Jump to content

100 påhengsmotorer stjålet på Sørlandet - høysesong for påhengsmotorer på avveie?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Fint å være obs på dette for oss som bor her på Sørlandet:
 

Sitat

 

Tyver har forsynt seg grovt av kostbart båtutstyr langs sørlandskysten. Ifølge politiet er det for tidlig å si om sakene har sammenheng.

Den siste tiden har flere båter i Arendal, og flere steder på Sørlandet fått unngjelde:


Fra juli og frem til oktober er det registrert cirka 100 tyveri av båtmotorer langs kysten fra Risør til Flekkefjord.
 

Særlig de siste fjorten dagene har tyveriene økt i omfang, ifølge politiet.

(...)

Han sier det ser ut til å være sesong for båtmotortyverier i Agder. Flere båter har også blitt frastjålet undervannshus.

 

Ifølge Gundersen er det betydelige verdier som går tapt:

– Vi snakker om hundrevis av tusen av kroner for hver enkelt av de største motorene.

 


https://www.nrk.no/sorlandet/100-batmotorer-stjalet-pa-sorlandet-1.16590949

 

Nå har jeg bare mindre påhengsmoterer (største er bare 60 hk), og av den eldre typen som ikke er så veldig ettertraktet. Men jeg har plassert dem i min egen gård. Jeg vil ikke ha dem i opplag i båtforeningen pga nettopp klåfingrede personer... Jeg er takknemlig over å ha plass til dem hjemme.


Finnes det noen triks som gjør at man kan "gjemme" bort motoren i opplag, eller noe som gjør at motoren blir mindre attraktiv å stjele?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Et irriterende fenomen det der. Selv har jeg sprayet motorlokkene med matt svart Plastidip/gummilakk på motorene mine. Det har vært tyveri i havna der jeg holder til, men mine motorer har så langt fått være i fred. Flere kolleger har gått for andre merker enn Yamaha, da det det virker som disse er mest populære blant tyvene. Ei av kollegene fikk frastjålet fire Yamaha-motorer i løpet av 5-6 år. Dette nyttet jo ikke i lengden, derfor gikk hun over til en Tohatsu, som hun nå har fått beholde i flere år så langt. Selv har jeg stort sett kun hatt Yamaha-motorer, men med mattsvart deksel har de tydeligvis ikke vært like interessante som motorene til naboene. Bakdelen er at motorene ikke ser ut som opprinnelig, men gummilakken er grei å dra av om man ønsker seg tilbake (vokset dekslene før spray, med tanke på framtidig tilbakeførelse).
 

Ellers er kameraovervåkning og helt inngjerdede havneområder (der kun medlemmer har tilgang) også løsninger som kan virke prevantivt.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

Jeg forslår at du stryker den nest siste setningen

Er det meg du mener som bør stryke den nest siste setningen? Ser i så fall ikke helt hva som er så feil med den. Alltid en fordel å sitere det man henviser til, så blir det mindre tvil om hva og hvem man tenker på.

Link to post
Share on other sites

I den setningen forteller du jo om hvordan dekslet kan bli som nytt. Nå er det vel ikke så mange "skurker" her på forumet som leser den infoen, men likevel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 13 minutter siden:

 

I den setningen forteller du jo om hvordan dekslet kan bli som nytt.

 


Ser den, men poenget (i alle fall for min del) er ikke å ødelegge motoren med maling, men å gi motoren et mindre interessant utseende, slik at skurkene ikke gidder ta seg bryet i farten😊 De må i så fall bruke ekstra tid til på å sjekke om malinga er grei å fjerne eller ikke, regner med de har det travelt nok fra før. På tross av voksing av dekslene i forkant setter gummilakken seg litt den også, og etter noen år er den såpass porøs at det ikke er like enkelt å trekke den av uten at den revner og man må bruke tid på dette. Alternativet kan være å bruke Bengalac eller lignende, men det senker gjerne verdien av motoren om man senere ønsket selge den.
 

Det beste tror jeg som sagt er helt inngjerdede havner, kombinert med kameraovervåkning, men dette medfører naturlig nok en kostnad for havna og medlemmene. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 43 minutter siden:

Med de gode mulighetene som finnes nå for internet søk og automatisk oversettelse av foruminnlegg, så tror jeg vi skal regne med at endel kriminelle følger med. De får jo ihvertfall god informasjon om hvilke motorer de ikke bør stjele.

 

Eller nordmenn som leser og skriver norsk helt fint, masse fine deler for de som kjøper og selger motorer og deler, lav innkjøpspris på delene gir god fortjeneste 

 

Det er en grunn til at jeg har holdt meg vekk fra Yamaha og mercury, får jo ikke ha de i fred. Men de siste årene har heller ikke evinrude fått vært i fred. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...