Jump to content

Vannlekkasje inn motorrom


henkemannen

Recommended Posts

Hei, har en 27" innenbords båt som siste måneden har lekt vann inn til motorrommet. Har nå lenset ut kanskje rundt 2000 liter, men ser at det er en del olje/diesel i vannet. Er det håp for motoren? Vannet var fullt av små oransjbrune flekker som smuldret og blandet seg med vannet ved kontakt, noen som har en formening om hva det kan være? Kan ta bilde av dette i løpet av dagen.

Link to post
Share on other sites

Sjekk bunnventil og alle andre skrog-gjennomføringer.

Sjekk rundt transcom vist at du har drev. Sjekk propell hylse vist at du har rett aksling. Det samme kan du gjøre med ror-hylsen.

Vannet må komme inn et eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Har du drokna motoren og fått vann i oljen  skift oljen, bruk en oljesuger og få opp mest mulig vann i bunn av bunnpanna og start opp kjør i 10 min ta olje og filterskift  og start opp  kjør motoren varm 

Får du grå krem  i oljepåyllings lokket har du mer vann i motoren.  samme oljeskift for gearboks .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det mulig å spørre om hjelp uten å fortelle om du har drev eller aksel, om du har peilet olje for å finne ut om du har fått vann i bunnpanna, om du har vann i gear (om du har det) osv. osv

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 9 minutter siden:

Hvordan er det mulig å spørre om hjelp uten å fortelle om du har drev eller aksel, om du har peilet olje for å finne ut om du har fått vann i bunnpanna, om du har vann i gear (om du har det) osv. osv

Ingen problem det, om man tror internet er full av magikere og spåkoner, så minst mulig informasjon = gode svar i noens logikk. 

Lite nok info til at jeg heller spekulerer på noe annet hvis jeg først skal gjette på ting. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 13 minutter siden:

Hvordan er det mulig å spørre om hjelp uten å fortelle om du har drev eller aksel, om du har peilet olje for å finne ut om du har fått vann i bunnpanna, om du har vann i gear (om du har det) osv. osv

Aksel, hadde ikke nådd å peile olja på tidspunktet jeg la ut innlegget

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at vannet er fullt av rust så har det vært i kontakt med rustent metall i alle fall. Er motoren sjøvannskjølt? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du får svar som du spør, så mitt råd er å smøre noe sikaflex på der det lekker. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Du spør om det er håp for motoren. Svaret er: Umulig å besvare grunnet mangelfull info.

Du skriver at det er vann blandet med diesel/olje og brune flekker. Svar: Bland vannet med Zalo. Emulgerer Zalo'en som vanlig, så er det ferskvann. Uvanlig, så er det saltvann. 

De brune flekkene kan være rust/olje/vann/hva f...

Link to post
Share on other sites

Hvilen båt er det snakk om?

Hvilken motor?

Hva for noe annet utstyr har vært under vann?

2000 liter vann over tid, eller på en gang?

salt eller ferskvann?

Om du har hatt 2000 liter saltvann i motorrommet på en gang på en 27 foter, så har vel antagelig alt vært under vann?

 

Link to post
Share on other sites

henkemannen skrev for 2 timer siden:

Folkens spørsmålet var ikke hvor det lak inn eller hvilken type vann det var. Det var mer hva jeg burde få sjekket etter en sånn hendelse.

 

Det du aller først må få sjekket er om det er saltvann eller ferskvann.

Det du så må gjøre er å informere forumet om det er saltvann eller ferskvann.

 

Så må du informere tydeligere hva du mener med "en sånn hendelse", og svar så godt du kan på @Gullfisk sine spørsmål.

 

Salige Snåsamannen er ikke på dette forumet.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Hvilen båt er det snakk om?

Hvilken motor?

Hva for noe annet utstyr har vært under vann?

2000 liter vann over tid, eller på en gang?

salt eller ferskvann?

Om du har hatt 2000 liter saltvann i motorrommet på en gang på en 27 foter, så har vel antagelig alt vært under vann?

 

Saltvann

Fjord 27" gammel plastbåt

Yanmar 150hk diesel

Startbatteriet var helt under og batteriskoen på plusspolen var pulverisert, har nå lagt på en ny sko og startet båten tilsynelatende problemfritt, utenom litt harking i starten. Såvidt jeg kunne se var vannstanden akkurat ikke høy nok til å nå opp til luftinntaket. Etter å ha kjørt motoren litt sjekket jeg olja og den så normal ut. Vannet har antagelig ligget noen dager.

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Du bør sjekke om startmotor har vært under (sjø)vann. Har den det vil den melde seg ut av tjeneste etter noe tid. 

 

Og det samme for dynamo og alt annet elektrisk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

henkemannen skrev for 3 timer siden:

Startbatteriet var helt under og batteriskoen på plusspolen var pulverisert, har nå lagt på en ny sko og startet båten tilsynelatende problemfritt, utenom litt harking i starten. Såvidt jeg kunne se var vannstanden akkurat ikke høy nok til å nå opp til luftinntaket

med vann opp til lufintaket noen dager? 

har du bilde av batteri og motor og dynamo.

.

Sjekket olja på gearett

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvor høyt opp på motoren har egentlig vannet stått, kan det være så vanskelig å svare på? (beklager litt sur kommentar).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alt elektrisk som har vært under vann, må skiftes, enten det gjelder motor eller annet utstyr(om man ønsker å unngå problemer i fremtiden). Spyl alt godt med ferskvann, som har vært berørt av saltvann. Bruk gjerne saltfjerner feks salt-x, og spray godt med wd40 eller tilsvarende på alt av metall og elektriske kontakter. Når saltvannet har stått så lenge, har det hatt god tid til å trenge inn. Alt som kan ruste og tære vil gjøre det og saltet fortsetter å jobbe. Ta kontakt med Yanmar og hør hva de anbefaler å gjøre. I tillegg til elektrisk, kan gir, motorlabber, svinghjul, veivaksel/tetninger, demperplate trenge ettersyn og utskifting for å vare. 
Dekker forsikring noe?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...