Jump to content

Dynamo TAMD41a - spørsmål om koblinger mm

Bonita I

Recommended Posts

Fantino skrev for 11 timer siden:

Jeg henger ikke helt på hvorfor Mahle er et bedre alternativ enn original Valeo til lavere pris? Jeg hadde gått for denne og koplet senseledning bort fra B+ og på forbrukspakken der den bør stå.

https://www.autodoc.co.no/valeo/1080925

Overlater til de som har kunnskap og bedre viten om dette å svare ut ...  Håper @Fantino har lest hele tråden med mine sprsmål,  og ikke bare konklusjon om valg av dynamo ...

Edit: Rettet feilskriving fra batteri til dynamo

BONITA I

Bonita I skrev for 1 time siden:

Overlater til de som har kunnskap og bedre viten om dette å svare ut ...  Håper @Fantino har lest hele tråden med mine sprsmål,  og ikke bare konklusjon om valg av batteri ...

Jeg svarte vel bare på hvor du får den rimeligste dynamoen, som faktisk også er original. Ser dog jeg sa at sense bør koples til forbruk - dersom denne motoren bare lader startbatteriet bør den selvsagt koples til det. Har lest tråden, nytt for meg at det var spørsmål om batteriet? Så du oppgav 115Ah som jo er en helt normal størrelse for et startbatteri og null problem for dynamoen. 

Da har jeg vært i kjelleren og funnet ut att husken har spilt meg ett puss.
Kanskje ikke så rart siden det må være minst 20 år siden jeg la reimhjulet i kjelleren.
Min Valeo reimskive hjul var dessverre bare singel spor der det lå nedstøvet med klistrelapp nummeret fullt leselig.
Må være bra klima i den rå kjelleren.
Ring til Tommy på Bema så finner dere sikkert ut av det.

Fant også en Iskra IA299 som er en 55amp dynamo til VP.
Var vel kanskje ikke helt slik men esken var der med en gammel VP dynamo som ikke virket oppi.
Dette var billig utgaven som egentlig var en Volvo bil dynamo som ble skjært av 2-3 cm på bunnfeste for å passe til VP
Ble levert uten reimskive og har utgått for lengst.

pipe skrev 33 minutter siden:

Så jo riktig ut den også.
Kan jeg spørre hvordan du fant ut av att den kan brukes?

Som jeg skrev i opprinnelig innlegg så kan selvsagt ikke jeg utstede noen garanti for at den passer men om du studerer den ser den jo identisk ut som den som selges spesifikt for VP på boatparts (den andre linken jeg la ved) for dobbel pris og vel så det.

Bonita I skrev On 13.10.2023 at 21.00:

@pipe   Ble jo skeptisk mht prisen kontra det du skrev - dynamoen er jo også merket Motorola....   Så dette er vel bare bekreftelse på at dette var for godt til å være sant.   

Stilte selger en del spørsmål, bla a om str, reimskive(r),  mrk Motorola og ikke Valeo,,,  og tilsutt om dette var en "Kina-kopi".  Fikk kun tilbakemeld vedr str reimhjul (som ble oppgitt til 75/40 ? )..    Konklusjon "Dette var for godt til å være sant. (desverre)

Avventer tilbakemelding fra Tønsberg vedr dobble reimhjul over helgen  ....    (Har enda ikke fått målt reimhjul jeg har idag, og avklart om disse kan settes over på en ny MG499)  

Noen som evt kan svare på/har meninger om det vil være greit nok med enkelt reimhjul hvis dette er eneste løsning på denne dynamoen (Mahle MG499)  Har ikke fått målt 

BONITA I

Bonita I skrev On 14.10.2023 at 17.16:

men vil vel kanskje fungere greit med enkelt også ??

Gjør det sikkert men importør(Bema) bekreftet i dag att det gamle reimhjulet ditt passer over.
Så det bør være plan A,

Driver med ett gammelt instrument bord om dagen og ingen annen i Norge så vit jeg vet har slike fargede pære smukker til å tre over pærene for å skifte farge på belysningen.
Når jeg først hadde de på tråden så bare måtte jeg spørre.

Prøvde å få av reimhjulet i går - men ikke overraskende sitter det som bare f....... :cryin:     Bestillte like godt nytt dobbelt reimhjul sammen med MG499.  Kostet ca 650,-  :(  men sånn er det med båtdeler.   

Når ny dynamo/reimhjul er montert får jeg prøve å demontere det gamle hjemme i garasjen - kanskje litt lettere da - så har jeg i reserve eller hvis noen en gang har bruk for ....    Nå blir alt i allefall nytt, og forhåpentligvis vil alt fungere topp igjen :thumbsup:

BONITA I

En oppsummering:  Da var ny dynamo Mahle/ISKRA MG499 70A  med dobble reimhjul montert - og alt fungerer som det skal :thumbsup:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Igjen - Takk for gode råd og veiledning- BP på sitt beste :yesnod:

BONITA I

pipe skrev for 6 timer siden:

:thumbsup:Så bra.
Det ble mindre problemer med ledningsalaten en fryktet?

Ja med god veiledning i forkant bla fra @pipe :giggle: :thumbsup:  var det egentlig det.  Litt "opp ned" montering av dynamo i forhold til slik tilkoblingene er vist på monteringsanvisning - men egenlig ganske greit .  (Se litt dårlig bilde)   Men "salat" er det fortsatt, og sånn måtte det vel egentlig bli ...

Dynamonykoblinger.jpg.ff84730e6ad660141883c5e156ddf32f.jpgDynamony.jpg.e0cb6f940c32b89ffbb23bb634063dff.jpg

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...