tobixen Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 8 hours ago, Thomas_h said: Hvor gammel er din thruster? Minst 11 år gammel, og kjørt ganske hardt før jeg begynte å få litt kontroll på båten. Vanskelig båt, jeg har enda ikke full kontroll, men trusterene mine blir ikke rørt før børstene er byttet og alt av kontaktflater er kontrollert og fungerer tilfredsstillende. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Det hender når jeg kjøper dingser med elmotor at det følger med et sett ekstrabørster. De går i en samlekasse for reservedeler. Kanskje en ide å sørge for å få med reservebørster nese gang det ikke automatisk følger med . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2024 Tror aldri jeg har greid å slite ut børster på vanlig elektroverktøy. Alt annet enn børstene ryker først. Børstene på Sleipner har holdt bra. Neppe mer enn halvslitte. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Status på min baugpropell: Alt ser blankt å fint ut. Kobberet (hva nå enn den delen heter) ser veldig fin ut, av det jeg klarer å se i hvertfall. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de to stiftene som står inntil hverandre er stor forskjell på lengden. Ca 1 cm. Dette er likt på de 3 jeg kan se. Videre trodde jeg det var kun 4 stk på denne SE80-185 12v, men jeg ser 2x4 altså 8 stk. Var en annen tråd som lurte på om det var et sett til babord og en til styrbord?? Se bilde under. Kan det tenkes at jeg kan snu disse? Altså bytte de lange med de korte? Nå får jeg ikke av denne hetten pga de har limt fast en batterikasse som gjør at den er i veien. Usikker på om denne kommer i veien for å ta ut hele motoren. Ca 2cm klaring til kassen. Kan sikkert få den ut med brekkjern. Siste spørsmål i dette innlegget er at jeg har 0.2v kryp mellom minus leder og avkoblet plusleder til thruster. Er det kryp pga børstestøv? Jaja, blir litt vask å sette sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Ville nå tatt ut denne motoren og gitt den en skikkelig rengjøring under kontrollerte former i bedre omgivelser. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Chiefengineer skrev 23 minutter siden: Ville nå tatt ut denne motoren og gitt den en skikkelig rengjøring under kontrollerte former i bedre omgivelser Der er vel planen, men ikke akkurat nå mens vi er på båtferie. Har skrudd sammen alt og vasket lugaren 3 ganger. Med det ekstra batteriet ble skyvet noe HELT annet i propellen, så rengjøring eller batteri hadde en effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 29.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2024 Fant reservedel børster på sleipner, så det er 8 stk. Men jeg fortsatt ingen forklaring på hvorfor 4 av de er noe brukt mens 4 er "ny". Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Jeg hadde akkurat samme opplevelse da jeg åpnet min motor. Halvparten av børstene er helt oppbrukt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 Jeg hadde en runde med Sleipner for noen år siden der temaet var galvanisk isolasjon og krypstrømmer. Teknisk måtte krabbe til korset og innrømme at motoren ville lekke strøm så lenge den ikke var gullende ren og fri for kullstøv. Mitt anliggende var montering i båter med 'ledende skrog' og risiko for galvanisk tæring. Følgelig, på Hulda, er batteristrøm mellom baugbatteri og Sleipner alltid slått av når utstyret ikke er i bruk. På senere modeller har Sleipner kommet opp med 'isolasjonssett' som skal isolere motoren galvanisk fra skroget. Uansett vil det betinge at det er tørt og rent i området. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 tobixen skrev 47 minutter siden: Jeg hadde akkurat samme opplevelse da jeg åpnet min motor. Halvparten av børstene er helt oppbrukt. Var sikkert din tråd jeg leste om det først. Fant du noen gang ut av grunnen? Kunne du i nøden byttet på de? Hulda skrev 39 minutter siden: Teknisk måtte krabbe til korset og innrømme at motoren ville lekke strøm så lenge den ikke var gullende ren og fri for kullstøv Når jeg leste melding din kom jeg på at jeg har en automatisk isolasjonsbryter mellom batteri og elmotor. Den var avstengt når jeg målte lekasjen, så da må det være ankervinsjen som lekker strøm. Jeg får koble den inn etter isolasjonsbryteren. For å holde dette LITT på tema; pris på 8 børster til SE80 er ca 1800kr. ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 3 hours ago, Thomas_h said: Fant du noen gang ut av grunnen? Kunne du i nøden byttet på de? Nei, og kanskje, jeg vurderte det, men lot det ligge. Jeg skal få bestilt opp nye neste gang jeg er i Norge. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2024 1800 kroner er greit. Jeg har null peiling på sammensetting av materialet i disse børstene. Så i mitt tilfelle ville jeg valgt 'originalen'. Selv om Sleipner verken har produsert børster eller motor. Hulda har stengebryter mellom batteri og Sleipner/ankerwinch. Når bryteren er slått av, er alt foran der dødt. Den 'blanke kobbergreia' heter commutator, fordeler strømmen til ankeret. Om den er blank og det er litt igjen på børstene, hadde jeg latt motoren blitt et vinterprosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.