Knolte Startet 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2023 Jeg har akkurat blitt den lykkelige eier av en nydelig gammel Windy 22 Sport. I den båten står det en like gammel Volvo Penta AQAD41A med ca 900 timer på samvittigheten. Drev er et 290 duoprop med 1.78:1 utveksling. Propeller pr i dag er et sett A7, men de ser helt spinnville ut. Mangler biter på størrelse med en 5-kroning , samt masse hakk og småbøyd på noen av bladene. (Selger opplyste om at propellene var veldig dårlige). Med disse propellene fikk jeg 32-33 knop på vei hjem da jeg hentet båten, og et maks turtall på ca 4000, som jo er litt i meste laget (nesten ikke groe under båten, men ujevn av mange års bunnstoff. Skal få alt fjernet før våren). Motor går forøvrig helt nydelig :). Men nå har jeg lyst å kjøpe nye (evt brukte) propeller. I et VP-dokument jeg fant på nettet står det at de anbefaler stål-propell til diesel-6-ere, eller motor over 240 HK. Med bakgrunn i at det sitter A7 på opprinnelig, så tenkte jeg på C6 eller C7. Fant også en tabell i en VP-dokument der det står et fartsdiagram som linker propell til motor/drev. Med min motor/drevkombinasjon oppgis farten for en C6 til 37-40 knop og en C7 til 40-43 knop. Vet ikke helt hva dette diagrammet faktisk viser, for båten motor/drev sitter på må jo også spille inn. Noen som har noen anbefaling til propell til båten min? Blir en C7 for tung å drive for motoren min? Og gjerne om noe har noe kvalifisert synsing om fartsdiagrammet og hva jeg kan forvente i min båt? Takk :) Link to post
hanto1 Svart 13.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Om du ikke får noe konkret her så hør med Winrace propellers, vil tro dem kan gi deg relativt eksakt propeller oppsett. Fartsmessig tipper jeg ca 35 knop. Link to post
Knolte Svart 13.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2023 Takk @hanto1 :). Nå har jeg sendt inn skjema til Winrace propeller. Spent på hva de anbefaler! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn