Jump to content

Wesling 17 ht med 90 hk yamaha 2t, instrumentproblem og feil propell?


ingenam

Recommended Posts

Har kjøpt en wesling 17 med 90 hk Yamaha mod ca 2000

Har kjøpt tach instrumenter men får ingen fornuftige verdier. ( toppturtall 8200 og trimmen står konstant på max) noen som har kunnskap om hvordan dette evt kan kalibreres?
Får bare 33 knop, noe som etter min vurdering er altfor lite. Står en 13,3x20 stålpropell på den.

er det noen som kjenner til optimalt propellvalg til denne ekvipasjen og hva farten da bør være?

Link to post
Share on other sites

ingenam skrev On 9.10.2023 at 22.02:

Har kjøpt tach instrumenter men får ingen fornuftige verdier.  noen som har kunnskap om hvordan dette evt kan kalibreres?

 

Bak på turteller er det ofte en bryter som skal instilles i henhold til antall poler på stator. Din motor har vel 12 poler. Sjekk motor spec og instrument spec. Ofte pos 5 på 12 pol.

 

Du kan måle turtall med multimeter, dersom det har hz funksjon. Coil får en puls pr omdr på 2 takt. 100 hz gir da 100hz x 60 sek= 6000 rpm.

 

Grønn signal ledn til tach, lading, kan også måles med hz.  12 poler gir 6 polpar. 100 hz er da 100hzx60sek/6polpar= 1000 omdr.

 

 

Link to post
Share on other sites

ingenam skrev for 12 timer siden:

Har kjøpt tach instrumenter men får ingen fornuftige verdier. ( toppturtall 8200

 

yamaha instrument?   
Høres ut som at det står på 6 pol , og som sagt i forrige post, må settes til 12 på 90hk. 

Turtall 4100 kan nok stemme bra ift propellstigning og fart.   

Har 80hk på min wesling, men den er fra 89, og ikke supersprek, bestenotering jeg har hatt på GPS er 37 med 17" alu.  Nå fortida kan man nok lett trekke fra etpar knop der...  

En ting som stjeler fart hos meg er at den forrige hengeren jeg hadde ga dårlig støtte for båten, så den er litt konkav i bunn (det ser man lett om man står bak hekken og sikter framover langs steglistene, samt at rullene skrapte opp steglistene ved opptak/utsett.   

Skal være fullt mulig å dra en 20" stål på denne ekvipasjen men da må ting være skikkelig på stell mtp oppsett og tilstand.  Hvordan er feks monteringshøyde på motor?    Ligger den helt nedpå så vil du sannsynligvis få mer fart med en std 19" alu propell       

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Selveste Greven skrev On 10.10.2023 at 9.41:

 

Bak på turteller er det ofte en bryter som skal instilles i henhold til antall poler på stator. Din motor har vel 12 poler. Sjekk motor spec og instrument spec. Ofte pos 5 på 12 pol.

 

Du kan måle turtall med multimeter, dersom det har hz funksjon. Coil får en puls pr omdr på 2 takt. 100 hz gir da 100hz x 60 sek= 6000 rpm.

 

Grønn signal ledn til tach, lading, kan også måles med hz.  12 poler gir 6 polpar. 100 hz er da 100hzx60sek/6polpar= 1000 omdr.

 

 

Har kjøpt brukte digitale yamaha instrumenter som jeg har fått montert så jeg kjenner ikke detaljer men forstår deg dithen at det skal være en bryter bak som kan settes til 12 poler?

Redigert av ingenam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 10.10.2023 at 10.43:

 

yamaha instrument?   
Høres ut som at det står på 6 pol , og som sagt i forrige post, må settes til 12 på 90hk. 

Turtall 4100 kan nok stemme bra ift propellstigning og fart.   

Har 80hk på min wesling, men den er fra 89, og ikke supersprek, bestenotering jeg har hatt på GPS er 37 med 17" alu.  Nå fortida kan man nok lett trekke fra etpar knop der...  

En ting som stjeler fart hos meg er at den forrige hengeren jeg hadde ga dårlig støtte for båten, så den er litt konkav i bunn (det ser man lett om man står bak hekken og sikter framover langs steglistene, samt at rullene skrapte opp steglistene ved opptak/utsett.   

Skal være fullt mulig å dra en 20" stål på denne ekvipasjen men da må ting være skikkelig på stell mtp oppsett og tilstand.  Hvordan er feks monteringshøyde på motor?    Ligger den helt nedpå så vil du sannsynligvis få mer fart med en std 19" alu propell       

Forstår deg slik at jeg da bør prøve en mindre propell for å få turtallet opp mot ca 5500 o/min når jeg evt får turtelleren til å vise riktig verdi?

Link to post
Share on other sites

ingenam skrev On 11.10.2023 at 21.25:

Forstår deg slik at jeg da bør prøve en mindre propell for å få turtallet opp mot ca 5500 o/min når jeg evt får turtelleren til å vise riktig verdi?

 

Ja, du må nok ned etpar hakk i størrelse.    Propellvalg kommer jo også mye an på tiltenkt bruk.  Dvs turbruk / vannsport - eller skal man jage toppfart. 
Tror først jeg ville prøvd med 17" til allround bruk - er diverse tommelfingerregler, feks 2-300 omdreininger pr tomme man går opp eller ned, men disse stemmer ofte ikke så godt dersom turtallet er veldig feil 

 

Denne saken er veldig kjekk for å regne turtall / fart / slipp 
https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ingenam skrev Just now:

 

04C46DEA-6377-46E8-B12F-3B03A1A428B4.jpeg

Her er bilde av instrumentene. Forstår da at det skal være noen brytere på baksiden som det kan endres posisjon på?

Vet du også hva den første på bildet du sendte skal stå til? 2 eller 3 lead?

Trimvinkelindikatoren viser også max uansett hvordan jeg tilter motoren, er det noen "triks" her også?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...