Jump to content

Dynamo TAMD41a - spørsmål om koblinger mm


Bonita I

Recommended Posts

Har to stk TAMD41A  1987. - På BB motor må dynamo skiftes, og lurer på hvilken type jeg trenger og hvordan koble .   Har søkt etter tilsvarende dynamo med tilsvarende koblingspunkt - men finner ikke.   På dynamo(er) som står på motor ser det ut som flere koblingspunkt enn nye dynamoer ?  (Se bilde) Antar dynamo er 50-60 A. Ikke mulig å se merking av koblingene.

 

Spørsmål 1:  Sorte ledninger (B- ? ) går både til blokk motor og starter/rele.  Starter også koblet mot batteri -.  Har jeg da et 1,5 polt opplegg og ny dynamo kan være 1-polt eller 2-polt?

Spørsmål 2:  Det jeg antar er B+ er koblet mot tykk rød kabel til batteri + ? .(+ senseledn. BEP)   Litt til venstre for denne er der også et koblingspunkt med 2 røde kabler som jeg tror går til rele og startmotor.  Ved kobling av ny dynamo, skal alle disse kobles mot B+  ?  

Spørsmål 3:  Under B+ (?)  er der 1  koblingspunkt med hhv brun ledning (til startrele? )  og 1 punkt med grå ledning til jordrele ?  (Hva er dette ?)    Hvordan skal disse kobles på en ny dynamo ?

Spørsmål 4:  Hvilken dynamo bør jeg kjøpe ?(Og hvordan koble dagens ledninger? )  Startbatteri er 115ah, vil en 50A dynamo være stor nok?  Gjerne med link til butikk/selger

dynamovp41koblinger.jpg.b1f8675c9fedbe5e0110b675a4ec1257.jpg

 

Dynamovp41koblingII.jpg.2d8b8554ad25584cabdda100a5492500.jpg

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Tricky å svare på alle de gamle ledningene men for meg ser det ut som du har den vanlige Valeo 60A dynamoen som pleier stå på disse, med et delvis knekt plastdeksel. Den har vel B+, B-, D+ og W samt gul ledning ut fra regulator som er senseledning, koblet til B+ her så vidt jeg kan se.

 

Kan antakeligvis kjøpes noenlunde rimelig her (uten at jeg kan garantere at den er identisk). Ser ikke bort fra at Gudbrandsdal Trading har enda billigere uoriginal på Finn.no

 

https://www.autodoc.co.no/valeo/1080925

 

Kjøpes den til båt er den som vanlig dyrere: https://boatparts.no/bps-300-0027-oe-dynamo-generator-for-volvo-60-amp-12v-valeo-original-alternator-with-internal-regulator.html

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.  Utfordringen er hva som er hva av kontakter,  

Det er en Paris-Rhone dynamo.  Det er riktig at deler av plastdeksel er knekt.  Det jeg tror er B+ har vært loddet fra tidligere eier.  Nå er lodding løsnet, som antagelig medfører ingen lading.   Har antagelig lagt og gnisset, og mulig regulator oa er ødelagt ?? Denne har vel også innebygget dioder som kan være ødelagt ?

 

Er der evt noen i Bergens-området som sjekker/reparerer dynamoer til en fornuftig pris?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Gammel Marshal(valeo) dynamo dette.
Det finne med VP diesel er att alle dynamoene er like bortsett i fra D serien.
Bør enkelt kunne leveres i fra nærmeste bildelesjappe spesielt når ikke sense ledning er koblet.
 

Edir så du skrev Paris Rohne som var navnet på produsenten før de byttet navn i den rekkefølgen det står over

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 35 minutter siden:

Er der evt noen i Bergens-området som sjekker/reparerer dynamoer til en fornuftig pris?

Er ikke noe å reparere,kjøp nytt.

Siden ikke sense ledningen er i bruk så da bruker du Mahle MG499. 

Trolig norges mest solgte dynamo til VP og passer garantert perfekt.

Importeres til Norge av Bema i Grimstad men de pleier å ha de på Maritim hvis bildele butikkene i nabolaget ikke skjønner seg på VP.


Hadde ikke vært så begymret for "lednings salten",sett de der de stod på den gamle dynamoen så virker det.

MG499 dynamoen har de samme kontaktene så du må ikke vite hvor ledningene går i båten for å få det til.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 14 timer siden:

Er ikke noe å reparere,kjøp nytt.

Siden ikke sense ledningen er i bruk så da bruker du Mahle MG499. 

Trolig norges mest solgte dynamo til VP og passer garantert perfekt.

Importeres til Norge av Bema i Grimstad men de pleier å ha de på Maritim hvis bildele butikkene i nabolaget ikke skjønner seg på VP.


Hadde ikke vært så begymret for "lednings salten",sett de der de stod på den gamle dynamoen så virker det.

MG499 dynamoen har de samme kontaktene så du må ikke vite hvor ledningene går i båten for å få det til.

"Ledningssalaten" er utfordring mht kobling ny dynamo.  Ut fra det jeg ser på bilder av MG499, har denne B- , B+, W og D - mens min gamle bl.a. har B1+ og B2+ - og litt usikker på hva som er w og d.  (link MG499  https://www.bema.no/starter-ac-og-dynamo/mahle-dynamo-mg499-marine-12v-70a-dobbelt-isolert-article4908-895.html#/ ) 

Så langt jeg klarer bedømme er dette koblingene på dagens dynamo (se bilde)- men usikker på om ledig pkt til venstre for W er D ?  (Grønn ledning på foto er hos meg Gul, og koblet til B+)  (Bilde er hentet fra tidligere innlegg på BP) 

Skal f.eks dagens B1 og B2 kobles til B+ på ny dynamo ?

 

I tillegg har jeg altså dobbel reimskiver i dag - vil det være ok å gå over til bare enkel ?

 

dynamofotoBP.jpg.c2135f062683d0c4c29e2c9339dd5faa.jpg

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Det letteste først.
Reimskiven på den gamle dynamoen passer over på den nye så bruk den eller kjøp med en ny dobbel reimskive.

Så var det ledningene.
Den gule ledningen du har ut i fra regulatoren som går til B+ er en sense kabel som egentlig skal gå til batteriet.
Siden den ikke gjør noe nytte nå har jeg anbefalt deg MG 499 som ikke har denne.
Vil du kaste penger etter noe som ikke er i bruk kan du bruke MG77 som har gul sense kabel men ved å ha den tilkoblet til B+ gjør den ikke noe nytte.
B1 og B2 på gammel dynamo kobles til B+
W er jo merket godt så bør være grei å koble.
Da mangler du vel bare å finne ut av hvor ladelampa er koblet inn på den gamle ?
Den nye er jo greit merket.(ligger med koblingskjema i eske)

https://www.bema.no/getfile.php/1364694-1652942585/Dokumenter/Kataloger/Marine starter og dynamo 2022-05-16.pdf

Link to post
Share on other sites

Hjertlig tusen takk for gode beskrivelser og svar på alle "dumme" spørsmål. :thumbsup:  BP på sitt beste.

Da blir det innkjøp av MG499.  Ser Maritim har den til relativt grei pris - men reimhjulene de selger ser ut til å være litt annen dimensjon enn det jeg har idag.  Får måle litt først, og evt. prøve å bytte over. (Håper de ikke sitter alt for fast )

 

Forhåpentligvis klarer selv jeg å koble ny dynamo etter så gode beskrivelser som er gitt i denne tråden.  Igjen - tusen takk for hjelp :smiley:  

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 1 time siden:

Da blir det innkjøp av MG499

 

Det tror jeg blir bra.
Er ikke skråsikker på att reimskiva passer i fra en gammel Paris-Rohne men vet den passer i fra Valeo tiden.

Bema har sikkert en riktig reimskive på lager om nødvendig.

Mener jeg også har en ny valeo dobbelt spor reimskive ett eller annet sted i kjelleren hvis det skulle knipe
Kan jo legge til etter diverse oppgraderte VP dynamoer i årenes løp er det Valeo 510-803 som kanskje kan kalles the real thing.
Dessverre har prisen godt i gjennom taket og siste importør til Norge var Rodin og Co men tror den nesten er borte i fra markedet pga pris.
Autodoc har den dog sporadisk inne til en "grei" pris til å være en orginal del.
Du får holde liv i tråden så vi kan følge med på dynamo byttet

Edit Valeo sin dynamo blir levert uten reimskive og det er historien til att jeg har en ny reimskive til overs da jeg bestillte to stykker med litt forskjellig diameter.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har fått så god hjelp allerede, tillater jeg meg et lite ekstra spørsmål på en fredagskveld :giggle: 

 

Leter litt på nettet etter en dobbel reimskive som passer MG499 (Dia 70mm, kilespor 9,7mm) men sliter med å finne dette. 

Lurer også litt på om det er plass til dobbel reimhjul på MG499 når jeg ser på målene ?? 

(  PS: Har ikke målt remskivene jeg har pr dato og hvor mye de bygger på aksling - ... )

 

 

dynamomg499ml.jpg.7e2f2cf98dc82081e5b49dad9f1ce3e1.jpg

 

  

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 5 minutter siden:

Siden jeg har fått så god hjelp allerede,

Er rimelig sikker på att det er plass til en dobbelt skive på akselen.
Hvis du ringer Bema og snakker med Tommy så får du en hyggelig og kunnskapsrik mann om dette evne på tråden.
Dog har jeg i den berømte kjelleren en nesten ny men druknet MG499 og ett Valeo dobbelt reimskive hjul så kjeder jeg meg i helgen skal du ikke se om det blir en prøve montering med bilder.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 30 minutter siden:

Kan jo legge til etter diverse oppgraderte VP dynamoer i årenes løp er det Valeo 510-803 som kanskje kan kalles the real thing.
Dessverre har prisen godt i gjennom taket og siste importør til Norge var Rodin og Co men tror den nesten er borte i fra markedet pga pris.

Ser der ligge en på finn.no til kun kr 2,000,-   Ut fra det du skriver er jo dette nesten for godt til å være sant ?  Hva er fordelen/forskjellen mellom denne og MG499 ??  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=321163019

 

Edit:  Ser ut som der er en del andre tilkoblinger på den enn eks. MG499 ?  B

 

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Så litt nærmere på finn komponenten.
Motorola komponent i Valeo eske?
Ja ja sånn er det når man eier for mange varemerker å stapper vilt rundt seg med komponenter og esker.
Her er bilde av Valeo 510-803 hvis det hadde ligget en Valeo i esken.
Så hva du mente med rare koblinger på Motorola komponeten i forhold til valeo/Mahle
 



 

Screenshot 2023-10-13 20.51.29.png

Link to post
Share on other sites

 @pipe   Ble jo skeptisk mht prisen kontra det du skrev - dynamoen er jo også merket Motorola....   Så dette er vel bare bekreftelse på at dette var for godt til å være sant.  Forstår jeg deg rett er det bedre å satse på en MG499 - selv om det alltid frister å "gjøre et godt kjøp" :lol: 

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 12 minutter siden:

  :thumbsup:  og reimskiver går om en annen forhåpentligvis ?  Kontakter selger så får vi se

Men hva er bedre med denne enn MG499

For å være helt ærlig så vet jeg ingen ting om Motorola.
Mener å ha hørt att de er en del av Valeo familien men ragerte litt på fargen på esken da Valeo dynamoen kommer i helt grønn eske med valeo skrevet i hvit.

Link to post
Share on other sites

Bonita I skrev 3 minutter siden:

 @pipe   Ble jo skeptisk mht prisen kontra det du skrev - dynamoen er jo også merket Motorola....   Så dette er vel bare bekreftelse på at dette var for godt til å være sant.  Forstår jeg deg rett er det bedre å satse på en MG499 - selv om det alltid frister å "gjøre et godt kjøp" :lol: 

Selve dynamoen så jo unektelig riktig ut og prisen var god.
Tror nok den kommer til å passe selv om man kanskje må tenke litt når den skal kobles.
Tror jeg velger å ikke råde deg til det ene eller andre.

Link to post
Share on other sites

@pipe forstår jeg godt.  Har sendt mld til selger med en del sprsml.  Prisen var fristende - men faren for "bomkjøp de-lux" er nok stor - så tenker MG499 blir resultatet.  (Får se hva selger svarer)  Uansett er du en fantastisk god hjelper og støttespiller - setter stor pris på det :thumbsup:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...