Jump to content

Nesten ulykke med minerydder i Vatlestraumen


-morten-

Recommended Posts

Kolliderte nesten med militærfartøy: - Følte vi var sekunder fra døden (tv2.no)

 

Vanskelig å si og har lite forutsettning for å utale meg, men virker ulogisk å tørne babord når man møter at annet fartøy. Vet heller ikke hastighet og kurs til KNM Måløy.

Uheldig situasjon, selv om Måløy helt sikkert så skjergårdsjeepen godt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dette tyder vel på at Bøe ikke har holdt seg på sin styrbord side av leden, men har "kuttet svingen" i Vatlestraumen. Han burde nok vurdere å ta båtførerprøven og et kurs i nattseilas. Det er viktig å se etter "røde og grønne lamper" når man er på sjøen om natten. Å følge med på AIS er heller ikke så dumt.  Man kan nok ikke forvente at større fartøy kommer med "flomlys" på. Det var jo nettopp et av ankepunktene ved Helge Ingstad ulykken.

 

Det står at minesveiperen holdt 15 knop. Det stemmer eksakt med Marinetraffic plottet. KNM Måløy kunne nok også holdt bedre styrbord, men det er nok plass for en møtende båt:, 

 

 

image.png.0ae15906a0350c9541184142a359091d.pngimage.png.9fa42ab3031070dce8f14ad75fc14fed.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Det står i artikkelen. De holdt 15Knop midfjords med full lanterneføring, og og så sjærgårdsjeepen komme på kollisjonskurs.De viket til styrbord, men måtte brått styre babord, da skjærgårdsjeepen styrte babord rett forut for dem. Skjærgårdsjeepen holdt 25 knop, og fant det mest naturlig å svinge babord. Vet ikke om jeg hadde gått til avisen med dette....25 knop i mørke i et smalt sund med mye nyttetrafikk, og ingen kontroll på hva som kom i mot. Han mener det var naturlig å holde 25 knop, og at det var mye lys i området som gjorde det vanskelig å se lanternene på minesveiperen. Vel,vel. Personlig hadde jeg gått ned på farten og holdt min side i leien. Har selv gått i området i mørke, og det er vanskelig å få oversikt bare på visuell navigasjon, jeg går ned på fart og bruker radar.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, Amfea said:

Det står i artikkelen. De holdt 15Knop midfjords med full lanterneføring, og og så sjærgårdsjeepen komme på kollisjonskurs.De viket til styrbord, men måtte brått styre babord, da skjærgårdsjeepen styrte babord rett forut for dem. Skjærgårdsjeepen holdt 25 knop, og fant det mest naturlig å svinge babord. Vet ikke om jeg hadde gått til avisen med dette....25 knop i mørke i et smalt sund med mye nyttetrafikk, og ingen kontroll på hva som kom i mot. Han mener det var naturlig å holde 25 knop, og at det var mye lys i området som gjorde det vanskelig å se lanternene på minesveiperen. Vel,vel. Personlig hadde jeg gått ned på farten og holdt min side i leien. Har selv gått i området i mørke, og det er vanskelig å få oversikt bare på visuell navigasjon, jeg går ned på fart og bruker radar.

Om man er usikker er det ihvertfall naturlig å slakke ned!  Har seilt der mange ganger med MTB og vet at ved nattseilas vil du ha så lite lysforurensing som mulig!  Lanternene på forsvarets skip er innenfor spec, så tviler på at dem var dårlig synlig, men at blinkene er sterkere kan nok stemme

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vedkommende er uegnet til å dra på sjøen før han får en kraftig kunnskapsoppfriskning. 
 

At vedkommende går til mediene med saken og tror han har en sak viser at han ikke bare har manglende kunnskap, men at kunnskapen er totalt fraværende. 
 

Burde vært ilagt forbud mot å kjøre båt inntil han består båtførerprøven. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 47 minutter siden:

At vedkommende går til mediene med saken og tror han har en sak viser at han ikke bare har manglende kunnskap, men at kunnskapen er totalt fraværende. 

Begge parter virker enige om de faktiske forhold. Hadde jeg kommet i skjærgårdsjeepen ville jeg gitt plass i god tid og ikke utfordret "Goliat" men Vatlestraumen er jo delvis uoversiktlig så de kan ha hatt kort tid å reagere så ikke helt enkelt å si fra skjulestedet mitt bak PC-skjermen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

«Det var veldig mørkt, så vi prøvde å være oppmerksomme på skjær foran oss. Plutselig ser vi en båt komme rett mot oss, bare 50-100 meter unna, sier Raa.»

 

Når det er veldig mørkt, masse forvirrende lys, og potensielle skjær foran pleier jeg også gå i 25 knop🙄.
 

Nei, her var det mest flaks at det gikk så godt som det gikk! Det nytter ikke hvile seg på 50 års erfaring på sjøen om man ikke følger med og avpasser farten etter forholdene. 

Link to post
Share on other sites

Vil nesten påstå at TV2 her bryter med 3.9 i Vær Varsom Plakaten.

Om jeg hadde 50 års erfaring fra sjøen hadde jeg aldri oppsøkt media etter en slik hendelse, hvertfall ikke kritisert motparten.

Ligge i 25 knop i mørke, åpenbart uten radar og AIS som hjelpemiddel, med masse lysforurensning i en forholdsvis traffikert led :lipseal::pray:

Link to post
Share on other sites

Geir Kallevik skrev for 10 timer siden:

Vil nesten påstå at TV2 her bryter med 3.9 i Vær Varsom Plakaten.

Om jeg hadde 50 års erfaring fra sjøen hadde jeg aldri oppsøkt media etter en slik hendelse, hvertfall ikke kritisert motparten.

Tenkte det samme. Slike folk må beskyttes mot seg selv. Det at medier utnytter slike til egen vinning er kvalmt. Hadde det ikke vært for Helge Ingstad, tror jeg ikke de hadde publisert denne hendelsen, makan til "ikke sak" skal man lete lenge etter...:crazy:

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, PolarOslo said:

Når de krever at skipet burde gått med flombelysning sier det sitt. Her burde Tv2 vært smartere.

Ja merkelig! det er lett å få sympati med de i liten båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 15 timer siden:

Hadde det ikke vært for Helge Ingstad, tror jeg ikke de hadde publisert denne hendelsen


det ironiske her er jo at det er de som står fram i artikkelen som sto for "Ingstad manøveren" ... :diving:  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev On 10.10.2023 at 11.09:

Begge parter virker enige om de faktiske forhold. Hadde jeg kommet i skjærgårdsjeepen ville jeg gitt plass i god tid og ikke utfordret "Goliat" men Vatlestraumen er jo delvis uoversiktlig så de kan ha hatt kort tid å reagere så ikke helt enkelt å si fra skjulestedet mitt bak PC-skjermen...

Alle mine båter har hatt en innretning for å justere farten. Mener å huske at dette ikke var tilleggsutstyr. Antar derfor at disse også hadde mulighet til å gå tregere enn 25 knop. Lavere fart gir mer tid.
 

Såpass kan jeg trygt slå fast «fra skjulestedet bak PC-skjermen»

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er mange her som er svært kritiske til de i skjærgårdsjeepen og TV2 som velge å lage denne artikkelen. 

 

Jeg vil minne på at ingen av oss var der, det at det var mørkt, trafikkert, smalt og veldig uoversiktlig gjør det ikke automatisk uansvarlig å suse rett frem i 25 knop, mens en hyper fokuserer på mulige staker rett frem. 

 

Når det kommer til TV2 rolle i dette. La oss sette oss i skoene til journalisten her. Han luktet starten på en rekke artikler og kritiske debatter om egnetheten til mannskapene i marinen. Kanskje hadde journalisten fått los på skup-prisen 2023 for å ha bidratt til å legge ned marinen, og på den måten trygget det norske båtfolket... 

 

(PS: Dette var et forsøk på humor!)

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 4 timer siden:

Jeg ser det er mange her som er svært kritiske til de i skjærgårdsjeepen og TV2 som velge å lage denne artikkelen. 

 

Jeg vil minne på at ingen av oss var der, det at det var mørkt, trafikkert, smalt og veldig uoversiktlig gjør det ikke automatisk uansvarlig å suse rett frem i 25 knop, mens en hyper fokuserer på mulige staker rett frem. 

Hvis man mener det under gitte forhold er forsvarlig å holde 25 knop så bør det også være en forutsetning at det er forsvarlig at andre på kryssende kurs samtidig holder 25 knop, da man ikke kan være sikker på å være eneste båt utpå.

 

Nå hildt denvandre båten "bare" 15 knop så alle får litt bedre tid på seg. Også var den andre båten diger så den er lettere å oppdage enn en liten båt. Den andre hadde også lanternene i orden og viket unna (mens den lille svingte etter). Og likevel så ble det altså en nesten-kollisjon. Det beviser vel ganske greit at 25 knop er altfor fort når sikten var slik den var i mørket.

 

Jeg holdt selv ca 25 knop senest søndag kveld, men det var før det ble mørkt. Etter mørket er kommet ville jeg ikke synes det hadde vært forsvarlig.

 

Så kan man vel også tenke over en annen faktor som vel ikke er nevnt i saken. Hvem skal vike for hvem av stort nyttefartøy og liten fritidsbåt? Det skulle jo bli enda en faktor som tilsier at det er den lille båten som gjorde feil.

 

Egentlig synes jeg man burde hatt med i vikepliktreglene at om en holder mye større fart enn den andre (feks dobbelt så høy fart) så er det den raske som har vikeplikt. Ofte er det slik at jeg holder feks 4 knop mens det kommer en annen båt i 30 knop fra styrbord, som jeg da har vikeplikt for. Det er god plass og den raske kommer stadig nærmere og en kursendring fra den raske på kanskje 3 grader (mindre enn en bølgevingling) avgjør om den passerer foran eller bak meg. Jeg kan gi full gass og komme opp i 5 knop, eller jeg kan ta full revers så jeg om noen sekunder stopper og begynner å sige bakover (med dårligere styring), eller jeg kan endre kursen litt med fullt rattutslag og på den måten utgjøre en liten forskjell I hvor jeg er når den raske kommer, noe som like gjerne kan bidra til å forvirre den raske som hadde tenkt å passere foran/bak meg, men som da kanskje kolliderer isteden (også er det jo noe med at man skal holde stødig kurs). Det blir jo ganske håpløst å skulle komme seg unna slike raske båter med en saktegående båt og da er det jo litt håpløst at man med toppfart 5 knop skal være pliktig å komme seg unna noe som jolder 30 knop og kommer i retning hudoverflaten. Så er det jo mulig å sette kursen rett vekk fra denne så den blir innhenting fartøy med vikeplikt, men det blir jo forvirrende og man kan ikke komme seg vekk fra dennes kurs. Eller man kan snu 180 grader så man får den raske inn fra babord og den raske får vikeplikt. Men det blir jo litt håpløst med en slikt slalåm hvor man skal vise rundt foran baugen på den raske istedenfor å forsøke å komme seg vekk fra dennes kurs.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 1 time siden:

Hvis man mener det under gitte forhold er forsvarlig å holde 25 knop så bør det også være en forutsetning at det er forsvarlig at andre på kryssende kurs samtidig holder 25 knop, da man ikke kan være sikker på å være eneste båt utpå.

Rutegående hurtigbåter holder over 30 knop gjennom Vatlestraumen, også i mørke. Men jeg vil si at det krever minst to navigatører, hvor den ene holder visuell utkikk og den andre har fokus på instrumentene. 

 

I dette tilfellet var det forøvrig snakk om to fartøy som gikk samme led i motsatt retning. Så de burde ikke hatt kryssende spor i det hele tatt. 

 

Sjøveisreglene  paragraf 17 dekker forøvrig bra det du skriver om fartøy med forskjellig hastighet. Og det med å ikke forandre kurs til babord.

 

Det mest fornuftige for et svært langsomtgående vikepliktig fartøy i møte med et hurtig, er gjerne å svinge noen grader styrbord for å vise sin intensjon.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 10.10.2023 at 10.15:

Vedkommende er uegnet til å dra på sjøen før han får en kraftig kunnskapsoppfriskning. 
 

At vedkommende går til mediene med saken og tror han har en sak viser at han ikke bare har manglende kunnskap, men at kunnskapen er totalt fraværende. 
 

Burde vært ilagt forbud mot å kjøre båt inntil han består båtførerprøven. 

 

Født før 1980, da er man født men båtvett og sjøveisreglene ferdig lagra i hodet :headbang:

 

Ja til båtførerprøven uansett alder!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

 

Født før 1980, da er man født men båtvett og sjøveisreglene ferdig lagra i hodet :headbang:

 

Ja til båtførerprøven uansett alder!

Amen. Å få fjernet eller utdannet båtførere som dette er avgjørende for at sjøen ikke skal bli like gjennomregulert som veitrafikken. 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Eika said:

 

Født før 1980, da er man født men båtvett og sjøveisreglene ferdig lagra i hodet :headbang:

 

Ja til båtførerprøven uansett alder!

Enig! selv er jeg jo født på det glade 70 tallet, men allerede som 11-12åring begyndte jeg å studere båtbøker. bøker til båtførerprøven og bøker med quiz og tester. Synes det var morsomt å jobbe i kart, ta ut ruter og kurser.  Da jeg var i Marinen kopierte jeg pensumet i læreboka til Kystskipper eksamen. og leste grundig alt som hadde med navigasjon. Har jo også hatt mange timer som rormann og utkikk på MTB, så vil si jeg kan litt om navigasjon i mørket og navigasjon generelt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...