Jump to content

Hvordan stille på denne typen lufteskrue? Yamaha 9,9 2008


SørlandetAs

Recommended Posts

Hei! Har en Yamaha 9,9 2008 4 takt som kun vil gå 1 sekund uten choke. Den går greit med choke i 15-20 sek før den dør ut. 
Den dør ut med en gang man tar inn chocken.

 

Har renset hele forgasseren og dysene uten noe forskjell. 

Tenkte mulig at det kan være lufteskruen som trenger justering. 

Men har aldri vært borti en sånn lufteskru før. Kun de vanlige man stiller med flatjern.

 

Hvordan får jeg stilt denne? Prøvd med flatjern uten hell. 

IMG_8631.png

IMG_8651.jpeg

IMG_8652.jpeg

IMG_8653.jpeg

IMG_8654.jpeg

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 14 minutter siden:

Det er skruen for blandingen og du må ha en spesiell bits så det skal være vanskelig å kødde med den. Hadde ikke skrudd på den om det hadde vært meg. feilen er nok en annen plass. 

 

Har renset alle slanger, filter, bensinpumpe og forgasser. 
Forgasser har også vært i ultralyd bad. 


Den starter og går fint på tomgang med choke. Men med en gang choken går inn så dør den. 

Hva annet kan jeg feilsøke? 

Link to post
Share on other sites

Går den med choke så får den for lite bensin på tomgang, ville gått over forgasser en gang til, små kanaler i de 4 takt greiene så det kan være du må gjøre noen renser før det funker. Hadde kjørt en runde til i ultralydbad om du kan, gjerne leeeeenge. 

Du kan sjekke slange mellom motor og tank, de kan delaminere på innsiden og lukke seg når motor suger bensin selv om de ser tilsynelatene fin ut og du får blåst igjennom bra. Når motor suger så lukker de seg. Er slangen gammel så hadde jeg byttet den :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev 6 minutter siden:

Går den med choke så får den for lite bensin på tomgang, ville gått over forgasser en gang til, små kanaler i de 4 takt greiene så det kan være du må gjøre noen renser før det funker. Hadde kjørt en runde til i ultralydbad om du kan, gjerne leeeeenge. 

Du kan sjekke slange mellom motor og tank, de kan delaminere på innsiden og lukke seg når motor suger bensin selv om de ser tilsynelatene fin ut og du får blåst igjennom bra. Når motor suger så lukker de seg. Er slangen gammel så hadde jeg byttet den :) 

Skal rense forgasser i ultralydbad en gang til! 

Slangen mellom tank og motor bruker jeg på min andre Yamaha 25, og den går som en klokke. 

Så er nødt til å vært forgasseren, vel? 

Mulig jeg må se etter en ny/brukt forgasser..

Link to post
Share on other sites

Ser på ene bildet ditt at skruen for tomgang er skrudd helt i bunn. Det skal den vel ikke trenge å være, så kansje en justering ikke er så dumt alikevel. Ang bits så har jeg ikke peiling, men ser du har fått endel gode svar på det på facebook. Mulig ravns garage har :) 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Taskeladden skrev On 13.10.2023 at 13.39:

Ser på ene bildet ditt at skruen for tomgang er skrudd helt i bunn. Det skal den vel ikke trenge å være, så kansje en justering ikke er så dumt alikevel. Ang bits så har jeg ikke peiling, men ser du har fått endel gode svar på det på facebook. Mulig ravns garage har :) 

 

Fikk den løs, og da fikk jeg motoren til å gå med turtall uten choke, men ikke på tomgang.

Siden forgasser var i fryktelig dårlig stand når jeg fikk den, med masse skitt i forgasseren, så tenker jeg at det er tett en eller annen vei inni der enda, selv etter all rensing. 

 

Så har bestilt ny forgasser og venter på denne. Så håper jeg inderlig det fikser problemet 👍🏼

Link to post
Share on other sites

SørlandetAs skrev for 3 timer siden:

Fikk den løs, og da fikk jeg motoren til å gå med turtall uten choke, men ikke på tomgang.

Siden forgasser var i fryktelig dårlig stand når jeg fikk den, med masse skitt i forgasseren, så tenker jeg at det er tett en eller annen vei inni der enda, selv etter all rensing. 

 

Så har bestilt ny forgasser og venter på denne. Så håper jeg inderlig det fikser problemet 👍🏼

Høres ut som det beste er å få nye saker på plass ja, var verdt forsøket, god innsats! :) 

Satser på oppdatering med gode nyheter når nye varer er kommet på plass :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Taskeladden skrev On 20.10.2023 at 4.29:

Høres ut som det beste er å få nye saker på plass ja, var verdt forsøket, god innsats! :) 

Satser på oppdatering med gode nyheter når nye varer er kommet på plass :) 

Har glemt å oppdatere, men med ny forgasser så går den som den skal! 

Perfekt på alle turtall uten choke. 
Deilig når man får fikset problemet👍🏼 

 

Link to post
Share on other sites

SørlandetAs skrev On 5.11.2023 at 21.38:

Har glemt å oppdatere, men med ny forgasser så går den som den skal! 

Perfekt på alle turtall uten choke. 
Deilig når man får fikset problemet👍🏼 

 

Kjøpte du en kinavariant? Jeg har en sliten forgasser (skrudd i stykker) til en tilsvarende motor, skulle gjerne hatt en ny.

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev On 7.11.2023 at 12.54:

Kjøpte du en kinavariant? Jeg har en sliten forgasser (skrudd i stykker) til en tilsvarende motor, skulle gjerne hatt en ny.

Fikk heldigvis tak i en brukt original forgasser. 

Men har gode erfaringer med kinavariant fra tidligere. Så om du ikke får tak i en brukt original, så er ikke kinavariant helt dumt å teste!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...