Jump to content

Urinsten - hva er det egentlig?

tobixen

Recommended Posts

Hekri skrev for 16 timer siden:

Hvordan vil urinstein i saltvann-slanger og kuleventiler reagere på en neve sitronsyre? 

20230307_091959.jpg.7e30176d7682599e85d46aa7ce62952d.jpg

Sitronsyre er for svak. Den vil forebygge men ikke evne å løse opp. Unntaket er om den er varm men det er ikke så lett å få til og antakelig heller ikke lurt å gjøre. Så vidt jeg har klart å lese meg til er urinstein i sjøvann en herlig blanding av tungt løselige karbonater, oksalater, fosfater og sulfater som trenger en sterkere syre for effektiv oppløsing. Men svake syrer som sitron/eddik fønker som forebygging. 

Hekri skrev 13 minutter siden:

Og da er løsningen å plukke ned røropplegg, y-vendere og pumper og ta dem med hjem og koke? 

Båtvedlikehold er gøy :headbang: !

Nei, passende syrebehandling er effektiv. Mange syrer som fønker bra uten å være forskrekkelig farlige å bruke. Fosforsyre, oksalsyre, og mange andre mindre vanlige. Jeg tømte på en kanne klinkerrens og lot det stå et døgn. Det var veldig effektivt. Noen har også med suksess brukt saltsyre fortynnet til 10% mener jeg å ha sett. Jeg har stående et stort kaffeglass med sitronsyre i skapet og drysser en spiseskje pulver i nesten daglig når båten er i bruk. Det ser ut til å gjøre jobben ift forebygging. Kjører det gjerne litt ut av skåla slik at slangen blir stående med blandingen natta over. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...