Jump to content

FART OG PROPELL


torbi

Recommended Posts

Hei, eg er ny i forumet og først vil eg si godjul til dere alle i forumet :yesnod: eg har kjøpt en saga 27 ac med 49 hk perkins no i høst, og hun går 7,5-8 knop på fult og ca 3100 omdr...

er den riktig fart??? eg vet ikke hvilken propell eg har siden hun ligger i sjøen no :smiley: håper noen kan svare :santcheers:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet :cheers:

 

Du kan jo se om du finner noe her

 

Ellers er kansje Lars H som muligens kan svare, han er mannen bak siden linken viser til.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei! Velkommen på sidene og God Jul til deg også, torbi!

7-8 knop er nok trivselsfarten for Saga 27 med den motoren. I vår Saga 27 står det en TAMD 31 på ca 130 HK, og vi har en ganske stor fast flaps montert. Da kan vi komme opp i 15 + knop, men båten er da noe ustabil og vil til å plane på kjølen. Vi marsjer som regel på 8-9 knop. Ser ut som om du har riktig propell til Perkinsen din. Og forbruket av diesel er vel ganske rimelig også?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Til jans, hæh 130 hk på denne skuta din??? :eek: har alltid visst at den tåler motor opptil 70-80 hk.. :smiley: eg vet ikke hvor mye min bruker dieselen men regner med billig, har kjøpt båten sist høst oktober, så eg har ikke tatt en skikkelig tur enda :wink: hvis du mener 7,5-8 knop er normalt så er det greit....

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Er altså ikke helt sikker på HK-ene, men det er en TAMD31 i hvertfall. Den var installert da vi fikk båten. Kjelleren er rimelig full av motor ja--- . Cruiser mest på halv gass, ca 8-9 knop på 2600 omdr. Som du vil finne ut har 27-en et ganske spesielt undervannsskrog, minner mye om halvplanerskrog med flatt akterskrog. I tillegg har vi som nevnt i forrige innlegg den store flapsen.

Dermed takler den noe større fart enn et vanlig snekkeskrog.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Båten er trolig 81 og motor 96/99 mod. Vi er godt fornøyd med fartøyet nå etter 2 1/2 år. Ingen problemer så langt! Den har fått endel ekstrautstyr etterhvert, er særlig glad for kartplotter og autopilot. Gygra vil gire en god del på aktersjø og da er autopiloten god å ha. Ekkolodd/sonar, radar, VHF og ny Ebersp. kom også inn siste året. Redningsflåte og fjernstyrt søkelys på hardtoppen. Håper du blir fornøyd med båten, vi synes den er solid og trygg.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

på min saga 27, er det kjøleskap, kokeapp(rødsprit), 2 varmeapp en på diesel og en på kjølvann fra motoren, gps og autopilot, men kunne tenke meg kartplotter til våren hvis eg få råd til :smiley: ellers så har den lyskaste på hardtopp og ny kalesje, eg må skifte lanterne mast til mast som kan vippe opp og ned pga kjøre gjennom lav bro, noe som er ulempe :headbang:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Som du vil finne ut har 27-en et ganske spesielt undervannsskrog, minner mye om halvplanerskrog med flatt akterskrog.

mvh

JanS

Hmmm, det er første gangen jeg har hørt denne påstanden... Jeg som trodde av Saga 27 var protoypen på deplasementskroget... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten" Fortsatt Gledelig Jul.

Vet ikke hva en skal betegne denne skrogformen som, annet enn ganske lik halvplaner? Merk at skrogsidene brekker nesten rett innover og går bortimot flatt inn mot kjølen. Bildet er fra danske Sagaklubben.

mvg

Jan S

 

Æhhh- å legge inn bilder krever mye tålmodighet, mer enn jeg har i øyeblikket.....

 

 

 

:confused:

Redigert av JanS/ m/y Gygra (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...