Jump to content

Ny båt til førstegangskjøper


Gauldaling

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vil handle båt. Eksen har flytta ut så nå er det endelig grønt lys for dette. Jeg tenker å legge et tak på 3-400 000 og med minimum 3 overnattingsplasser til meg og mine to sønner. Er på utkikk etter noe som kan benyttes de få dagene det er godvær i Trøndelag i løpet av sesongen, helst noe som kan overnattes i flere dager på rad.

Det behøver ikke å være noen fartsmaskin, her er fokuset på comfort og litt fisking. Er det noen som har noen tips om hva og hvilke merker en bør vurdere eller unngå, størrelse, type motor (Innendørs, påhengs).?

 

På forhånd takk for alle tips

Link to post
Share on other sites

Spennende med din første båt! Det er masse å velge i denne prisklassen allerede nå, så kommer det nok ytterligere 5-6-7 tusen båter til på markedet til våren/sommeren.  Så ny som mulig og godt og dokumentert vedlikehold, størrelse som du tenker at du kan håndtere på egenhånd, både manøvrering, vedlikehold og utgiftsiden. Hvis din første båt blir suksess kommer du ikke til å ha den lenge- tenk på at du skal selge den igjen. Siden du bare skal bruke den to tre dager i året er det desto viktigere alt tiden kan brukes til å nyte og ikke reparere. Seil, elektronikk, kalesje, tanker osv har en levetid og koster avsindige summer opp mot ditt budsjett, er du fingernem og handy kan du klare mye selv å spare litt både her og der. Ta prisene på finn litt med en klype salt, se heller i interessegrupper på nett og snakk med båteiere, har sett båter på finn.no avertert i facebookgrupper 20- 30% rimeligere, vet ikke om båtkjøperne fremdeles er der nå på høsten men har inntrykk av at riktig prisede båter selger på noen dager. 

Link to post
Share on other sites

Her var det mange fine svar, takker for det. Seilbåt er nok ikke aktuelt, iallefall ikke i første omgang. Ei er jeg heller spesielt handy. Har sett litt rundt og saga 26 samt den quicksilveren virker som gode alternativer. 

Jeg har et lite håp om å ha, naturlig nok, lite vedlikehold og ha denne som en liten hytte på sjøen og at det kan være greit med plass på en liten helgetur. Jeg ser jeg må benytte meg av finn og forskjellige forum å bare rett og slett lese meg litt opp. Har lest såpass at trefotssyken kommer fort ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...