotor. Den var avstengt når jeg målte lekasjen, så da må det være ankervinsjen som lekker strøm. Jeg får koble den inn etter isolasjonsbryteren.

20240629_120359.jpg.5cbcc8ef75ab3b588308ecaa93e67a73.jpg

For å holde dette LITT på tema; pris på 8 børster til SE80 er ca 1800kr. ?

1800 kroner er greit. Jeg har null peiling på sammensetting av materialet i disse børstene. Så i mitt tilfelle ville jeg valgt 'originalen'. Selv om Sleipner verken har produsert børster eller motor. Hulda har stengebryter mellom batteri og Sleipner/ankerwinch. Når bryteren er slått av, er alt foran der dødt.

Den 'blanke kobbergreia' heter commutator, fordeler strømmen til ankeret. Om den er blank og det er litt igjen på børstene, hadde jeg latt motoren blitt et vinterprosjekt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...