hansa82 Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Roger jo skrev 12 minutter siden: Bruk System rens . Min erfaring er at 36% eddik fjerner nada i igjengrodde rør. Saltsyre (fra obs-bygg f.eks) løser opp 100% iløpet av noen dager. Uvist hva systemrens er laget av, men det er sikkert dyrere enn saltsyre. Link to post
Hekri Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Hvordan vil urinstein i saltvann-slanger og kuleventiler reagere på en neve sitronsyre? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Komodo Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Hekri skrev 58 minutter siden: Hvordan vil urinstein i saltvann-slanger og kuleventiler reagere på en neve sitronsyre? All syre vil hjelpe på å bekjempe uønskede kalkforbindelser. Spørsmålet er bare hva andre komponenter i systemet tåler av syre. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Moas-ark Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Jeg rev ut septiktank og slanger og satt inn Separett med urintank. Veldig fornøyd og mange bekymringer fattigere. ? Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Hekri skrev for 16 timer siden: Hvordan vil urinstein i saltvann-slanger og kuleventiler reagere på en neve sitronsyre? Sitronsyre er for svak. Den vil forebygge men ikke evne å løse opp. Unntaket er om den er varm men det er ikke så lett å få til og antakelig heller ikke lurt å gjøre. Så vidt jeg har klart å lese meg til er urinstein i sjøvann en herlig blanding av tungt løselige karbonater, oksalater, fosfater og sulfater som trenger en sterkere syre for effektiv oppløsing. Men svake syrer som sitron/eddik fønker som forebygging. Link to post
Hekri Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Og da er løsningen å plukke ned røropplegg, y-vendere og pumper og ta dem med hjem og koke? Båtvedlikehold er gøy ! Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Hekri skrev 13 minutter siden: Og da er løsningen å plukke ned røropplegg, y-vendere og pumper og ta dem med hjem og koke? Båtvedlikehold er gøy ! Nei, passende syrebehandling er effektiv. Mange syrer som fønker bra uten å være forskrekkelig farlige å bruke. Fosforsyre, oksalsyre, og mange andre mindre vanlige. Jeg tømte på en kanne klinkerrens og lot det stå et døgn. Det var veldig effektivt. Noen har også med suksess brukt saltsyre fortynnet til 10% mener jeg å ha sett. Jeg har stående et stort kaffeglass med sitronsyre i skapet og drysser en spiseskje pulver i nesten daglig når båten er i bruk. Det ser ut til å gjøre jobben ift forebygging. Kjører det gjerne litt ut av skåla slik at slangen blir stående med blandingen natta over. Link to post
Flid Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Tenkte jeg skulle prøve den her… I det gule feltet står det at produktet er inhibiteret for å hindre angrep på metall…. Link to post
Fantino Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Gjetter på at den fort kan være effektiv. Link to post
Flid Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Bakdelen er at den må kjøpes i DK. Har ikke så langt sett den her hjemme. Link to post
horg Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 https://www.jemogfix.no/sterk-rust-amp-kalkfjerner-1-liter/6123/9047236/?gclid=CjwKCAjw-KipBhBtEiwAWjgwrIBj4v6jGhkt_cZayuZQpncb3ggDwW_HnvAeG5lrenZYcIjpsYm7BBoCMOUQAvD_BwE Link to post
Flid Svart 14.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2023 Se der ja, da er det bare og prøve. Link to post
Roger jo Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 I Danmark Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2023 Mye prat om syre her. Bare husk å rette en liten advarsel til de som har metalltank på septiken... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn