Jump to content

Urinsten - hva er det egentlig?

tobixen

Recommended Posts

En runde med toalettvedlikehold er nylig gjennomført ... gruff, jeg gruer meg allerede til neste runde ... men jeg er nå igjen den lykkelige eier av et toalett som fungerer (greide å ødelegge impelleren mens jeg demonterte sjiten, så det ble en god del dager uten toalett mens jeg ventet på reservedeler ... det var ikke helt behagelig, særlig ikke da magen min plutselig bestemte seg for at ting skulle raskt ut).

Alle som ivrig følger med på trådene her på Båtplassen vet at dersom man blander urin med saltvann og lar det stå på tanker eller i rør, så dannes det et nesten stenhardt belegg på innsiden av disse rørene og tankene (mon tro hvor mange kilogram av dette jeg bærer med meg i septiktanken ... jeez ...)  På Båtplassen kaller vi dette belegget "urinsten".

Dersom man gjør et kjapt google-søk, så finner man derimot ut at urinsten er et helseproblem som særlig angår hund og sau.  Eneste relevante jeg kjapt fikk øye på var https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/vakuumtoaletter/tillbehor-jets/standard-systemet/jets-underhall-tillbehor/allt-om-urinsten.html - men der er det bare produktsalg.

Det er haugevis av tråder her om hvordan man kan fjerne urinsten (la ting stå med 36% eddik i ett døgn, deretter mekanisk rengjøring, plumbo, skrujern og hammer ... men ikke alt av toalettsystemer som tåler slik behandling), men jeg kan ikke huske å ha sett noen innlegg som addresserer dette: hva er egentlig urinsten?  Kjemisk formel?  Engelsk navn?  Noe annet man kan google på enn "urinsten"?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 3 timer siden:

På det manuelle pumpetoalettet har jeg hatt masse problemer etter å ha utsatt det for eddik

Det forstår jeg. En av de fordelene som blir fremhevet pumpedassen, er at de bruker så lite vann. Så da kan man velge, mer vann og null urinstein, eller omvendt. Når jeg tømmer et par korker eddiksyre i dassen, pumper jeg gjennom nok sjøvann til jeg er sikker på at volumet fra dassen og slangen til septiktanken kun inneholder rent sjøvann. Hvis ikke ber man om problemer. Her ser du septiktanken til Hulda innvendig etter 16 års bruk.

Hulda skrev 8 minutter siden:

Når jeg tømmer et par korker eddiksyre i dassen, pumper jeg gjennom nok sjøvann til jeg er sikker på at volumet fra dassen og slangen til septiktanken kun inneholder rent sjøvann.

Det er en god oppskrift, men når man som vi gjerne gjør, ligger en uke og gjerne mer i en gjestehavn med en septiktank på under 50 liter? Da er det kun å få dritten/urinen bort fra skålen som gjelder. Heldigvis har gjestehavnene toaletter som kan brukes.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Urinstein er vel en forbindelse som oppstår mellom kalsiumkarbonat som er løst i vannet (ikke bare i sjøvann) og urin. Det oppstår så en bakteriologisk aktivitet i denne kalk forbindelsen som fører til en svært høy Ph. 

Dette fører til at det dannes et svært hardt mineral.

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Det er en god oppskrift, men når man som vi gjerne gjør, ligger en uke og gjerne mer i en gjestehavn med en septiktank på under 50 liter? Da er det kun å få dritten/urinen bort fra skålen som gjelder. Heldigvis har gjestehavnene toaletter som kan brukes.

Da gjør man et kvalifisert valg.

Nei, kalsiumkarbonat er en av "byggeklossene", som det er for dannelsen av skall på krabber og skjell for eksempel. Så det er kalsiumkarbonat + urin som er starten på urinstein. Bakterier bryter ned urea, som finnes i urinen. Den prosessen sørger for den høye PHen,

Til sammen blir dette et hardt mineral som kalles urinstein. 

Det har alltid vært mitt inntrykk at dette først og fremst er et problem med sjøvannsskylling av toaletter, men over hevdes det å være et problem med ferskvann også.

Ihht wikipedia består sjøvann av 0.04 vektprosent kalsium.

Drikkevann betegnes som "hardt" dersom det har mer enn 70 mg/kg, altså 0.007 vektprosent.

Så ja ... med hardt vann kan man vel etterhvert også få problemer, men ikke på nært like ille som med sjøvann.

17 minutes ago, Johannes said:

Nei, kalsiumkarbonat er en av "byggeklossene", som det er for dannelsen av skall på krabber og skjell for eksempel.

Jeg vet omtrent ingenting om kjemi, så mulig jeg bare skal ta det du sier for god fisk.

Wikipediaartikkelen for kalsiumkarbonat hinter som du sier at kalk er en byggekloss fo rmineraler (og urinsten er definitivt et mineral):

Kalsiumkarbonat finnes naturlig i flere mineraler.

Kalk er imidlertid ikke uten videre løselig i vann - det trengs syre for å løse opp kalk.

Forbindelsen reagerer med karbondioksid i vannløsning og danner en løsning av kalsiumhydrogenkarbonat:

I dette øyeblikket har man løsrevne kalsiumioner i vannet, hvis jeg har forstått ting riktig?

TU-artikkelen omtaler "sementen" som de har funnet opp som kalsiumkarbonat:

Først behandles karbidslammet med syre for å skape oppløselig kalsium. Deretter tilsettes urin for å skape en sementoppløsning. Til slutt tilsettes bakteriekulturer som bryter ned urinstoffet og skaper karbonat-ioner.

Ionene reagerer med kalsiumet i en prosess som kalles makrobe-indusert kalsitt-utfelling. Det danner stoffet kalsiumkarbonat, som finnes naturlig i for eksempel kalkstein, kritt og marmor.

Så i mitt hode er det noe slikt som at syre + kalk -> løsrevne kalsiumioner,

base + løsrevne kalsiumioner -> kalk

Og urin + bakterier -> base ?

tobixen skrev On 12.10.2023 at 11.07:

Det er haugevis av tråder her om hvordan man kan fjerne urinsten (la ting stå med 36% eddik i ett døgn, deretter mekanisk rengjøring, plumbo, skrujern og hammer ... men ikke alt av toalettsystemer som tåler slik behandling),

Bruk System rens .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...