Jump to content

Racor 500HG - nødvendig med stengeventil på innløp?


Gabi

Recommended Posts

Jeg har Racor 500HG forfilter diesel fra 2007. Jeg har ikke ekstern stengeventil på innløpet til denne, så når jeg skal skifte filter på høsten pleier jeg å ha full tank så diesenivået er over filteret. På denne måten har jeg tenkt at dieselen fra filteret ikke da skal renne tilbake til tanken når jeg skrur av topplokket. Har ellers da sett for meg at det blir luft i denne som igjen gjør at ikke hele filteret blir fyllt. Jeg fyller uansett alltid helt opp med diesel fra kanne før jeg monterer toppdekselet igjen.

 

Om jeg feks har halv tank står nivået i tanken under filteret og da har jeg tenkt at dieselen bil renne tilbake til tanken når jeg skrur av topplokket.

 

Jeg tenkte å montere en stengeventil på innløpet til filteret og begynte å google litt. Men så står det enkelte steder at filteret har en kuleventil som tilbakeslagsventil innebygd som nettopp skal gjøre det jeg tenker, å stenge for at ikke diesel strømmer tilbake til tanken.

 

Stemmer dette? Trenger jeg egentlig ikke en egen stengeventil på innløpet til filteret?

Link to post
Share on other sites

Om nivået i tanken er høyere enn filteret risikerer du at filterholderen renner fullt/renner over dersom du somler med å bytte fiteret. For ikke snakke om den dagen du må gjøre større arbeid på slanger eller filterhus. En stengeventil er en enkel og billig sikring i slike tilfeller. 
 

Men ikke glem å åpne ventilen etter filterskift. Og ikke spør hvorfor jeg kom på å nevne dette …

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 9 timer siden:

Har du ikke stengeventil på utløpet fra tanken?

Nei, min Bavaria 35 sport fra 2007 har tydeligvis ikke dette. Og derfor jeg lurer på å montere. Hadde på den gamle Scand Balticen som jeg hadde og synes det var veldig kjekt.

 

Brigg skrev for 12 timer siden:

Om nivået i tanken er høyere enn filteret risikerer du at filterholderen renner fullt/renner over dersom du somler med å bytte fiteret.

Ja, skulle tro det. Men dette som er litt rart hos meg for jeg kan ha full tank og skru av lokket og da renner det ikke over. Mulig forklaring er at nivået på full tank tilfeldigvis balanserer akkurat med nivået i Racor siden Racor filteret er plassert høyt oppe.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har stengeventil, men jeg opplevde at det allikevel var litt vanskelig, så jeg har montert en pumpeblære (for diesel) før filteret. Da er det veldig enkelt for meg både å få diesel i Racor, samt å lufte finfilteret på motor.  Bare for å komme med en idé som gjør det lett å lufte systemet, selv ved lav dieseltank.
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Racor filteret mitt har innebygget tilbakeslagsventil. Det er en liten kule som tetter mot at dieselen kan renne tilbake til tank. Men du trenger stengeventil for at ikke filteret skal renne over når du åpner filterlokket dersom nivået i tanken er høyere enn filteret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

Jeg har stengeventil, men jeg opplevde at det allikevel var litt vanskelig, så jeg har montert en pumpeblære (for diesel) før filteret. Da er det veldig enkelt for meg både å få diesel i Racor, samt å lufte finfilteret på motor.  Bare for å komme med en idé som gjør det lett å lufte systemet, selv ved lav dieseltank.
 

 

Sånn gjorde jeg det også. Dersom man har en filtrering av større urenheter før blærepumpa er dette en beleilig løsning. Dersom man ikke har det, er det risikabelt.

 

Man får en innsnevring i løpet ved tilbakeslagsventilen i blærepumpa der urenheter har lett for å sette seg fast. Selvsagt litt avhengig av størrelse på gjennomløp. Dersom dette blir første flaskehals klumper og urenheter møter ut fra dieseltanken er det sårbart. Jeg opplevde dette flere ganger. Tett ventil i blærepumpa. 

 

Selv om jeg nå har ren tank og siler ved påfylling tør jeg ikke gå tilbake til løsningen med blære før filteret. Størst mulig gjennomløp fra tank til Racor ble løsningen. Blærepumpa flyttet til etter Racor, for å lettere kunne lufte og fylle internfilter. 

 

Har ikke opplevd tett tilbakeslagsventil i innløpet til Racor 500.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Trulte37 skrev 15 minutter siden:

Man får en innsnevring i løpet ved tilbakeslagsventilen i blærepumpa der urenheter har lett for å sette seg fast.

 

Jeg har allerde en innsnevring i talbakeslagsventilen i Racorfilteret. Jeg fikk en gang motorstopp da det hadde satt seg en liten bit plastfolie der. Jeg måtte slepes i havn og det tok lang tid før jeg fant feilen. Jeg visste ikke engang at det var en slik ventil . .

 

Nå har jeg montert et billig Y-filter like etter uttaket fra tanken som ekstra sikkerhet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror jeg sjekket dette den gangen jeg kjøpte denne blærepumpen. Det går kopperrør fra tanken som går inn i slange, så senere fra slange til blærepumpe, tilbake til slange og så Racor. Mener å huske jeg sjekket at indre diameter før jeg monterte. Men dette er 2 år siden og detaljer glemt :giggle:

 

Men klart alle innsnevring er potensielle farer. Om et objekt har sneket seg gjennom én, så kan det stoppe i neste.

 

Jeg er i alle fall glad for blærepumpen, for den gjør livet lettere ved filtersjekk og skifte.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...