Jump to content

Tvedestradsregattaen 1967 (?)


MajorAndy

Recommended Posts

Tak tak - formatet er såkaldt "dobbelt 8" som var en 16mm film med perforering i begge sider. Men kun den ene halvdel af filmen blev eksponeret. Når den rulle var færdig, så vendte man filmen om og eksponerede den anden halvdel. Efter fremkaldelse blev filmen skåret over på langs, så man fik et 8mm format med perforering i kun den ene side. 

 

Jeg faldt over dette på Tvedestrands Motorbådsforenings hjemmeside. Det tyder på at året var 1968, hvor svensken Ulf Boghamar vandt med "Mirage 4". Det må være ham, der kommer ind først på filmen. Tvedestrand-Hirsthals retur på 4 timer 38 min. Imponerende selv den dag idag!

 

 

fra hjemmesiden:  Tvedestrand Motorbåtforening - TMF : Historie (tvmf.no)

 

 

Historien om Skagerak Across

Gjengen i TMF, med brødrene Tallaksen i spissen, følte nok at Offshore regatta lå deres hjerte nærmest. Det var en frisk gjeng i TMF, som ikke gikk av veien for et krafttak. Gode kontakter innen det maritime miljø gjorde det mulig å tenke på å realisere fantastisk drøm, “Et race over til Danmark og tilbake”.

I 67 skulle den realiseres for første gang, og det var påmeldt i overkant av 10 båter til denne styrkeprøven. Det ble imidlertid bare syv som startet. Det var lagt inn 1 times obligatorisk stopp for tanking og hvile i Hirtshals, som var vendepunkt. Først til Hirtshals kom Willy Løchen etter 3 timer og 3 kvarters kjøring, og ble mottatt som en helt. Ordfører, presse og radio ville ikke gi slipp på ham, og i tillegg kjørte han en oppvisningstur for pressen ut og inn av havnen. Tre timer gikk det før han kom seg avgårde igjen . "Jeg kunne jo ikke være uhøflig" uttalte Løchen etterpå.

At annenfører i båten, Tore Gisle Johannessen var skadet og ikke kunne starte på tilbaketuren hindret ikke Willy Løchen, ei heller at kompasset var knust. Willy Løchen kom på tross av dette først tilbake til Tvedestrand, bare for å bli disket. Den første vinneren av Skagerak Across ble således Gösta Bergmann fra Sverige med 7 timer, 9 min. og 11 sekunder. Ombord hadde han den norske navigatøren Ole Edvard Pedersen fra Tvedestrand.

Regattaen 68 vokser

Ulf Boghamar, Sverige setter ny rekord Skagerak Across . Han slår den gamle rekorden med over 2,5 time, og krysser frem og tilbake over Skagerak på bare 4 timer 38,10 min i sin smekre aluminiumsbåt "Mirage 4" med en 500 hk V-8 inboard og strak aksel. Annenplass gikk til dansken Preben Hald foran Jens Werenskiold. 12 båter stilte til start.

Willy Løchen med sin 21' Smuggler med Mercury 125 var igjen raskest, men ender opp med skadd annenfører ved ankomst Danmark, som blir fraktet til sykehus. En frivillig danske, Volmer Jensen, stiller opp som annenfører for returen. Det gikk ham ikke stort bedre, så båre stod klar ved ankomst Tvedestrand. (Det var ikke siste gangen Volmer Jensen kom til Norge som offshore kjører, men da med egen båt.)

Den minste båten som startet var en 14' med 2 x 40 hk motorer. Det var Svein Baalerud og Tore P. Foss. De endte på 6. plass over 2 timer etter vinneren med 6 timer og 51 minutter som anvendt tid.

 

Link to post
Share on other sites

Lidt mere bådhistorie:

 

Dette er fra 68-regattaen. Det bekræfter Tvedestrands Motorbåtsforening, som jeg har sendt snutten til. 
 

Vinderen dette år (screenshot) var Ulf Boghammar fra Sverige. Boghammar-værftet på Lidingö var kendt for deres Bog-båtar men lavede også Racing både. 
 

Den kompetence blev udnyttet til at lave hurtiggående patruljebåde til millitær og politi. Adskillige af disse blev solgt til Iran i 80-erne, der dygtigt udnyttede dem til angreb i den Persiske Golf. 
 

Begrebet en “Boghammar” er nu blevet synonymt med hurtiggående patruljebåde (på samme måde som Jacuzzi er gået fra et varemærke til et generisk begreb). 

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Taregh-class_speedboat

 

 

IMG_8328.png.3d6a71286b0f3f334e44e575370b69d4.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...