Jump to content

Yanmar 6lp lekker kjølevæske rett fra kjølevanntank?


jonasnm

Recommended Posts

Har en Yanmar 6lp hvor all kjølevæska har rent ut i dørken.

 

Fyller på og det renner ut igjen, og kjennes ut som det renner ut rett gjennom bunnen en plass på tanken der man fyller på.

 

Har ikke fått sjekket så veldig nøye og fikk ikke tatt noen bra bilder, men har noen andre vært borti dette før?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sjekk her på dokumentarkivet her på forumet:


Her finner du service manualen til 6Lp, den forklarer hvordan du demonterer og remonterer de forskjellige delene på motoren :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ja virker litt merkelig. Var ikke tydelig info i servicemanualen heller, bare "skru løs og fjern tanken...". Har konkludert med at det letteste er å fjerne dynamoen og dra den ut den veien og la peilerøret være da det er mye vanskeligere å komme til på undersiden. Regner med det blir oljegris om man fjerner det også. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter mye om og men fikk jeg lirka ut kjøleren/varmeveksleren. Jeg endte opp med å skru løs dynamoen og alle festene til oljepeilerøret. Jeg måtte i tillegg klippe i stykker v bandene som holdt kjøleren på plass da de var helt umulig å få helt av. Har bestilt to nye til den nette sum av 123 per stk. Ikke så værst til å være original Yanmar. For å få løs kjølevannslangene tok jeg et skrujern smurt inn med propellakselfett kjøpt på biltema og pressa inn og rundt. Da gikk de ganske greit av. Rikka seg ikke en millimeter før dette.. vet ikke om det var dumt men det funka. 

 

Ganske knotete opplegg, men har lært mye og det er store tunge deler, så ikke så lett å ødelegge noe. 

 

Legger ved et par bilder av strabasene. 

 

PXL_20231203_170759117.jpg

PXL_20231203_170334780.jpg

PXL_20231203_170336837.jpg

PXL_20231202_145940075.jpg

PXL_20231202_143812277.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...