Jump to content

Hanto 24 som førstegangsbåt


suddibuss

Recommended Posts

Heisann! fått tilbud om å kjøpe en Hanto 24. Kan vel si at jeg har meget lite erfaringer på sjøen, men alle må vel begynne en plass. Dog så lurer jeg på om dette er en fin båt som inntog til å farte på sjøen. Båten har gått lokalt i ferskvann i "alle" sine år, skal man tro på tidligere eiere.  Motoren er fra 2005, en 42 hk med motorkode m417a602a ut i fra hva jeg klarer å tyde på ett komprimert bilde over messenger. 3000 rpm og 30,9 Kw (vetus diesel, kan det stemme?). Har absolutt null peiling på denne motoren, så aner ikke om det er kast eller holdbart. De siste årene er det samme mekaniker som har gjort service på den. 

 

Det er ett familiemedlem som selger båten, han begynner å bli gammel og "lei" sjøen. Jeg tror ikke han har noen hensikt i å lure meg med prisen, ble vel enige om 30000kr med opplagshenger. Jeg finner ikke noe å sammenligne med på finn prismessig, så hvor godt kjøp dette er aner jeg ikke, og er nok vanskelig å tolke, men båt og kalesje virker til å være i god stand. 

1.jpg

2.jpg

motor.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten ser jo pen ut på bildene. Det er en Vetus 42hk etter hva jeg kan se, jeg har samme motor fra Craftsman. Det er en god og holdbar motor, marinisert Mitsubishi industrimotor med god deletilgang. Er båten ellers tatt godt vare på er vel ikke prisen avskrekkende. Du skriver ikke hvor du har tenkt å bruke båten, men hvis du ikke skal langt ut til havs kan du få mange fine turer med denne.

Link to post
Share on other sites

Moas-ark skrev 1 time siden:

Båten ser jo pen ut på bildene. Det er en Vetus 42hk etter hva jeg kan se, jeg har samme motor fra Craftsman. Det er en god og holdbar motor, marinisert Mitsubishi industrimotor med god deletilgang. Er båten ellers tatt godt vare på er vel ikke prisen avskrekkende. Du skriver ikke hvor du har tenkt å bruke båten, men hvis du ikke skal langt ut til havs kan du få mange fine turer med denne.

Har en sjø 5-6 km unna, så det blir dagstur. Kanskje en overnatting i ny og ne. Båten har vel gått i samme sjøen de siste X antall tiårene, så denne styrer ratt seg selv utpå der :giggle:. Kommer nok bare til å bli brukt som en avkobling. Tar ikke mange minuttene med kjøring til brygga. Sleike litt sol, mens man tar noen øl og snakker med andre. Veldig stort båtmiljø her. 

 

Båten har blitt sjøsatt og brukt stort sett vær eneste sommer, men er kun eldre karer som har eid den, så interresen og motivasjon til å holde på har vel sunket med alderen. 

Link to post
Share on other sites

Slenger ut litt flere bilder. Er ingen ny båt, men det er kanskje mulig å få den ett par hakk opp med litt ny motivasjon. Kalasjen virker til å være solid og veldig fin i glidelåsen. Litt solbleiket er vel det eneste. 

 

Har sett litt på nettet, og ser enkelte Hanto båter har en U/L sittegruppe bak. Er det mye jobb å få til noe lignende her. Hvis man følger litt med på finn etter brukte deler.

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Link to post
Share on other sites

Den ser jo veldig fin ut! Ett godt råd basert på egen og andres erfaringer, ikke start med å gjøre båten til et prosjekt.😅 Gjør bare det som er nødvendig, lakk et skilt eller en koppholder eller to og nyt livet på sjøen. Det ene leder til det andre og så blir det ikke noe moro. Har sofaen funka i 40 år, funker den litt til 😉😁

Link to post
Share on other sites

Setter pris på kloke ord! Litt av sjarmen er vel å bevare originaliteten av båten. Lage prosjekt av noe man ikke har begynt å bruke enda høres nok ufornuftig ut, ja.

Får bruke båten en sesong for å gjøre meg litt mer kjent. Jobber i trelast bransjen, så syns jo treverk er skikkelig stas! Få behandlet dette med noe tror jeg blir gøy :) 

 

fs skrev 4 minutter siden:

Ca 700 timer på timetelleren?

Dersom dette stemmer så bør det være mye motor igjen ihvertfall.

Båten ser fin ut, og vedr benk bak så husk at alt er kompromisser. Her får du mer dørkplass og mulighet for å komme helt ut i borde ved fisking og annet. 

Hanto er fine båter 👍 

 

 Nå vet jeg ikke om ca 700 timer stemmer, men jeg vet hvem eieren før min onkel var, og jeg kan heller aldri se for meg at han har slitt ut denne.

Link to post
Share on other sites

Nå er motoren fra 2005 og hvis båten kun har gått i en innsjø, så er jo 700 timer helt greit, båten er jo mye eldre!

 

Jeg kjøpte min Tresfjord i 2019, da hadde den fått en ny motor satt inn i 2009 og var gått 635 timer. Nå virker ikke timetelleren lenger, men jeg tror nok at jeg har passert 2000 timer på den de fire og et halvt årene jeg har hatt den! Har notert motortimer manuelt, så jeg skal sette meg ned og regne ut...

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 1 time siden:

Hanto 24 har vært et hyggelig bekjentskap, familien hadde en slik når jeg var guttonge, med 47hk gikk den ganske bra.

Vi hadde L-sofa helt bakerst, utnytter plassen litt bedre kanskje.

Med nyere motor og ellers ser godt holdt ut, så er jo 30000kr løp og kjøp.

Høres bra ut :) jeg må si det frister med en L sofa helt bakerst, men vi får se hva tiden vil bringe. Jeg er avhengig av at utførelse blir så originalt som mulig. Ettermonterer man sånt med originalt utstyr? Varierer vel sikkert fra båt til båt her også, men.

 

Link to post
Share on other sites

suddibuss skrev 1 minutt siden:

Høres bra ut :) jeg må si det frister med en L sofa helt bakerst, men vi får se hva tiden vil bringe. Jeg er avhengig av at utførelse blir så originalt som mulig. Ettermonterer man sånt med originalt utstyr? Varierer vel sikkert fra båt til båt her også, men.

 

Sikkert vanskelig å få orginal deler til den båten nå, må evt lage noe som ligner selv.

Ellers har jeg fått med meg at enkelte har fått problemer med treverk som er støpt inn som avstivning for dollbord, lekkasje inn til treverk og dette har så råtnet, blir en trasig jobb av slikt. Det var naturligvis ikke noe problem når vi hadde Hanto for 35 år siden.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Kan vel komme med en liten oppdatering! Ble handel, onkel er god til å prute for seg selv, så ble 30000kr ink frakt til sjøen og full tank med diesel. Har fått tatt noen turer, litt uheldig og mista styringen en tur. Hydraulisk styring på denne, og festet som holderen sylinderen knakk. Den var sveist før, men fikk dem til å sveise på nytt på jobb, samtidig som har hydraulikkslangen revna ved koblingen. Heldigvis bare å kappe av, og ta av koblingen og få montert den igjen. Splinten til dregg knakk også, men splinter var også å få tak i. Totale utgifter i reparasjon har vært 0kr :). Alt ser ut til å fungere, både toalett og «kjøkken» lekker litt i pakning til krana på kjøkkenet, og litt lite futt i dusjhodet bak, men dette er bare fille ting.


Dårlig med bilder av turene ser jeg. Glemmer telefonen og nyter sjølivet :).

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...